یزدفردا :نمایش عروسکی 'خیمه شب بازی در آب' به عنوان مهمترین نمایش عروسکی ویتنام با بیش از یکهزار سال قدمت و با هدف برقراری پیوند میراث ناملموس و فرهنگ کشورهای ویتنام و ایران ساعت 20 فردا (سه شنبه) در سالن شهید صدوقی یزد اجرا می ‌شود.

 این نمایش که در آستانه ثبت جهانی یونسکو قرار دارد به دلیل ویژگی ‌های منحصر به فرد بسیار مورد توجه است و بازیگران و عروسک ‌گردان ‌های آن در کشورهای مختلف جهان به اجرای این میراث هزارساله کشور ویتنام پرداخته ‌اند.
نمایش عروسکی ویتنام بازتاب دهنده تمدن باستانی این کشور و گره خورده با زندگی کشاورزان است. کلام در اجرای این نمایش بسیار کم و نمایش سراسر حرکت و موسیقی است و نیاز به مترجم ندارد.
کشت برنج از اصلی ترین محصولات در کشور ویتنام است و نمایش خیمه شب بازی در آب توسط کشاورزان پس از برداشت برنج انجام می شود و عروسک گردانان این نمایش بعضا از خانواده های کشاورزان هستند.
آغاز این نمایش از 10 قرن پیش بوده که امروزه محبوبیت اجرای آن در شهرهای مدرن ویتنام کاهش داشته است.
عروسک گردانی این نوع نمایش به عنوان یک سرگرمی برای کشاورزان در فصل بیکاری انجام می شود، این فعالیت شغل محسوب نمی شود و به عنوان یک سرگرمی و سنت در میان مردم رواج دارد.
عروسک ها از چوب ساخته می شوند و سپس روی آن ها با لاک پوشیده می شود تا ضدآب شوند. هر عروسک حدود 60 سانتیمتر ارتفاع و وزنی بین 9 تا 14 کیلوگرم دارد. حرکت آن ها روی صحنه نیاز به مهارت و قدرت دارد و گاهی دو تا سه نفر برای این کار لازم است.
این نمایش در ایران در شهرهای تهران، اصفهان، شیراز،‌ کرمان، یزد و کاشان برای آشنایی مردم ایران با فرهنگ و سنت ویتنام و با هدف جذب توریست به این کشور اجرا می شود و پیش از این نیز فعالیت هایی در زمینه اجرای موسیقی، نمایشگاه عکس و نمایش فیلم برای آشنایی با فرهنگ مردم ویتنام در ایران برگزار شده است.
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در این خصوص گفت: در سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری به ویتنام، 2 کشور بر تعاملات فرهنگی و توسعه گردشگری تاکید کردند.
محمدرضا نصیری افزود: براساس تفاهم‌ نامه‌ گردشگری ایران و ویتنام در سفر رییس جمهوری به این کشور، با هماهنگی سفیر ویتنام در تهران در دیدار با زهرا احمدی ‌پور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار شد کارگروه توسعه روابط گردشگری ایران و ویتنام با حضور کارشناسانی از سفارت ویتنام و کارشناسان گردشگری ایران تشکیل و خانه هنر و فرهنگ ایران در ویتنام راه ‌اندازی شود.
وی اضافه کرد: بر این اساس نمایش عروسکی ویتنام در تهران و چند شهر تاریخی ایران از جمله یزد برگزار می شود.
بافت تاریخی یزد اخیرا در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا