رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر یزد در جلسه اخیر شورا پیشنهاد نمود در یک ماه و نیم باقی‌مانده از مدت شورای چهارم مراسم کلنگ‌زنی ساخت مصلای جدید و مجموعه فرهنگی یزد برگزار گردد چون تاکنون مقدمات اداری، اجرایی و فنی احداث چنین مجموعه‌ای فراهم نگردیده مدیر مسئول آیینه یزد روز پنجشنبه 22 تیر ماه جاری در نشست خبری سید محمد میرمحمدی استاندار یزد با اصحاب رسانه در تالار اندیشه استانداری پرسشی مطرح نمود که در این شماره نظر خوانندگان را به متن سؤال و پاسخ بالاترین مقام اجرایی استان در این زمینه جلب می‌نماید. آیت‌ا... ناصری نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد با شرکت در نشست علنی شورای اسلامی شهر یزد به احداث مجموعه پردیس و مجتمع فرهنگی در مرکز استان اشاره نمود و اظهار داشت: «...حدود چهار سال است که طرح این مجموعه را به صورت کامل مطرح کرده‌ایم ولی متاسفانه برخی افراد نسبت به آن بی‌مهری و بی‌تفاوتی دارند متاسفانه ما در شهرمان یک فضای باز و جامع که بتوانیم اجتماعات بزرگ مردمی در آن برگزار کنیم را نداریم و الان این برنامه‌ها در میدان امیرچقماق برگزار می‌شود که چهار طرف آن محدود است و با هر اجتماعی عبورومرور مردم مختل می‌شود... با بررسی‌های صورت گرفته توسط متخصصان مرتبط با معماری و شهرسازی، این طرح به صورت خودکفا احداث می‌شود و هزینه آن از مجموعه‌های مختلف آن به صورت کامل تامین می‌شود... در آن جلسه رئیس کمیسیون عمران و توسعه شورای اسلامی شهر یزد اعلام نمود:.. .پردیس فرهنگی و مصلای یزد یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه شود و در یک‌ماه‌ونیم باقی‌مانده از فعالیت شورای چهارم، کلنگ‌زنی آن انجام شود... امیدواریم بتوانیم باقیات‌الصالحاتی برای شورای چهارم داشته باشیم و با شروع فعالیت این پروژه زمینه استفاده هرچه بیشتر مردم از آن را در سال‌های آینده فراهم آوریم...»(1)
با احترام به مقامات روحانی و مدیران و مسئولان اجرایی با درج سرمقاله‌های شماره 297- 7/9/1391 و 424- 4/6/1394 و 426- 18/6/1394 و 432- 29/7/1394 با عنوان‌های «آیا با وضعیت موجود احداث مصلی یک ضرورت است»، «بار دیگر طرح احداث مصلی و نیازهای ضروری‌تر»، «ساخت مصلای یزد و درخواستی منطقی» و «آقای کاظمینی! واقعیت‌ها را نباید نادیده گرفت» در این ستون با دلایل متعدد و باتوجه به تعداد زیاد مساجد بزرگ و وسیع موجود در مرکز شهر به‌ویژه در موقعیت و شرایط کنونی که یزد به عنوان شهر تاریخی و جهانی شناخته شد اعلام نمود نیازی به ساخت مصلی در یزد نمی‌باشد. ای کاش مسئولان ذی‌ربط و نهادهای نظارتی عملکرد شورای شهر را بررسی و نتیجه را به مردم گزارش می‌دادند تا شهروندان بدانند نمایندگان آنها در شورای اسلامی شهر چه اقداماتی انجام داده‌اند تا حداقل پاسخ بعضی از شایعات و پرسش‌هایی که در چهار سال اخیر به‌ویژه در ایام انتخابات مطرح بود داده می‌شد. نویسنده این سطور با اختصار در نشست خبری گفت: همانطورکه مستحضرید در یزد بیش‌از 3300 کلاس نیاز به بازسازی و مقاوم‌سازی دارد، بسیاری از آموزشگاه‌ها با کمبود نمازخانه، آزمایشگاه، کتابخانه و محیط ورزشی مناسب و در اختیار نداشتن سرانه لازم روبروست، بیشتر مجموعه‌های مسکونی که در چند سال اخیر در شهر یزد احداث گردیده فاقد نمازخانه و مسجد می‌باشد، دولت تاکنون حقوق پنج ماه از نه ماه سال تحصیلی 96-95 را به معلمان طرح حمایتی شاغل در شهر یزد آن هم از قرار ماهی هشتصد، نهصد هزار تومان پرداخت ننموده است. در بررسی وضعیت معیشت تعدادی از مدارس شهر دارالعباده حدود نیمی از دوازده هزار دانش‌آموزی که در هفتاد مدرسه از آموزشگاه‌های شهر یزد به تحصیل اشتغال دارند مشخص شد بدون خوردن صبحانه آن هم با عدم دسترسی به چند لقمه نان خالی یا نان و پنیر به مدرسه می‌آیند و...
آیا دولت در چنین وضعی حاضر به احداث مصلی و پردیس فرهنگی در یزد و تامین اعتبار و بودجه برای آن می‌باشد درحالی‌که مسجد ملااسماعیل محل برگزاری نماز جمعه شهر یزد گنجایش چهل‌وپنج هزار نمازگزار را دارد و به جز روز قدس یا بعضی از روزهای جمعه که مصادف با سالگرد شهادت یکی از ائمه معصومین صلوات‌ا... علیهم اجمعین باشد آمار شرکت‌کنندگان در نماز جمعه همان چند هزار نفری است که هر هفته گزارش آن به نهادهای مربوط اعلام می‌گردد و اگر خیری حاضر است پردیس فرهنگی و مصلی در شهر یزد احداث نماید می‌تواند براساس ضوابط و شرایط با مراجعه به اداره اوقاف و اعلام‌ به مردم اقدام نماید اما در صورتی که فرد یا گروه و انجمن و دسته‌ای حاضر به سرمایه‌گذاری در این بخش می‌باشند لازم است به‌منظور تهیه و خرید زمین و اخذ پروانه و مراجعه به سازمان نظام مهندسی و شهرداری و ادارات و سازمان‌ها و کمیسیون‌های مربوط و شرکت در مزایده تمام ضوابط قانونی و شرایط لازم را رعایت نمایند تا حرف و حدیثی باقی نماند و گفته نشود زمین‌هایی در بهترین محل یزد در اختیار فلان شرکت یا سرمایه‌دار قرار دادند تا ساختمان‌های تجاری و تفریحی و فرهنگی احداث نماید. ضمناً در آن نشست به این موضوع نیز اشاره شد برای ساخت پروژه 288 واحدی فرهنگیان در محلی که قیمت منطقه‌ای آن‌چنان بالایی ندارد و با اعمال 25 درصد تخفیف با تصویب مقامات مسئول در نهایت برای هر واحد یکصد مترمربعی مبلغ دویست میلیون ریال فقط بابت طراحی نقشه و نظارت و اخذ پروانه هزینه شده است، بنابراین آیا نباید برای احداث مجموعه‌ای فرهنگی آن هم احیاناً در بهترین منطقه شهر کلیه حق و حقوق اداری به صورت شفاف پرداخت گردد؟ این نکته را نباید از نظر دور داشت ‌که بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی گاه دیده می‌شود افرادی به‌دنبال لغو حکم مصادره بعضی از زمین‌هایی می‌باشند که سال‌ها است به صورت مغازه و خانه درآمده و مردم در آن به کسب و کار مشغول و یا ساکن هستند و شاید چند بار خرید و فروش شده و یا دست به دست گشته است. به یقین اگر زمینی برای ساخت مصلی و پردیس فرهنگی و مجموعه‌های تجاری، رفاهی و تفریحی اختصاص می‌یابد از هر حیث باید بدون شبهه باشد و مسائل شرعی و قانونی مربوط به آن رعایت گردد چون هنوز هم بعضی از کارمندان در ساختمان بعضی از ادارات حاضر به اقامه نماز نیستند.
سید محمد میرمحمدی در پاسخ به موارد مطرح شده گفت: «ابتدا باید دید که یزد لزومی برای احداث مصلا و پردیس فرهنگی دارد یا خیر؟ و اگر اعتباراتی هم داشته باشیم و خیران بخواهند چنین کاری بکنند از نظر ما ایرادی ندارد اما، اعتبار دولتی در این رابطه نداریم و دیده نشده است ولی اگر طرحی باشد که از سوی بخش خصوصی اجرا شود ابتدا باید طرح توجیهی داشته باشند و زمین آن نیز در اختیارشان باشد و مراحل تصویب آن نیز بگذرد که این مهم در شورای شهر نیست بلکه در کمیته زیربنایی شورای برنامه‌ریزی استان است تا پس از طی مراحل قانونی نسبت به احداث آن اقدام شود.»(2)
همگان در اسلام به این موضوع توجه دارند که «باقیات‌الصالحات» آن‌گونه که در تفاسیر آمده است اثر هرگونه کردار و گفتار و ایده صحیح و صالح و شایسته‌ای است که باقی‌ می‌ماند و اثرات و برکاتش در اختیار افراد و جامعه قرار می‌گیرد. بنابراین عضو شورای شهر و یا هر مسئولی موظف است دقیقاً قانون را رعایت کند و بر روی زمینی که صاحبانش راضی به احداث مسجد و مجموعه فرهنگی می‌باشند و برابر با اصول منطقی و طی مراحل فنی و مهندسی و شهرسازی آن هم پس از آماده شدن مقدمات امر کلنگ ساختمان را بر زمین بزند و باقیات‌الصالحاتی برای خود و دیگران فراهم نماید وگرنه بدون انجام مقدمات لازم اگر هر روز هم در گوشه‌ای از شهر کلنگی به زمین بزنیم نمی‌توان نام آن را «باقیات‌الصالحات» گذاشت. بلکه آن روز که پول، مقام و موقعیت اداری کارساز نیست باید پاسخگوی اعمال خود باشیم. ضمناً اگر در نشریه‌ای از رفتار و کردار عضو شورای شهر یا مسئول اداره‌ای انتقادی به عمل آمد شایسته است با مدرک و دلیل پاسخ اعتراض و انتقاد داده شود نه آن‌که در محافل و یا بر روی منابر ضمن سخنرانی با کنایه و اشاره و یا به صراحت آن هم بدون حضور منتقد پاسخ اعتراض نوشتاری و چاپ شده دیگران به‌دلخواه بیان گردد.
مدیرمسئول
پی نوشتها:
1- یزدفردا، 11/4/96
2- استانداری یزد، 22/4/96

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا