یزد فردا امام جمعه محمدآباد یزد و نائب رئیس حوزه‌های علمیه یزد گفت: ما مخالفتی با برگزاری کنسرت و شادی مردم نداریم و تنها به حاشیه‌های آن معترض هستیم.، با اختلاط زن و مرد همچنین با رقم‌های هنگفتی که از استان بیرون می‌رود.

مخالفتی با برگزاری کنسرت نداریم
عضو شورای فرهنگ عمومی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری کنسرت در استان یزد و مخالفت‌ها و موافقت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، ادامه داد: ما به هیچ وجه با شادی مردم مخالف نیستیم اما نکته ای که در برگزاری کنسرت‌ها وجود دارد، این است که برخی حرکت‌ها جنبه سیاسی به خود گرفته است.
وی تصریح کرد: ما با کنسرت مشکلی نداریم بلکه با حواشی آن مشکل داریم، با اختلاط زن و مرد همچنین با رقم‌های هنگفتی که از استان بیرون می‌رود.

عده‌ای رقم‌های هنگفتی که از برگزاری کنسرت در یزد به جیب می‌زنند
مدرسی تاکید کرد: قشر ضعیف ما نیز دوست دارد به کنسرت برود اما چرا رقم‌های هنگفت برای بلیط‌ها در نظر گرفته می‌شود، اصلا چرا کسی با کنسرت امیر تفتی مخالفت نکرد؟ زیرا رقم‌ها معقول بود نه اینکه با دو شب کنسرت بیش از ۴۵۰ نصیب یک فرد شود.
وی تصریح کرد: ما باید مروج نشاط سالم در جامعه باشیم، ما خواهان راه اندازی پیست دوچرخه سواری و پیاده روی ویژه بانوان هستیم.
عضو شورای فرهنگ عمومی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عضویت در شورای فرهنگ عمومی و خروجی این شوراها اظهار داشت: شوراهایی که بودجه و امکانات ندارد، در اختیار روحانیون است تا جایی که حتی هزینه برگزاری جلسات شورا را نیز اداره ارشاد تقبل می‌کند اما شوراهایی که دارای بودجه و امکانات هستند، در اختیار دیگران است.

روحانیت جلودار نظام اسلامی است
حجت‌الاسلام سید محمدکاظم مدرسی امروز در نشستی خبری با اشاره به مسائل فرهنگی استان یزد اظهار داشت: بسیاری از مسائل فرهنگی استان یزد ناشی از مسائل اقتصادی و معیشتی است که امیدواریم با رفع این مسائل، شاهد بهبود اوضاع فرهنگی استان یزد باشیم.

وی با اشاره به برخی معضلات استان یزد افزود: امروز روحانیت جلودار نظام اسلامی است و در متن معضلات و مشکلات اجتماعی قرار دارد و نسبت به بسیاری از این معضلات دغدغه دارد.
مدرسی، یکی از دغدغه‌های روحانیت را بحث آب دانست و بیان کرد: آب برای همه اقشار دغدغه اصلی است اما به نظر می‌رسد کم‌کم به دست فراموشی سپرده می‌شود و طرح جامعی برای مصارف آب استان یزد وجود ندارد و همچنان ۸۳ درصد آب استان صرف مصارف کشاورزی می‌شود.

مسئولان برای خط انتقال آب تامین برنامه و بودجه کنند
عضو شورای فرهنگ عمومی استان یزد بیان کرد: باید از مسئولان پرسید که چرا برای خط انتقال آب، تامین برنامه و بودجه نمی‌شود و این موضوع به سرانجام نمی‌رسد.
وی، دومین دغدغه روحانیت در یزد را بحث اشتغال دانست و عنوان کرد: نرخ بیکاری استان یزد در زمانی نه چندان دور تنها دو درصد بود اما امروز نرخ بیکاری به بالای ۱۳ درصد رسیده و ۳۰ درصد تحصیلکرده های یزد بیکار هستند.
مدرسی تصریح کرد: نفس بیکاری بر اساس تجربه تاریخی و تجربه‌های دینی، افسردگی، مشکلات خانوادگی، فساد و طلاق را به دنبال دارد.

روند افزایشی حاشیه نشینی در یزد نگران کننده است
نائب رئیس حوزه‌های علمیه یزد یکی دیگر از دغدغه‌ها در استان یزد را بحث حاشیه‌نشینی دانست و تاکید کرد: یزد هرگز شهری نبوده که در آن حاشیه‌نشینی وجود داشته باشد اما امروز حاشیه‌نشینی و گوشه‌نشینی در شهر یزد آمار بالایی پیدا کرده و بسیاری از فسادها، مشکلات و فتنه‌ها از حاشیه‌نشینی است.
وی از دیگر دغدغه های روحانیت در یزد را حضور اتباع افغانستانی دانست و یادآور شد: اگر شرایط امروز استان یزد مهار نشود، به زودی به شرایطی خواهیم رسید که می‌بینیم ۲۰۰ نفر امنیت کل شهر یزد را در معرض خطر قرار داده‌اند.
مدرسی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار تبعه افغانستانی در استان یزد زندگی می‌کنند که ۶۰ درصد آنها غیرمجاز هستند ضمن اینکه اتباع مجاز نیز مشکلاتی برای استان به همراه دارند.

یزد به واردکننده کارگران صفر و صادرکننده نخبگان تبدیل شده است
وی با اشاره به روند مهاجرت‌ها به استان یزد گفت: شرایط استان یزد اکنون به نحوی است که کارگر صفر از استان‌های دیگر وارد می‌کنیم و نخبگان استان از استان خارج می‌شوند که این امر نگران کننده است و ضمن اینکه مقدم کارگران را گرامی می داریم، باید شرایطی فراهم کنیم که نخبگان و تحصیلکرده ها در استان ماندگار شوند.
استاد حوزه علمیه اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات استان یزد بافت قدیمی یزد است که در برخی نقاط امنیت کافی در آنجا حاکم نیست و با توجه به جهانی شدن بافت تاریخی یزد، این امر موضوعی بسیار جدی است.
وی، زندانیان غیربومی، اعتیاد، طلاق، تعطیلی کارخانجات یزد و ... را از دیگر معضلات و دغدغه های روحانیون یزد دانست و بیان کرد: در سال ۴۱ یا ۴۲ حتی یک مورد طلاق در استان یزد ثبت نشده اما امروز آمار طلاق در یزد غوغا می کند و سرعت رشد آن از برخی استان‌های همجوار بالاتر رفته است.

خیانت عامل بسیاری از طلاق‌ها در استان یزد شده است
مدرسی خاطرنشان کرد: اگر پیش از این طلاق‌ها به علت اعتیاد، بیکاری، مشکلات معیشتی و ... رخ می‌داد، امروز اغلب طلاق‌ها به دلیل فساد و خیانت رخ می‌دهد که این امر بسیار نگران کننده است.
وی بیان کرد: امروز به نظر می‌رسد حتی برخی خارجی‌های توریست، عفت بیشتری نسبت به برخی دختران و زنان جامعه ما دارند و گرچه حجاب کامل ندارند اما رفتار آنها عفیفانه است.
نائب رئیس حوزه‌های علمیه یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حرف و حدیث‌هایی که در مورد راه‌اندازی حوزه علمیه کاظمیه وجود دارد، اظهار داشت: در یزد ۱۵۰ سال است که حتی یک بنا برای حوزه علمیه ساخته نشده و در حالی که ۴۰ سال از انقلاب می‌گذرد، نتوانسته‌ایم کار قابل توجهی انجام دهیم.
مدرسی ادامه داد: این در حالی است که نظام ما نظام اسلامی است و اسلامیت نظام باید در حوزه‌های علمیه تامین شود.

جبران عقب افتادگی‌های حوزه عامل راه اندازی حوزه علمیه کاظمیه است
وی یادآور شد: فلسفه وجودی حوزه علمیه کاظمیه نیز این است که اندکی از عقب افتادگی‌ها در زمینه حوزه های علمیه را جبران کنیم.
مدرسی بیان کرد: خدا را شاکریم که ظرفیت دانشجویی استان یزد امروز افزایش یافته و حتی مطالبه بیشتر نیز در این زمینه داریم اما زمانی ظرفیت حوزه و دانشگاه در یزد یکسان بود در حالی که امروز ظرفیت حوزه های یزد همان هزار نفر است، ظرفیت دانشگاه‌های یزد به ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.
وی تاکید کرد: اگر حوزه علمیه و اجتهادش نباشد، نماز، حج، بازار و ... با مشکل مواجه می‌شود بنابراین باید در صدد رونق بخشیدن به حوزه‌های علمیه باشیم و خوشبختانه مردم نیز پای کار آمده اند و در ساخت حوزه علمیه کاظمیه همراهی بسیار کرده اند به نحوی که اکنون از پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد برخوردار است و امیدواریم تا مهرماه آینده افتتاح شود.

در این مراسم با اهدای شاخه گل و هدایایی از تلاش‌های خبرنگاران استان یزد در حوزه‌های فرهنگی تجلیل شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا