یزد فردا : در جلسه کمیته میراث فرهنگی یونسکو در شهر کراکوف لهستان شهر تاریخی یزد با رای اعضا به عنوان یکی از آثار جهانی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

شهر تاریخی یزد، به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران، درفهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
پس از گذشت ۹ سال از قرار گرفتن پرونده‌ی این شهر تاریخی در فهرست میراث موقت جهانی، امروز یکشنبه (۱۸ تیر) «شهر تاریخی یزد» به عنوان یکی از نخستین شهرهای خشتی دنیا در چهل و یکمین اجلاس کمیته میرات جهانی یونسکو به ثبت رسید.
هرچند پیش از آغاز این اجلاس محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، نگرانی‌هایی درباره ایراداتی داشت که یونسکو نسبت به برخی ساخت‌وسازها در بافت تاریخی یزد گرفته بود.
احتمالاتی که یونسکو برای رد شدن این پرونده مطرح کرد، به سال‌های گذشته و ساخت‌وسازهای غیراصولی برمی‌گشت که به معضلی جدی برای ثبت جهانی یزد تبدیل شده بودند و این شهر تاریخی را نیازمند مدیریت یکپارچه، برنامه‌ریزی گسترده شهری، رعایت اصول معماری و تجدیدنظر در ضوابط نظام مهندسی و ساخت و ساز می‌کرد.
چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که از یکشنبه گذشته (۱۱ تیر) به میزبانی شهر کراکوف لهستان آغاز شده است.
محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، که به‌نمایندگی از ایران در این اجلاس حضور دارد، با اعلام این خبر، افزود: «پرونده بافت تاریخی یزد درحالی در فهرست آثار جهانی قرار گرفت که این شهر تاریخی نزدیک به 1000 هکتار وسعت دارد و از این گستره، 200 هکتار مربوط به هسته و عرصه تاریخی شهر می‌شود و نزدیک به 650 هکتار هم حریم آن را تشکیل می‌دهد.»

او اضافه کرد: «شهر تاریخی یزد به‌دلیل وسعت، یکپارچگی و حفظ اصالت تاریخی‌اش در حالی به یونسکو معرفی شد که همچنان زنده است و حیات اجتماعی ساکنان آن ادامه دارد.»

طالبیان به ویژگی‌های معماری شهر تاریخی یزد نیز اشاره کرد و گفت: «استفاده از مصالح بومی و مصرف کمترین انرژی در تولید بناهای خشتی و هماهنگی کامل با اقلیم سخت و خشن کویری از ویژگی‌های بارز معماری شهر تاریخی یزد به‌شمار می‌روند.»

پرونده شهر تاریخی یزد، به‌عنوان نخستین شهر تاریخی ایران و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای خشتی جهان، در چهل‌ویکمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که در شهر کراکوف لهستان درحال برگزاری است، به ثبت جهانی رسید.



 شهر بادگیرها؛ بعد از ۹ سال ثبت جهانی شد
- مدیرکل ثبت آثار سازمان میراث فرهنگى می‌گوید: یزد با حمایت قاطع اعضا ثبت جهانی شد و سال گذشته در همین موقع بود که دو قنات منحصربه فرد یزد در کنار نُه قنات دیگرِ ایران ثبت جهانى شد. پیش تر از این هم میراث جهانى با نام باغ بى نظیر دولتِ یزد زینت یافته بود.

به گزارش خبرآنلاین، کراکوف لهستان این‌بار برای یزدی‌ها خوش یمن بود. ۹سال پس از  پس از گذشت ۹ سال از قرار گرفتن پرونده‌ی این شهر تاریخی در فهرست میراث موقت جهانی، امروز یکشنبه (۱۸ تیر) «شهر تاریخی یزد» به عنوان یکی از نخستین شهرهای خشتی دنیا در چهل و یکمین اجلاس کمیته میرات جهانی یونسکو به ثبت رسید.

چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که از یکشنبه گذشته (۱۱ تیر) به میزبانی شهر کراکوف لهستان آغاز شده، امروز بافت تاریخی یزد را ثبت جهانی کرد و علت این اقدام این است که یزد یکی از نخستین شهرهای خشتی دنیاست.
در همین رابطه فرهاد نظری، مديركل ثبت آثار سازمان ميراث فرهنگى با اشاره به اینکه شهر يزد به عنوان نخستين شهر تاريخى ايران كه داراى ارزشهاى منحصر به فرد جهانى است، گفت: یزد با حمایت قاطع اعضا ثبت جهانی شد و سال گذشته در همين موقع بود كه دو قنات منحصربه فرد يزد در كنار نُه قنات ديگرِ ايران ثبت جهانى شد. پيش تر از اين هم ميراث جهانى با نام باغ بى نظير دولتِ يزد زينت يافته بود.
او ادامه داد: يزد يادگارهاى كهن و ارزشمندى چون بقعه دوازده امام، خانه حسينيان (طاق بلندها) با كتيبه دوره اتابكان، بارو، مسجد جامع، قنوات متعدد، خانه هاى زيبا، تكايايي چون اميرچقماق رومي، مقابرى چون ستى فاطمه و سيد ركن الدين، آثارى از هجرت امام رضا (ع) مانند مسجد فرط، ميادين و مصانع و بادگيرهاى بلند دارد. با اين همه يزد، فقط شهر بادگيرهاى بلند و زيبا آثار ماندگار معمارى نيست.
نظری با بیان اینکه دارالعباده يزد شهرِ اوصاف و اوقاف و اصناف و حِرَف و در يك كلام تجلى مدنيت است، اظهار کرد: هر كس به تاريخ نامه هاى اختصاصى يزد مانند "تاريخ يزد جعفرى" و تاريخ جديد يزد" و "جامع مفيدى" تأليف مستوفى بافقى نگاهى گذرا بياندازد متوجه ميشود كه بنياد يزد دست دست كم در هزار سال گذشته بر پايه بنيانهاى مدنى استوار شده است. كافى براى تأييد اين مطلب به كتابچه موقوفات طراز، كه حاوى فهرستى از اوقاف يزد است، و وقف نامه سيدركن الدين از سادات عريضى و امثالهم بنگريم.

مديركل ثبت آثار سازمان ميراث فرهنگى در ادامه تاکید کرد: ثبت يزد در فهرست ميراث بشرى، رويدادى بس مبارك است و حاوى اين پيام است كه بايد در مبانى و اصول مديريت شهرى و شيوه هاى شهر دارى شهرهاى تاريخى ايران بازانديشى و بازنگرى كنيم؛ بدين معنى كه هسته ها و محدوده هاى تاريخى شهرهايي مانند سمنان، كرمان، دامغان، شيراز، دزفول، ابركوه، بوشهر، بندر كُنگ، لار، سنندج، اصفهان، و تهران سند هويت و مدنيت اند و نه بافت فرسوده؛ به بافت هاى تاريخى شهرهاى ايران - كه اغلب داراى ارزش جهانى اند - بايد به چشم عنايت نگريست و نه به ديده تخفيف و تحقير؛ اينها فرصت هايى تجديدناپذير اند و نه موانع بر سر راه توسعه.
او در پایان گفت: مديريت بافت تاريخى يزد با همه امّا و اگرهايش به عنوان مديريتى قابل قبول توسط كميته ميراث جهانى و مجامع تخصصى ذيربط پذيرفته شد. تجربه مديريت شهر تاريخى يزد حاوى اين پيام است كه در ايران راهى براى حفظ هسته تاريخى شهرها پيدا شده كه با استانداردهاى جهانى همخوانى دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا