یزدفردا : مهندس سیدابوالفضل موسوی بیوکی نماینده مردم شریف یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه ۹۶/۴/۲۵ سخنرانی نمود.

بسم الله الرحمن الرحیم
یزد آینه فرهنگ شکوهمند ایرانی اسلامی و فرآورده هوشمندی ، ایمان ، نجابت و سخت کوشی مردمی است که زیبایی و فضیلت را در لحظه لحظه ی زندگی خود و از جمله در معماری ممتاز این سامان تجربه کرده اند .
رام کردن «کویر»، برآوردن زندگی از متن طبیعت سرکش و تبدیل خشکی و خشونت آن به لطافت سرشار از فضائل انسانی و اخلاقی ، در زمین بودن و آسمانی زیستن ، هنری است که از همه مردمان بر نمی آید و «یزدی» به خوبی این هنر را نشان داده است.
همزیستی مسالمت آمیز و مهر بانانه پیروان آیین ها و مسلک های گوناگون و تلاش مشترک برای خوب زندگی کردن ، نشان دادن چهره ی زیبا و مهربان اسلام و ایران و گفتگو، حقیقتی است که از جمله در زندگی ممتاز تاریخی یزد و یزدی ، نمایان می باشد.
جهانی شدن شهر تاریخی یزد را که ، به عنوان نخستین شهر ایران و ششمین شهر از مجموعه شهرهای جهان به ثبت میراث بشری یونسکو رسیده است، به مردم ،مسئولین ،علی الخصوص شهروندان فهیم و هوشمند حوزه انتخابیه ام تبریک می گویم و خوشحالیم که امروز ، جهان ، تایید کرد که یزد ، شهر تمدن ، تاریخ و گفتگو است
نقش یزدی ها در تاریخ این مرز و بوم همواره نشان می دهد ، بزرگان ، عالمان و سیاستمداران برخواسته از این دیار ، نقش اثرگذاری در کشور داشته اند
مردم یزد ، در انتخابات سال 1396 با مشارکت بیش از 94 درصد، نشان دادند که پای انقلاب و نظام و آرمانهای آن ایستاده اند
مشارکت حداکثری در انتخابات گذشته را ، به مقام معظم رهبری و به مردم و به آقای دکتر حسن روحانی تبریک می گویم و از کسانی که با «تکرار» حمایتشان ، مردم را ترغیب به مشارکت در انتخابات کرده اند سپاسگزاری می نمایم.
و از رئیس جمهور و منتخب مردم می خواهم که قدردان حضور مردم در تمامی صحنه های انقلاب باشند و بدانند که بدون حمایت مردم موفق نخواهند شد
امروز و با توجه به ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در مرکز ایران ، نه تنها این شهر متعلق به مردمان یزد ، بلکه به سراسر ایران و دنیا تعلق دارد و افزایش اعتبار یزد در بین مثلث طلایی گردشگری ایران ، یعنی اصفهان ، شیراز و یزد و البته زین پس برای عده کثیری از گردشگران داخلی و خارجی به عنوان مقصد اولیه آنها برای سفر ، مسئولیت همه ما مسئولان را نه تنها در قبال مردمان دارالعباده و دارالعلم یزد ، بلکه در قبال مردم ایران و جهان بیش از پیش سنگین می سازد .
بدیهی است که باید ، بازنگری در استانداردهای موجود این استان رخ دهد  و در همه ابعاد آمایش ملی و استانی ، یزد با توجه به جایگاه جهانی اش مورد توجه قرار گیرد .
ضرورت دارد بررسی  این موضوع با اولویت، در دستور کار شورای عالی معماری و شهر سازی ایران قرار گرفته تا تمامی دستگاههای اجرائی و وزارتخانه ها ، پیشنهادات خود را در جهت حفظ این مهم ارائه  و مورد بررسی و تصویب قرار دهند .
از جمله :
1- بازنگری طرح جامع شهر یزد با رویکرد حفظ بافت های تاریخی و تعیین جهت گیری توسعه شهر یزد
2- ایجاد و تکمیل خطوط ریلی و برقی بین تهران ، اصفهان ، یزد و شیراز
3- اجرای قطار حومه ای ، بین یزد و شهرهای اطراف یزد که مجموعه  گردشگری و حفظ  بافتهای تاریخی این شهرها را در استان تکمیل می نماید
4- توسعه فرودگاه بین المللی یزد
همکاران محترم ، متاسفانه امروز ، کمبود آب به بحرانی جدی برای کشور تبدیل شده است و این مساله برای یزد که از کم بارشی باران و نزولات جوی وخشکی هوا رنج می برند بسیار جدی تر است و تامین آب از منبعی پایدار برای مردمان مرکزی ترین نقطه ایران از ضروریات به شمار می آید .
یزد بدون حل مشکل آب به توسعه نخواهد رسید  
مایلم توجه شما همکاران عزیز را به این نکته جلب نمایم که امروز ما چهار نفر از استان تنها نمایندگان یزد به شمار نمی آییم ، بلکه تک تک شما عزیزان به عنوان نماینده نخستین شهر ثبت شده تاریخی ایران در دنیا به شمار می آیید و شایسته است که هر کدام از ما دراین مسئولیت در جهت عزت و سربلندی این برند جهانی گام برداریم .
یزد علاوه بر قطب گردشگری در حوزه صنعت و معدن و همچنین در حوزه سلامت نیز قطب سلامت کشور در حوزه جنوب و شرق کشور به شمار می پاید و شاهد آن حضور و مراجعه مردمان سایر شهرها به جهت مداوا و معالجه است که این یعنی بایستی امکاناتی فراهم شود تا یزد بتواند پاسخگوی مراجعه این عزیزان نیز باشد .
پس اگر امکانات لازم فراهم شود و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و همچنین دولت بودجه لازم را تخصیص دهند، یزد می تواند به یکی از قطب های پزشکی منطقه تبدیل شود
وزیر محترم ورزش و جوانان ، از شور و نشاط در بین جوانان و مردم یزد نمی توان غافل شد از این رو نگاه ویژه به ورزش و علی الخصوص ورزشهای کویری می تواند در این مسیر کارگشا باشد .
همکاران محترم ، در معاهده نامه ی بین المللی در میراث جهانی یونسکو که در سال 1351 به تصویب اجلاس عمومی یونسکو رسیده است ، حفاظت از این آثار پس از ثبت جهانی ، ضمن باقی ماندن در حیطه حاکمیت کشور مربوطه به عهده تمام کشورهای عضو خواهد بود و هر 6ماه یکبار باید گزارش حفظ از این آثار به یونسکو ارائه شود . لذا نظر به اهمیت موضوع از رئیس محترم مجلس درخواست دارم تا کمیسیون عمران را مامور نمایند تا ضمن بازدید از شهر یزد ،  راهکارهای حفظ و حراست از این میراث جهانی  و همچنین راههای توسعه گردشگری و صنایع دستی را در این شهر و مثلث گردشگری مرکز ایران به دولت و مجلس ارائه نمایند .
درادامه بیانات مقام معظم رهبری که در سال 1386 در یزد حضور پیدا کردند قرائت می نمایم و از ایشان درخواست می نمایم بازدید مجددی از یزد داشته باشند
مقام معظم رهبری فرمودند : شهر یزد همانطوری که اشاره کردم، شهر علم است. نام آوردن از علمای یزد در رشته‌های مختلف علوم، بخصوص علوم دینی، ساعتها وقت می‌برد که انسان فقط اسم اینها را بیاورد و یاد مختصری از آنها بکند. این فقط مربوط به گذشته نیست. زمان خود ما، در دوران تحصیلات دینی خود ما، در دوران فعالیتهای اجتماعی خود ما، در همین استان، علمای برجسته، شخصیتهای برجسته، چهره‌های درخشان بودند. امروز هم وقتی نگاه میکنیم، میبینیم استان یزد در طول چهارده سال  پی درپی بیشترین نسبت قبولی در دانشگاهها را نسبت به شرکت‌کنندگان در کنکور سراسری کشور ارائه دادند. این چیز کمی نیست، این نشان‌دهنده‌ی این است که استعداد علمی، استعداد دانشمند شدن، استعداد نخبه شدن، استعداد تبدیل شدن به بازوان توانا و مغزهای متفکری که میتواند این ملت را تکان بدهد و به سوی آینده‌ای که انقلاب اسلامی برای او ترسیم کرده است به پیش ببرد، در این استان فراوان است. جوان یزدی، مرد و زن یزدی، روحانی یزدی، روشنفکر یزدی، استاد یزدی باید قدر این استعداد را بداند. و همه بدانند که شکر این نعمت، در شناختن آن، در به کار گرفتن آن، در راه‌اندازی آن است.
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا