مسئول امور کشتارگاه های استان یزد با اعلام این خبر گفت: بیماری های مشترک بین انسان و دام حجم وسیعی از بیماری های انسانی را در بر می گیرند و همان طور که از عنوان آن ها مشخص می باشد از طریق حیوانات آلوده به انسان انتقال می یابد.

مسئول امور کشتارگاه های استان یزد  با اعلام این خبر گفت:  بیماری های مشترک بین انسان و دام حجم وسیعی از بیماری های انسانی را در بر می گیرند و همان طور که از عنوان آن ها مشخص می باشد از طریق حیوانات آلوده به انسان انتقال می یابد. به همین دلیل شناخت راه های پیشگیری از شیوع این بیماری ها نقش مهمی در تامین سلامت عمومی افراد جامعه دارد. در همین راستا توصیه می شود به منظور پیشگیری از بروز بیماری های مشترک بین انسان و دام حیوانات خانگی و یا ولگرد را با ضایعات خام دامی تغذیه نکنید.

دکتر سید مهدی موسوی پور بیماری های باکتریایی و انگلی را از جمله موارد قابل انتقال از طریق لاشه های آلوده به حیوانات مصرف کننده دانست و گفت: کنترل نشدن این بیماری ها و رواج آن در بین حیوانات می تواند منجر به بروز شرایط وخیمی در جوامع انسانی گردد به همین جهت به مردم اکیدا توصیه می شود از در اختیار قرار دادن ضایعات خام دامی برای حیوانات خانگی و ولگرد خودداری نموده و آن را به نحو مناسب و بهداشتی دفن نمایند یا آنرا به صورت حرارت دیده در اختیار اینگونه حیوانات قرار دهند، تا احتمال شیوع بیماری کاهش یابد.

وی تاکید کرد: پخت فراورده های خام دامی از قبیل گوشت، تخم مرغ و ... قبل از مصرف توسط حیوانات می تواند مانع از انتقال انواع عوامل بیماری زا مخصوصا بیماری های انگلی به حیوانات شود. بنابراین تغذیه حیوانات خانگی و یا ولگرد با غذای پخته می تواند کمک شایان توجهی در جلوگیری از شیوع انواع بیماری ها در جمعیت حیوانی و به تبع آن کاهش بروز بیماری های مشترک در جوامع انسانی شود.

موسوی پور غذاهای خشک، کنسرو و انواع غذاهای مخصوص حیوانات که تحت نظارت بهداشتی تهیه می شود را به عنوان جایگزین مناسبی برای غذادهی به حیوانات گوشت خوار دانست و گفت: مصرف اینگونه محصولات علاوه بر نداشتن ریسک ابتلا به بیماری های واگیر به حفظ سلامت دندان و تامین نیازهای غذایی حیوانات خانگی کمک می کند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا