خبرگزاری مهر، یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۵، با ماریانا کوریا، ارزیاب یونسکو مصاحبه نموده است کارشناس شورای بین المللی ابنیه و محوطه ها (ICOMOS) برای ارزیابی بافت تاریخی یزد به منظور ثبت در فهرست آثار جهانی برای چهارمین بار است به ایران سفر کرده که روایت خواندنی از شگفتی‌های یزد را بیان نموده است.

ماریانا کوریا در حاشیه سفر به یزد برای ارزیابی بافت تاریخی به منظور ثبت در فهرست آثار جهانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برای چهارمین بار است که به ایران سفر می کنم و هر بار از آثار تاریخی ایران لذت می برم و آثار معنوی این کشور همیشه مرا تحت تاثیر قرار می دهد.

وی عنوان کرد: مردم یزد هم مانند دیگر مناطق کشور مهمان نواز هستند و نه تنها در کوچه ها و میادین و خیابان‌ها بلکه در خانه های خود از مهمانان خارجی استقبال و پذیرایی می کنند و آش‌ها و غذاهای دلچسب آنها مزه مشترک همه خانه‌های کاهگلی یزد است.

کوریا بیان کرد: کیفیت زندگی در یزد بسیار حائز اهمیت است و نقش مردم در مواقع بحرانی بسیار حیاتی است و مردم یزد سال‌ها مانند یک تیم عمل کرده و از میراث فرهنگی خود پاسداری کردند.

ارزیاب سازمان جهانی یونسکو تصریح کرد: ارزش هر سایتی که بخواهد در ردیف میراث فرهنگی قرار بگیرد این است که از حوزه جغرافیایی خارج و به میراث بشری تبدیل شود و زمانی که جهانی شد، مردم از سراسر دنیا خود را به آن می رسانند تا میراث بشر از گذشته های دور را ببینند.

وی، قنات را یکی از زیباترین آثار موجود در یزد خواند و افزود: برایم جذاب بود که چکمه بپوشم و داخل قنات بروم و اصالت آن را از نزدیک ببینم و احساس کنم و با ورود به قنات حس کردم که در صدها سال پیش راه می روم و انگار در زمان سفر کردم و این حسی است که باید ارزش جهانی پیدا کند.

کوریا با اشاره به دیگر شگفتی معماری استان یزد بیان کرد: در باغ دولت آباد چینه و معماری بی نظیری را مشاهده کردم که هزاران سال پابرجا مانده و استقامت آن همچنان هم ادامه دارد و این هنر دست استادکارانی است که فن چینه زدن را می دانند و آن را نسل به نسل به شاگردان خود آموزش داده اند تا این فن از بین نرود.

وی تصریح کرد: به همین دلیل امروز کار و وظیفه دانشجو، دانش آموز، مسئولان، خبرنگاران و ... سنگین است و باید طوری عمل کنند که این فرهنگ نگهداری و حفظ شده و به نسل‌های آینده منتقل شود.

به اعتقاد کوریا، یکی دیگر از مواردی که در یزد وجود دارد و در هیچ کجای دیگر دنیا یافت نمی‌شود، حضور زرتشتیان در کنار مسلمانان است و این خود یک جاذبه فرهنگی است.

وی، یزد را شهر سمن‌ها دانست و گفت: در شهری نظیر یزد باید چنین باشد و با وقف و کمک های مردم، زندگی در بافت‌های تاریخی یزد جریان پیدا کند.

ارزیاب یونسکو بیان کرد: یزدی‌ها نحوه رفتار با گردشگران را خوب می دانند و زمانی که به کشورم بازگردم به طور قطع گفتنی های بسیاری برای به اشتراک گذاشتن با دیگران دارم زیرا یزدی‌ها نه تنها احترام ویژه ای به گردشگران می گذارند بلکه حتی مهاجران را نیز به خوبی در میان خود می پذیرند و نکته جالب اینجاست که یزد با این ویژگی حداقل جرم و جنایت را دارد و این از نظر ما بسیار مهم است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا