رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

هدف از درج و نشر این مقاله درخواست ابقا یا تغییر سمت مهندس سیدمحمد میرمحمدی که تاکنون چهار سال به‌عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در یزد اداره امور استان را عهده‌دار بوده نمی‌باشد. تعیین وزراء بر عهده رئیس‌جمهور و با رأی اعتماد اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی تحقق می‌یابد و انتخاب استانداران نیز با پیشنهاد وزیر کشور و تصویب وزراء در جلسه هیات دولت می‌باشد. هرچند که در پیش زمینه روال این است که افراد و گروه‌هایی مورد مشورت قرار می‌گیرند. نویسنده این سطور در نظر دارد با عنایت به اتفاقات دو سه ماهه اخیر در یزد از نحوه رفتار وزارت کشور به‌ویژه عدم واکنش به‌موقع مقام عالی وزارت نسبت به وضعیت پیش‌آمده در این منطقه و رفتاری که متاسفانه عده‌ای به‌نام اعتدالگرایی و اصلاح‌طلبی یا با انواع پسوند و پیشوند نام‌های دیگر با سیدمحمد میرمحمدی دارند اعتراض و انتقاد نموده و توضیحاتی به شرح زیر ارائه نماید. سید محمد میرمحمدی به‌عنوان انسانی کوشا، متین، بادرایت و دارای سعه‌صدر و با خلقی نیکو به‌عنوان یک مدیر جمهوری اسلامی ایران شناخته شده هرچند که به نظر عده‌ای در پیشبرد بعضی امور سرعت عمل لازم لحاظ نگردیده است. مقدمتاً باید توضیح داد که از جانب دولت تدبیر و امید نه تنها هیچ‌گونه به اصطلاح رانت‌خواری و استفاده مادی نصیب این هفته‌نامه نشده بلکه باتوجه‌به سوابق و مکاتبات موجود در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری یزد به درخواست مدیرمسئول آیینه یزد در این 4 سال مبنی بر اتخاذ روشی که منجر به توزیع عادلانه آگهی‌های دولتی برای نشریات یزد بشود تا درصدی از ضررهای مادی پی‌درپی این نشریه جبران گردد جامه عمل نپوشیده حتی دولت یازدهم در این چند سال مختصر یارانه تخصیصی به «آیینه یزد» را حذف نموده است. علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع از اقدامات انجام شده در چهار سال دولت تدبیر و امید در استان یزد به کتاب‌هایی که در این زمینه به رشته تحریر درآمده است مراجعه نمایند. در این ستون مناسب می‌داند علاوه بر موارد مندرج در آن کتاب‌ها بخشی از اقدامات و نوع رفتار سیدمحمد میرمحمدی در یزد را که ماندگار شده است به اطلاع خوانندگان برساند.
الف-تلاش برای این‌که از امنیتی شدن محیط فرهنگی و کارگری جلوگیری گردد. استاندار و معاون سیاسی و امنیتی و بعضی از مقامات استانداری در 2 سال پیش مکرر و با حضور نمایندگان معلمان معترض جلسات گفت‌وشنود برگزار می‌نمودند حرف‌های منطقی آنان را می‌شنیدند به مدیران مافوق گزارش می‌دادند و صبح روزی که قرار بود بیش از یک‌هزار و پانصد نفر از فرهنگیان در حیاط مدرسه «استعدادهای درخشان» یزد تجمع کنند نویسنده به اتفاق احمد شیرزاد مدیرکل آموزش‌وپرورش در دفتر استاندار حاضر شده و درخواست نمودیم در آن جلسه شرکت نماید ضمناً بنا را بر این گذاشتیم دعوت از استاندار را برملا نکنیم. نشست برگزار گردید عده‌ای از نمایندگان فرهنگیان انتقادها و خواسته‌های معلمان را با صدای رسا و بدون دغدغه به اطلاع رساندند نوبت که به سیدمحمد میرمحمدی رسید آن‌گونه سخن گفت که مورد توجه حاضران قرار گرفت و از جمله اعلام کرد احمد شیرزاد و رضا سلطان‌زاده از من دعوت کرده‌اند در این مراسم حاضر شوم من هم به احترام شما معلمان و جامعه فرهنگیان که دست یکایک آنها را می‌بوسم شرکت نموده و مشکلات فرهنگیان را آنچه که مربوط به استان و در اختیار استانداری است انجام می‌دهم و مواردی که در ارتباط با تهران است در پی گزارش‌های قبلی مجدداً مراتب را به اطلاع و به استحضار مقامات کشوری می‌رسانم اما همانگونه‌که بارها اعلام نموده‌ام معلم باید و لازم است در ساعات رسمی در کلاس حضور داشته باشد، به موقع امتحان برگزار نماید به گونه‌ای که در همان جلسه بعضی از نمایندگان فرهنگیان اعلام نمودند ما به این عهد و پیمان وفا داریم گرچه ارزیابی نتایج این برنامه کاری باعنایت به این‌که سازمان‌ها و نهادهای دیگری نیز نقش داشته‌اند مطلب دیگری است که در جای خود باید به آن پرداخت.
ب- در نشست‌های خبرنگاران و روزنامه‌نگاران به شهادت اکثر کسانی که در آن جلسات شرکت کرده‌اند با متانت و حوصله و سعه‌صدر مطالب و سخنان خبرنگاران و مدیران مسئول نشریات و نمایندگان روزنامه‌های محلی و سراسری را که گاه با تندی و متاسفانه با تحقیر بیان می‌گردد پاسخ می‌دهد از دوستان اصولگرای حاضر در آن گردهم‌آیی‌ها بارها شنیده می‌شد که استاندار تحمل شنیدن انتقادات را دارد.
و بعضی از کسانی که خود را اصلاح‌طلب و اعتدالگرا می‌دانند مطالبی خطاب به استاندار می‌گویند که چه بسا از موازین ناصحانه و انتقاد سازنده به‌دور باشد.
در 8 سال دوران احمدی‌نژاد به کسی میدان داده نمی‌شد در جمع روزنامه‌نگاران حرفی و مطلبی برخلاف سیاست‌های دولت وقت بگوید. به عنوان نمونه مدیرمسئول آیینه یزد به خاطر اعتراض به نحوه سفر هیات دولت وقت به یزد و به تعطیلی کشاندن مدارس و کارخانه‌ها در یک روز 2 تذکر دریافت نمود که اگر پی‌گیری‌های بعدی صورت نگرفته بود و خداوند یار و یاور نبود معلوم نبود چه بر سر نگارنده می‌آمد؟!! لازم است فعالان سیاسی و علاقه‌مندان مذاکرات جلسات اصولگرایان و اصلاح‌طلبان به اصطلاح تندرو و نمایندگان احزاب و انجمن‌ها و گروه‌های سیاسی شناسنامه‌دار در این یکی دو سال اخیر و نوع مطالبی که عده‌ای از دارندگان و صاحبان تریبون‌های رسمی و یا بعضی از سایت‌ها در این استان درباره میرمحمدی نوشته و منتشر نموده یا گاه در روی بعضی از منابر اظهار نموده‌اند بخوانند و بشنوند تا به صبوری و تحمل استاندار یزد آگاهی یابند.
ج-شرکت مستمر در شورای آموزش‌وپرورش استان به نحوی که در سال 95 شورای آموزش‌وپرورش استان رتبه اول را در کشور کسب نمود. تماس پی‌درپی با معاونان و وزرای ذی‌ربط وزارتخانه‌ها و همراهی و همگامی با بسیاری از مقامات و مذاکره و انتقال خواسته‌ها و تقاضاهای مردم به آنان و از همه مهمتر سعی و کوشش و برنامه‌ریزی و آماده نمودن بسترهای لازم با همیاری معاونان و دستیاران با عنایت به ظرفیت و زمینه‌ای که در جامعه یزدی وجود دارد و برنامه‌ریزی‌های مناسب برای شرکت عموم مردم در انتخابات ریاست جمهوری تا جایی که 4/93 مردم استان یزد در 29 اردیبهشت ماه در انتخابات شرکت نمودند و تلاش برای این‌که شهر یزد در سازمان جهانی فرهنگی یونسکو به ثبت برسد بدیهی است این امور مستلزم اقدامات مفید و مؤثری بوده و افتخاراتی در کارنامه تمام مقامات ذی‌ربط استان با مدیریت و هماهنگی سیدمحمد میرمحمدی استاندار یزد ثبت و ضبط گردیده است.
در دو سه ماهه اخیر مشاهده می‌شود معدود افرادی هرچند روز یک‌بار به بهانه‌ای یا به مناسبتی دور هم جمع می‌شوند داد سخن می‌دهند، از وکیل و وزیر و مجمع نمایندگان استان می‌گویند، خود می‌برند و می‌دوزند و گاه رأی‌گیری می‌نمایند تا چه کسی استاندار شود یا هر روز نام این یا آن را سر زبان‌ها می‌اندازند که برای مصاحبه به تهران رفته است، بعضی از افراد که بنابه علل و دلایل مختلف معترضانه و منتقدانه می‌گفتند استاندار باید یک نفر یزدی باشد که در بعضی محافل و جمعیت‌ها این تقاضا وجود داشته و دارد الان با روش‌های غیراصولی مطالبی را به‌هم می‌بافند تا ثابت کنند شهردار جدیدالانتصاب لزومی ندارد اهل و ساکن یزد باشد و... بنابراین ضروری و شایسته بود در اسرع وقت وزارت کشور همان‌ گونه‌که در مورد به‌کار گماردن نزدیکان رحمانی فضلی در وزارت کشور واکنش نشان داد به احترام سیدمحمد میرمحمدی که او را انسانی درستکار و صادق و امین می‌شناسند اطلاعیه بدهد و بنویسد: جایگاه استاندار یزد از جهات مختلف به عنوان نماینده عالی دولت قابل احترام است هر وقت لازم بود با رعایت اخلاق اسلامی احیاناً تغییر یا جابه‌جایی انجام خواهد گردید و با محکوم نمودن و یا تکذیب خبرهای منتشر شده در این زمینه وظیفه خود را انجام دهد گرچه سیدمحمد میرمحمدی به هیچ‌وجه رفتار و گفتار و کرداری که نشان از ضعف باشد تاکنون بروز نداده و آرزو می‌کنیم به یاری پروردگار این روش را ادامه دهد. می‌گویند در مثل مناقشه نیست بنابراین لازم می‌داند به عنوان تذکر برای مقامات عالی وزارت کشور با یادآوری یک الگوی رفتار اخلاقی خاطره‌ای را نقل نماید. کلیه مدارک موجود و باقی‌مانده از ساواک منحله در آغاز پیروزی انقلاب نشانگر این بود که نگارنده این مقاله به عنوان مدیرکل آموزش‌وپرورش معرفی خواهد شد ضمناً یکی از 5 نفری بودم که کمیته انقلاب اسلامی یزد را اداره می‌کردیم. هفته اول پیروزی انقلاب اسلامی خدمت شهید آیت‌ا... صدوقی موضوع انتخاب مدیرکل مطرح گردید گفتم: جناب حاج آقا اجازه فرمایید «هوشنگ مجلسی» مدیرکل وقت که در دوران اعتصابات و تعطیلی مدارس و تظاهرات دانش‌آموزان و فرهنگیان یزد و دیگر شهرستان‌های استان و برگزاری جلسات و ایام تحصن 25 روزه فرهنگیان یزد در اداره کل و... عکس‌العمل نامناسبی نداشته و علیه دانش‌آموزان و فرهنگیان به‌صورت مؤثر اقدام سویی انجام نداده است به یمن پیروزی انقلاب اسلامی در همین سمت به کار خود ادامه دهد. پیشنهاد مورد قبول واقع گردید. یک ماه بعد از سوی عده‌ای کارشکنی‌هایی شروع شد و عدم حضور اینجانب در اداره را بهانه قرار دادند تا احیاناً فرد مورد نظر خود را به عنوان مدیرکل معرفی نمایند. شهید آیت‌ا... صدوقی طی اطلاعیه‌ای مرقوم نمودند.

بسمه‌تعالی- اداره آموزش‌وپرورش استان یزد
جناب آقای حاج آقا رضا سلطان‌زاده مدت زمانی است که به کارهای انقلابی در کمیته و قبل از آن در قسمت‌های مورد نیاز وارد بوده و شبانه‌روز خود را در راه کمک به نهضت برگزار و بعداً هم به وجود ایشان نیاز شدید هست نیامدشان به آموزش‌وپرورش و بر سرکار خود غیبت حساب نمی‌آید. محمد صدوقی- 22/12/57
اواخر اردیبهشت 58 فرا رسید از تهران به مرحوم شیخ محمد علی صدوقی امام جمعه فقید یزد پیغام دادند مدیران کل آموزش‌وپرورش تمام استان‌ها یا بازنشسته یا اخراج شده‌اند از جناب حاج آقا صدوقی اجازه بگیرید تا نسبت به انتخاب مدیرکل جدید آموزش‌وپرورش یزد اقدام نماییم موضوع مورد موافقت آیت‌ا... صدوقی قرار گرفت و ابلاغ مدیرکلی مدیر مسئول آیینه یزد صادر شد و در عین حال خطاب به وزیر وقت آموزش‌وپرورش نوشتند.
بسمه تعالی- جناب آقای دکتر شکوهی وزیر محترم آموزش‌وپرورش جمهوری اسلامی ایران دام تأییده به اطلاع می‌رساند خدمات و همکاری آقای هوشنگ مجلسی در زمان اعتصاب به‌ویژه هنگام تحصّن معلّمین یزد علیه رژیم منفور مورد تأیید است و از نامبرده رضایت حاصل است. محمد صدوقی- 29/2/58
مسئولان محترم وزارت کشور! رفتار شهید آیت‌ا... صدوقی با مدیرکل منصوب رژیم ستم‌شاهی آن‌گونه بود آیا مناسب نبود علناً و رسماً برای سیدمحمد میرمحمدی آن هم با وقوف به خدمات و سابقه اداری و شیخوخیت ایشان احترام خاصی قائل می‌شدید و در اسرع وقت با صدور اطلاعیه یا بیانیه یا با مصاحبه و ارسال پیغامی بساط رأی‌گیری‌های آن‌چنانی و گردهم‌آیی‌های این چنینی را محکوم می‌کردید؟ والسلام.

مدیرمسئول

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا