محمد حسین تقوایی زحمتکش


آفتاب یزد : محمد حسین تقوایی زحمتکش : دوشنبه دهم اردیبهشت ماه 1397، خبری مبنی بر فیلترینگ تلگرام منتشر شد. فیلتر وبسایتها، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های محبوب در ایران موضوعی ا‌ست که هراز گاهی کاربران ایرانی آن را محمد حسین تقوایی زحمتکشتجربه می‌کنند اما برعکس موارد قبل، اینبار فیلترینگ تلگرام تاثیرات اجتماعی واقتصادی قابل توجه‌ای در جامعه کاربران‌ایرانی به همراه خواهد داشت. به‌عبارتی این پیام‌رسان برعکس شبکه اجتماعی مانند فیس‌بوک در زندگی روزمره و جاری شهروندان ایرانی رسوخ کرده و اختلال در خدمات آن، برای جمعی از ایرانیان همراه با استرس و دلواپسی و از سوی دیگر برهم خوردن روند زندگی و کسب‌وکارشان می‌شود.
گفته می‌شود، حدود 40 میلیون کاربر ایرانی معادل نصف جمعیت کشور دراین پیام‌رسان فعال هستند البته بخشی از کاربران، صرفا جهت تفریح و سرگرمی در تلگرام حضور دارند اما بخشی از کاربران با توقف خدمات تلگرام به صورت موقت یا دائم دچار مشکلات می‌شوند.
با تحلیل ساده می‌توان دریافت پس از مهاجرت ایرانیان از واتس‌آپ به تلگرام، حدود چند سالی است که ایرانیان ارتباطات مجازی خود را بیشتر بر روی بستر تلگرام انجام می‌دهند. از سوی دیگر هزاران کانال و گروهها به صورت خانوادگی، شرکتی، سازمانی و مشابه در تلگرام ایجاد شده است که به نوعی سالهاست چنین گروهها و کانالهایی نقش ساماندهی ارتباطات فردی، گروهی و جمعی، شغلی و روزمره ایرانیان را برعهده دارند و با عدم امکان دسترسی ناگهانی به تلگرام؛ به نوعی میلیونها ارتباط گم و نابود می گردد و در نهایت سبب سردرگمی کاربران ایرانی خواهد شد.
از سوی دیگر شهروندان ایرانی برحسب عادت و اعتماد عمومی، اخبار حوادث و اتفاقات داخلی و بین المللی را از طریق کانالهای خبری دنبال می‌کنند موضوعی که سبب شده بود کانالهای تلگرام دریچه جدید برای رسانه های سنتی فراهم آورند تا بتوانند مخاطبین گسترده و جامعی برای خود دست وپا کنند، به گونه‌ای که سازمان عریض و طویل صدا و سیما هم پیش از این، برنامه‌ریزی مضاعفی برای جلب حداکثر سهم مخاطب از تلگرام را در برنامه‌ریزی خود دنبال می‌نمود.
حال به نظر می‌رسد با اختلال در روند سرویس‌دهی عمومی تلگرام، بی‌شک سازمانها و رسانه های نوشتاری، حجم زیادی از مخاطبین خود را یک شبه گم کنند.
در نگاه دیگر، تلگرام در کسب و کار اینترنتی ایرانیان هم نقش غیرقابل انکار دارد، برخی با ارائه خدمات تلگرامی نظیر تبلیغات، تولید محتوا و یا خدمات تخصصی به امرار معاش پرداخته و برخی هم با ایجاد کانال ارتباطی، گروه خرید و فروش، ربات فروشگاه مجازی تلگرامی و دیگر ابزارها به کسب و کار خود رونق داده‌اند و گاه کل کسب‌وکارشان تنها بر بستر تلگرام ارایه می‌شود که فیلترینگ تلگرام هشداری برای بسیاری از کسب و کارهای است که ممکن است تا حد ورشکستی و ضرر و زیان غیرقابل جبران پیش بروند.
این روزها در اکثر محفل خصوصی و عمومی بحث فیلترینگ تلگرام بحث و تبادل نظر می‌شود آنچه در تمام بحثها و گفتگوها مشترک است نگرانی و استرس و از سوی دیگر ابهام در آینده‌ست موضوعی که به نظر می‌رسد می‌بایست مورد توجه مدیران و تصمیم گیران قرار گیرد.

 استرس فیلتر! (محدودیتهای کسب و کار با فیلترینگ تلگرام)
 انتشار: روزنامه افتاب یزد
محمد حسین تقوایی زحمتکش
 16 اردیبهشت 1397
 صفحه خبر: صفحه یک

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا