ونوس عامری درگردهمایی ماهانه فعالین حوزه طبیعت و محیط زیست ضمن ابراز خرسندی ازحضور در این گردهمایی اظهار داشت: آب معنای عمیقی را در شکل گیری تمدن ما دارد، از دیرباز مورد توجه بوده و با توجه به شرایط بحرانی کنونی می بایست به آب و محیط زیست توجه ویژه داشت

عضو شورای اسلامی شهر یزد ضمن اشاره بر عادت های غلطی که در مصرف آب میان مردم شکل گرفته، تأکید کرد: اگر قرار است از دریای عمان آب انتقال داده شود و حقابه ای برای استان تعریف شود که قطعا در آینده شاهد تبعات آن خواهیم بود، بدین معنا نیست که می توانیم هر اندازه که می خواهیم آب مصرف کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر ، تبلیغات و فرهنگ سازی را بهترین شیوه برای تغییر عادت های غلط مردم دانست و تصریح کرد: باید شکل زندگی مردم تغییر یابد و برای این امر می توان از ظرفیت شهرداری، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی برای آگاه سازی شهروندان استفاده نمود.

عامری در پایان تأکید کرد: لازم است از همین الان فرهنگ سازی در خصوص آب انتقالی انجام گیرد که آب انتقالی به این معنا نیست که هراندازه که می خواهیم، می توانیم آب مصرف کنیم، باید یادبگیریم که مصرف را کاهش دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز در بخش دیگری از این گردهمایی، با بیان اینکه چالش آب و تغییر اقلیم از چالش های آینده است، اظهار داشت: با توجه به شرایط بحرانی آب، کارگروه سازگاری با کم آبی در دولت شکل گرفته است و به دنبال راهکارهای سازگاری با کمبود آب در کشور است.

محمدرضا آخوندی اولین گام برای سازگاری با کم آبی را آموزش مردم در جوامع شهری و روستایی دانست و افزود: ارزش آب برای مردم ملموس نیست و مردم بهای واقعی آب را نمی دانند و این مسئله مربوط به یزد، اصفهان و یا چهارمحال نیست و کل کشور را در بر می گیرد.

آخوندی با مقایسه الگوی مصرف استاندارد جهانی آب در شبانه روز که 130 لیتر است نسبت به مصرف 220 لیتر در شبانه روز در ایران گفت: باید الگوی مصرف را کاهش داده و شیوه زندگی را تغییر دهیم. نه تنها در مصرف شرب بلکه در کشاورزی و دیگر حوزه ها.

وی با اشاره به لزوم انتقال آب از دریای عمان به یزد تصریح کرد: استفاده از منابع مشترک یکی از گزینه های رویارویی با بحران آب است که در کنار گزینه های دیگر چون مطالعات علمی، اصلاح الگوی مصرف و غیره باید دیده شود.

در بخش دیگری از گردهمایی هفت خردادماه که در مدرسه طبیعت گندمک یزد برگزار شد، سید حسین درجوش از فعالین حوزه آب و ایده پرداز پویش آب، صلح و مهرورزی به ارائه گزارش سفر نمایندگان سمن های محیط زیست استان به شهر ورزنه پرداخت و با اشاره به فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی کشورمان در موضوع آب، آن را نماد صلح و مهرورزی خواند و شرایط سخت کنونی را حاصل مدیریت های اشتباه سالیان اخیر دانست و تأکید کرد مشکلات حال حاضر در خصوص آب در کشور، بیش از آنکه بیانگر مشکلات و اختلافات میان مردم باشد، حاصل مدیریت های اشتباهی است که تاکنون بوده است.

در ادامه نیز فعالین مدنی حوزه محیط زیست به بیان نظرات خود پرداخته و بر لزوم توجه به تبلیغات و اطلاع رسانی گسترده تر در خصوص گردهمایی های ماهانه، لزوم نگاه جامع به مقوله آب و در نظر گرفتن ابعاد مختلف و آگاهی بخشی و حساس نمودن مردم نسبت به موضوعات محیط زیست تاکید داشتند.


گفتنی است گردهمایی فعالین حوزه محیط زیست و طبیعت استان یزد دوشنبه اول هر ماه برگزار می شود و شهروندان و علاقه مندان می توانند در این گردهمایی حضور یابند










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا