مهدی جمالی نژاد در همایش ملی شرکت های دانش بنیان از منظر حقوق و اقتصاد که نوزده بهمن در محل دانشگاه آزاد اسلامی یزد برگزار شد تأکید نمود که باید شهرداری ها را به سمت دانش محور شدن سوق دهیم.

شهردار یزد، با بیان اینکه شهرداری ها با بیش از 340 فعالیت، یکی از دستگاه های منحصر به فرد در زمینه خدمت رسانی به مردم هستند، گفت: مردم حضور پر رنگ شهرداری را در تمام موضوعات شهری به خوبی احساس می کنند.

جمالی نژاد افزود: در بازه های زمانی مختلف برای شهرها، واژگانی نظیر شهرسالم، شهرمجازی، شهر الکترونیک و شهر هوشمند به مثابه موتور محرکه شهرها مطرح می شد که این واژگان تبیین کننده رویکردها و خط مشی شهرها برای اداره بهتر، توسعه و ارتقاء سطح کیفی آنها بود.

وی گفت: اخیراً بحث شهرهای دانشی و دانش بنیان مطرح شده است، که در این شهرها دانش، محور توسعه است.

شهردار یزد ابراز امیدواری کرد: با وجود نخبگان، فرهیختگان، دانشگاهیان و شرکت های دانش بنیان قوی در یزد، یزد بتواند جایگاه واقعی خود را در این مقوله پیدا کند.

شهردار یزد با اشاره به اینکه زمانی جنس شهرداری ها، خدماتی و صرفاً در انجام فعالیت هایی نظیر آسفالت و توسعه معابر، جمع آوری زباله و... خلاصه می شد و زمانی دیگر با تغییر این رویکرد، شهرداری ها به گفتمان فرهنگی اجتماعی روی آورده اند؛ افزود: شهرها باید چند گام به جلو برداشته و در کنار مباحث خدماتی و فرهنگی ـ اجتماعی به دنبال گفتمان شهر­­ دانش محور نیز باشند.

شهردار شهر جهانی یزد بیان کرد: در دهه اخیر، بحث شهر دانش محور از نظر آکادمیک و نظری تقریباً نهادینه شده و باید به دنبال راهکارهی باشیم تا شهرداری ها را عملاً به سمت دانش محور بودن سوق دهیم.

شهردار یزد با بیان اهمیت مقوله علم و دانش در دین مبین اسلام و روایات و احادیث، افزود: علم و دانش این توانایی را دارد که برای دارندگان قدرت های اکتسابی، اقتدار ایجاد کند.

وی افزود: خوشبختانه شهر یزد را می توان با وجود کریدور علم و فناوری، منطقه ویژه علم و فناوری، سازمان علم و فناوری جزو شهرهای پیشرو و پیشگام در این زمینه نام برد..

جمالی نژاد گفت: شرکت های فن آور و دانش بنیان از طریق منطقه ویژه علم و فناوری می توانند با شهرداری یزد مرتبط شوند.

شهردار یزد از راه اندازی مرکز خلاقیت و نوآوری در شهرداری یزد خبر داد و افزود: این مرکز می تواند حلقه وصل بین مراکز دانشگاهی، شرکت های دانش بنیان و شهرداری باشد و از فعالان علوم و فنون مختلف تقاضا دارم تا به یاری این مرکز بیایند و همکاری و ارتباط تنگاتنگی با این مرکز داشته باشند.

جمالی نژاد همچنین از راه اندازی مرکز فناوری های نوین شهری خبر داد که در زمینه کاربردی کردن تکنولوژی ها و علوم جدید در حوزه شهری به انجام فعالیت خواهد پرداخت.

شهردار شهر یزد با اشاره به امضاء تفاهم نامه های همکاری بین شهرداری یزد و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: شهر یزد به عنوان شهر پایلوت هوشمند معرفی خواهد شد و شرکت های دانش بنیان باید در این زمینه  ورود جدی پیدا کنند.

وی با بیان اینکه شهر یزد در حال حرکت به سمت یک شهر دانش بنیان است ابراز امیدواری کرد: با همدلی فرهیختگان و دانشگاهیان، هم افزایی بین دستگاه های استانی و شهری، شاهد بازاندیشی، بازخوانی و در نهایت یک بازآفرینی در حوزه مدیریت شهری باشیم.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا