رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

در سر مقاله‌های شماره 513 مورخ 21/4/96 و 517 مورخ 4/6/96 آیینه یزد با عنوان «نکاتی درباره شورای اصلاح‌طلبان استان یزد» و «اعضای شورای شهر و ضرورت پاسخگویی به مردم» مواردی به اطلاع خوانندگان رسید آیینه یزد برای شهردار جدید یزد و تمام مسئولان، مدیران، دست‌اندرکاران و کارمندان تلاشگر و کوشا در سطوح مختلف در مسیر خدمت مؤثر و مفید به مردم مؤمن، صبور و مقاوم شهر یزد که به درستی آن را حسینیه ایران و مرکز اصلاحات و گفتگوی تمدن‌ها نامیده‌اند آرزوی موفقیت می‌کند و در نظر دارد در این شماره به چند موضوع اشاره نماید. در صورتی که چند ماه پیش از فرارسیدن اردیبهشت ماه سال جاری عده‌ای از فعالان سیاسی و احزاب و انجمن‌های همراه و همگام با اصلاح‌طلبی و اعتدال در یزد برابر با خط‌مشی ابلاغی از سوی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان به کار خود ادامه می‌دادند و بعضی در پی تغییر و یا ترمیم لیست تنظیمی نبودند چه بسا پس از برگزاری انتخابات شوراها همانند مناطقی نظیر اصفهان و تهران و بسیاری از شهرهای دیگر اکثریت قاطع و یا قابل ملاحظه‌ای از اعضای اصلاح‌طلب و طرفدار دولت تدبیر و امید به شورا راه می‌یافتند و اداره شهر و در نهایت انتخاب شهردار یزد به‌گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. سایت یزدفردا از قول یکی از اصولگرایان نوشته است شهردار منتخب «مهدی جمالی‌نژاد» در نشست علنی شورای اسلامی شهر یزد گفته است: وارد سیاست نشده و نخواهد شد و شعارش فقط کار، کار و کار است اما عده‌ای در پی دوقطبی کردن شهروندان یزدی هستند...
مناسب می‌داند نظر خوانندگان «آیینه یزد» را به این نکته جلب ‌نماید که در 29 اردیبهشت ماه سال جاری اکثریت رأی‌دهندگان در کشور از جمله در استان یزد به شعارها و تبلیغات و برنامه‌ها و عملکرد اصلاح‌طلبی و اعتدالی آری گفتند و دکتر حسن روحانی را به ریاست‌جمهوری انتخاب کردند بنابراین افرادی که به عنوان وزیر، استاندار و غیره برگزیده می‌شوند باید با تایید آن راه و روش برای پیشرفت و آبادانی این سرزمین و رفاه و آسایش عموم مردم و کاهش بیکاری و اختلاف طبقاتی و فقر و آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با تهاجم فرهنگی و اصلاح امور معیشتی جامعه هشتاد میلیونی اعم از شیعه و سنی، کرد، ترک، لر و دیگر اقوام و مذاهب و در یک کلام به منظور آرامش و آسایش آحاد مردان و زنان و طبقات مختلف قدم بردارند. اصولگرا و اصلاح‌طلب و اعتدالگرا به معنای واقعی فردی است که به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قوانین مصوب پای‌بند می‌باشد، از مقام و مرتبه ایثارگران و شهیدان گلگون کفن به نفع خود و خانواده و گروه فکری خویش سوء‌استفاده نمی‌نماید، رانت‌خوار نیست، به فرمایش نبی‌اکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) که می‌فرمود: «خاک به صورت چاپلوسان و متملقان بریزید» معتقد می‌باشد، دین و میهن و کشور خود را دوست می‌دارد و یاد و خاطره همه کسانی را که برای استقلال و عظمت و امنیت این آب و خاک دفاع کرده‌اند گرامی می‌دارد. اصلاح‌طلب کسی است که موافق با ممنوع‌التصویری فرهیخته گرامی حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات و مبدع گفتگوی تمدن‌ها نیست و با نقل خواب این و آن به حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رأی نداده است، اطاعت از او را اطاعت از خدا نمی‌داند، معتقد به هاله نوری نیست که این‌جا و آن‌جا احیاناً دور او را احاطه کرده است، وی را معجزه‌گر قرن خطاب نمی‌کند، در هیچ دوره و زمانی نعوذبالله نامه و دستخط رئیس‌جمهور را شبیه نامه حضرت رسول گرامی اسلام(ص) به خسرو پرویز نمی‌داند و اعمال و رفتار و مدیریت و سیاست‌های دولتش را به منجی عالم بشریت حضرت مهدی صاحب‌الزمان ارواح العالمین له الفدا منتسب نمی‌کند و در یک کلام عملکردش را قابل نقد و بررسی می‌داند و بدون شک دست به قبا و عبای وی زدن و یا در لیوان او آب خوردن سبب تبرک و تیمن نخواهد شد. هیچ‌یک از کاندیداهای ریاست جمهوری مزیتی و فرقی با دیگر کاندیداهای تایید شده از سوی شورای نگهبان ندارند آنگاه که فردی حائز رأی اکثریت شد و مورد تایید شورای نگهبان قانون اساسی قرار گرفت و حکمش برابر با قانون از سوی مقام معظم رهبری تنفیذ شد و در مجلس شورای اسلامی مراسم سوگند برگزار کرد اصلح و رئیس‌جمهور است و مورد اعتماد نظام اما عملکردش براساس تعالیم ارزنده اسلام و قوانین مصوب همانند دیگر مسئولان و مدیران قابل انتقاد و اعتراض می‌باشد. سابقه شهردار منتخب نشان می‌دهد اهل سیاست است ضمن اینکه سیاسی به معنای واقعی آن و وابسته بودن به احزاب و انجمن‌های شناسنامه‌دار کشور نیز عیب نیست.
هفته‌نامه سیاسی اجتماعی «کارگزاران سازندگی» مورخ 19 شهریور ماه 96 درباره شورای شهر و شهردار اصفهان می‌نویسد: «...ائتلاف شکل گرفته برای تغییر ریاست شورا محکم‌تر و در نهایت سقائیان‌نژاد (شهردار اسبق اصفهان) در صحن شورا استیضاح شد. اصلاح‌طلبان و راه سومی‌ها و پایداری‌ها به اجماعی نسبی و راه‌حل میانه رسیدند و در نهایت توانستند شهردار را برکنار کنند. البته پایداری‌ها در تعامل با اصولگرایان سنتی توانسته بودند رای آنها را برای استیضاح شهردار بگیرند. پس از آن هم «مهدی جمالی‌نژاد» را راهی شهرداری کردند و سقائیان‌نژاد به واسطه ارتباط نزدیک با لاریجانی و با اعمال نفوذ او خیلی زود بر کرسی شهرداری قم تکیه زد. جمالی‌نژاد در گفت‌وگو با «فارس» اعلام کرد که اصولگرا است اما نسبت به شهردار قبلی در حوزه فرهنگی رفتار مصلحانه‌ای داشت، ضمن این‌که در انتخاب شهرداران و مدیران شهرداری هم‌رویه‌ای معتدل‌تر پیش گرفت... شورای شهر و شهرداری اصفهان شباهت‌های زیادی با شورا و شهرداری تهران دارند. در دوره اول شورای اصفهان هم به دست اصلاح‌طلبان مدیریت می‌شد اما از شورای دوم به بعد این اصولگرایان بودند که حضور جدی در مدیریت شهر اصفهان داشتند و مدیریت اصولگرایانه به‌ویژه در زمینه‌های فرهنگی بیش از گذشته به شهر تزریق شد. علاوه بر چارچوب‌های مدیریتی اصولگرایان در این شهر، سال 82 زمانی که اصلاح‌طلبان شهرداری اصفهان را به اصولگرایان واگذار کردند این نهاد 3هزار نیرو داشت، در حالی که پس از سه دوره حضور قاطعانه اصولگرایان در مدیریت شهری (پایان شهرداری جمالی‌نژاد در اصفهان) تعداد پرسنل آن به 12هزار نفر رسیده است. بنابراین چالش نیروی مازاد در شهرداری اصفهان هم کم از کلان‌شهر تهران ندارد. بدهی‌های شهرداری اصفهان هم، هم‌پای بدهی‌های تهران رشد روزافزونی داشته است. با این که ارقام و اعداد متفاوت و متعدد است، گفته می‌‌شود که رقمی نزدیک به 1700 تا 2هزار میلیارد بدهی شهردار اصولگرای شهر است.»
مخالف بودن با عملکرد گروه و دسته و انجمنی به معنای مخالفت با شخص آنها نیست بنابراین مدیرمسئول آیینه یزد به عنوان یک شهروند نحوه انتخاب شهردار جدید را نمی‌پسندد چون آن روش را دون‌شأن تعدادی مهندس و دکتر و استاد دانشگاه و مدیران لایقی می‌داند که اهل یزد می‌باشند و می‌توانند و علاقه‌مند بوده و هستند برای پیشرفت شهر و دیار خویش خدمت کنند گرچه آرزوی توفیق برای «جمالی‌نژاد» که برابر با قانون مدون و مصوب شورای اسلامی شهر انتخاب شده است را دارد. ناپسندتر این‌که گفته می‌شود شهردار منتخب در صدد انتقال و یا آوردن چند نفر از اصفهان است که اگر واقعیت داشته باشد این امر سبب نگرانی کارمندان، مدیران و مسئولان صدیق و لایق شهرداری یزد خواهد بود. شاید کارمندان شهرداری به حضور نپذیرفتن خود در چندین روز اول ریاست بر شهرداری را گرچه متکبرانه تلقی می‌کنند پذیرا باشند و یا ناخواسته تحمل کنند!! اما براساس اتفاقات و حوادث سال‌های گذشته، شهرداری یزد سابقه خوبی از آوردن عده‌ای همراه شهردار و یا عضو شورای شهر را ندارد. در داستان‌های تاریخی نقل شده است «نادر شاه افشار در یکی از جنگ‌ها مردی را دید که نهایت شجاعت و شهامت را به خرج می‌دهد و با دو دست شمشیر می‌زند. به وی نزدیک شد و پرسید: تو کیستی و اهل کجایی؟ او با شجاعت جواب داد شاهنشاها! نام من «شیرافکن» است و اهل اصفهان. نادر پرسید که در آشوب افغان در اصفهان با وجود این‌که جوان بودی کجا بودی؟ مرد گفت: من بودم ولی تو نبودی.»
برای هر مدیری کار و کار و کار پسندیده و نیکو است اما پسندیده‌تر و مهم‌تر در را به روی ارباب‌رجوع نبستن و رعایت قانون و حقوق شهروندی و حق‌النّاس و... و قدرت «نه» گفتن به صاحبان مقام و پول اعم از اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدالگرا در هر لباس و مقام که خواهان اقدامی برخلاف قانون و ضابطه می‌باشند. ضمناً وجوهی که باید برای اقشار آسیب‌پذیر یزدی هزینه گردد احیاناً ‌صرف احداث مسجد و حسینیه و زائرسرا در مشهد مقدس نگردد.
من از مفصل این نکته مجملی گفتم/ تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل «عمان سامانی»

مدیرمسئول

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا