شهردار یزد در برنامه رادیویی به مناسبت روز شوراها با مقایسه زمان حال با زمان قبل از وجود شوراهای اسلامی شهرها گفت: حضور شوراها توانسته به نوعی در حکمرانی خوب شهری بسیار مؤثر باشد.

مهدی جمالی نژاد در برنامه صدای شهر رادیو یزد به مناسبت فرا رسیدن روز نهم اردیبهشت ماه که به عنوان روز شوراها نامگذاری شده، شوراها را یکی از ثمرات بزرگ انقلاب اسلامی در دهه های اخیر دانست و آن را از دو دیدگاه مورد بررسی قرار داد.

شهردار شهر جهانی یزد گفت: انسان تنها موجودی است که خداوند متعال به او اختیار و حق انتخاب داده و در قبال این اختیار، انسان را مسئول و پاسخگو می داند.

وی افزود: عدم استفاده از حق انتخاب، رافع این مسئولیت نیست و همه ما فردای قیامت در قبال این اختیار در محضر الهی باید پاسخگو باشیم.

جمالی نژاد تأکید کرد: پس شرعی و عقلی است که به این حق و مسئولیت خودمان توجه کنیم و بی تفاوت نباشیم و در حوزه انتخاب که شوراها را هم شامل می شود، دست به انتخاب بهترین ها بزنیم.

شهردار یزد با مقایسه زمان وجود شوراها با زمان قبل از آن تصریح کرد: در گذشته ها که شوراهای اسلامی شهرها وجود نداشت تصمیمات خیلی سخت تر گرفته می شد و در یک دستگاه حاکمیتی همه اختیارات شهرداری ها، دهیاری ها و روستاها متمرکز بود و برای اخذ یک تصمیم باید بروکراسی پیچیده ای طی می شد تا به نتیجه برسد ولی الان خیلی راحت تر است و حضور شوراها توانسته به نوعی در حاکمیت یا حکمرانی خوب شهری، بسیار مؤثر باشد.

جمالی نژاد اظهار داشت: شوراها در حال حاضر اولین خاکریز در برابر مطالبات مردمند و چون دسترسی به آنها راحت تر است شهروندان می توانند نتیجه مطالبات خود را داشته باشند.

وی همچنین یادآور شد که در گذشته این گونه نبوده و تصمیماتی در شهرها گرفته می شده که شاید خود شهروندان نیز خبر نداشتند.

شهردار یزد علاوه بر این بیان داشت که شوراها می توانند همراهی و همگرائی در شهرها ایجاد کنند و در واقع قادر هستند با درگیر کردن تمام دستگاههای اجرای شهر، برای حل مشکلات شهروندان قدم بردارند.

مهدی جمالی نژاد در این برنامه رادیویی با بیان مثال بدن و هماهنگی اعضا و بافت ها اظهار داشت: شوراها باید انسجام داشته و به صورت یک سازمان منسجم فعالیت نمایند تا اثرگذاری تصمیمات آنها در تصمیمات کلان کشور و شهرها افزایش یابد.

وی گفت: در شورای شهر یزد عزیزانی که حضور دارند از سلیقه ها و جریان های مختلف اما دلسوز شهر و فوق العاده پیگیر هستند و نه فقط حامی و پشتیبان مدیران شهری بلکه در همه دستگاهها و ارگان ها حضور بسیار پررنگ دارند.

جمالی نژاد ادامه داد یقین بدانید این اعضای شورای اسلامی شهر می توانند در ارتقا شاخصه های زندگی خوب در شهر یزد مؤثر باشند.

شهردار یزد همچنین از علاقه مندی خود بر حضور جوانان در فعالیت های شهرداری گفت و خاطرنشان کرد اگر واقعاً حضور پررنگ این عزیزان را داشته باشیم و بتوانیم اثرگذاری آنها را در تصمیمات شهرها و روستاهای کشور حس کنیم یقین بدانید نشاط و پویایی دو چندان می شود.

وی ادامه داد و گفت: این را بدانید که اگر می خواهیم شهرمان پویا، زنده و پرتحرک باشد باید حضور پررنگ جوانان را داشته باشیم، آن هم نه به صورت نمادین و نمایشی و یقیناً در پست های مدیریتی هم این اتفاق باید بیفتد و امیدوارم سازمان شهرداری ها و وزارت کشور این بسته را آماده نماید تا بتوانیم از جوانان دانشگاه های یزد استفاده کنیم.

مهدی جمالی نژاد سفارش کرد شرط لازم و کافی برای اینکه بتوانیم نتیجه اشتیاق و علاقه جوانان را در تصمیمات شهری ببینیم حضور آنها در پستهای مدیریتی هست و خیلی دل مان می خواهد به عنوان مدیران شهری این جوانان را داشته باشیم تا بتوانیم برای آینده نیروسازی و کارسازی کنیم.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا