لیلی رنجبر با بیان اینکه این امر بصورت مشارکتی با صاحبان منازل صورت می گیرد اظهار داشت:بازدید از محله تاریخی خیابان مهدیه با چند تن از اهالی انجام شد.

IMG_20170716_100952

وی افزود: هنگام عبور از کوچه های پیچ در پیچ و آشتی کنان به تعداد زیادی خانه تاریخی و با ارزش روبرو شدیم .

IMG_20170716_100954

رنجبر با اشاره به اینکه اکثریت خانه ها مربوط به دوران قاجار بود تصریح کرد: سبک معماری آنها متاثر از شهر یزد و کرمان است و با صلابت خاص در این مکان ها خود نمایی می کند .

رئیس نمایندگی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بافق ادامه داد: ساکنان اصلی این خانه ها به دلیل افزایش تمکن مالی و یا تغییر نیازها و به دلیل آنکه تردد خودرو در آن مسیر نیست خانه ها را یا رها کرده اند.

وی عنوان کرد: افرادی دیگر نیز منازل را فروخته و یا اینکه به هموطنان زاهدانی اجاره داده اند.

رنجبر با بیان اینکه صلابت این خانه های تاریخی هنوز در هم نشکسته است خاطر نشان کرد:خانه ها گویی حرف های زیادی برای گفتن دارند با تالارهایی که در بدو ورود سرخم کرده و آماده خوش آمد گویی به مهمان هستند.

وی یادآور شد:وجود و زنده بودن این خانه ها عمدتا مرهون ماشین رو نبودن بافت می باشند.

رئیس نمایندگی میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری بافق با اشاره به اینکه مالکان نتوانسته اند در طرفه العینی بنا را تخریب کنند گفت:حال با توجه به طرح حمایتی میراث فرهنگی از ساکنان و مالکان خانه های تاریخی و مرمت این خانه ها به صورت مشارکت اداره کل میراث فرهنگی و مالک ،صاحبان خانه ها می توانند با مراجعه به میراث فرهنگی و انعقاد تفاهم نامه مشارکت جهت مرمت بناهای خود اقدام کنند و این نگین خانه های تاریخی را در بافق بدرخشانند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا