محمد امامی هفته نامه آيينه يزد

حکایت و ماجرای نقش و جایگاه شورای اصلاح‌طلبان استان یزد در انتخابات اخیر شورای شهر و رفتارهای هریک از بازیگران عرصه سیاست یزد در مواجهه با شورا، جا دارد که در نشست‌هایی خاص از نزدیک مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.
به نظرم فعالیت‌های سیاسی اجتماعی هرگاه به سمت انسجام و سازمان‌یافته حزبی و هدفمند و برنامه‌مدار و شفاف و دموکراتیک پیش برود حرکتی رو به جلو خواهد بود و هرچه سازوکارهای فردی و جمع‌های محدود و رفتارهای غیردموکراتیک پیش برود حرکتی رو به عقب و یا درجازدن تلقی می‌گردد.
بدیهی است جمع کردن همه سلیقه‌ها و دیدگاه‌های متفاوت حول محور یک لیست یازده نفره کاری دشوار است. همچنین آیین نامه‌ها و مکانیزم‌های پیش‌بینی شده و روند اجرایی نیز ممکن است بدون خطا و کاستی نباشد، و حاصل و خروجی به دست آمده ممکن است رضایت صددرصدی همگان را در پی نداشته باشد، اما به نظرم یک لیست که حاصل خرد جمعی است با در نظر گرفتن کاستی‌های آن که طبیعی است، ارزشمندتر است تا لیستی که بخواهد با ساز و کار غیردموکراتیک و با لابی‌های پشت پرده و سهم خواهانه و مغرضانه بسته شود و حتی مورد اقبال صدد صدی هم قرار گیرد.
علاقه‌مندان به پیشرفت و تعالی جامعه در صورتی که دل در گرو توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه دارند، باید کار جمعی و تشکیلاتی را یاد بگیرند و به همه لوازم آن پایبند باشند.
در انتخابات اخیر شوراهای شهر و روستا، شاید در کمتر شهری بتوانید لیستی را بیابید که رضایت صددرصدی بازیگران سیاسی و فعالان صاحب‌نظر آن شهر را به دنبال خود داشته باشد و حتی در برخی کلان شهرها این مطلب که بسیاری از شایستگان خارج از لیست قرار گرفته‌اند بر سر زبان‌ها بود، اما به هر حال محدودیت تعداد نفر لیست کاندیداهای شورای شهر ضرورت گزینش براساس شاخص‌های معین را نمی‌توان انکار کرد.
اما بلوغ سیاسی افراد و گروه‌ها ایجاب می‌کند که با شکل دادن به رفتار جمعی و وحدت‌گرا و همدلانه مبتنی بر اخلاق و مقررات، به جای بهانه‌جویی نسبت به لیست تهیه شده و تلاش برای اعمال نظر و سلیقه فردی، به هم‌افزایی و تقویت حرکت هدفمند تشکیلاتی بیاندیشند و رفتاری مغایر با آن نداشته باشند.
تمسک به جنجال‌آفرینی و دروغ‌پردازی و لابی‌گری‌های سخیف و سوء‌استفاده از شخصیت‌های محبوب القلوب مردم و رفتارهای غیردموکراتیک و غیراخلاقی برای مقابله با حرکت‌های جمعی و حزبی و تشکیلاتی، ممکن است به‌طور موقت پیشرفت‌هایی ظاهری داشته باشد، اما به هیچ وجه نمی‌تواند بنیان پایداری برای پیشرفت و تعالی قرار گیرد.
عناصر سودجود و فرصت‌طلب و مشترک‌المنافع ممکن است چند روزی با موج سواری بتوانند در حالیکه ریاکارانه تابلو و پرچم همدلی و وحدت در دست گرفته‌اند، ناقض وحدت و همدلی باشند و بخواهند با دوره کردن برخی فعالان یا اعمال فشار و دست درازی به برخی موقعیت‌ها، امر را بر برخی دست‌اندرکاران و مسئولان مشتبه سازند، اما ویژگی‌های آنان هرگز موجب این نخواهد شد در درازمدت بتوانند چنین وضعیت ناپایداری را به ساحل آرامش و پایداری برسانند.
ارزش حرکت جمعی تشکیلاتی مبتنی بر خرد جمعی در این است که مجموعه‌های شناسنامه‌دار شناخته شده برای حفظ و گسترش اعتبار خود و جلب اعتماد عمومی به عنوان مهم‌ترین سرمایه اجتماعی هر مجموعه، تلاش می‌کنند تا با محقق ساختن برنامه‌های خود ضمن خدمتگزاری شایسته به مردم، کارنامه قابل قبولی از تشکیلات خود برجای بگذارند و در این راه تشکل متبوع از هرگونه همراهی و همدلی و نظارت و پشتیبانی از آنان دریغ نخواهد کرد.
اما جمع‌هایی که با زدوبندهای پنهان از مردم و بدون معیارهای روشن و شفاف شکل می‌گیرند، نه تنها پاسخگوی عملکرد خود نیستند، بلکه ممکن است به موقعیتی غیرپاسخگو برای فساد و زدوبندهای اقتصادی و سیاسی تبدیل شوند.
به همین دلیل اعتماد به لیستی که با خرد جمعی و شاخص‌ها و مکانیزهای شفاف و منصفانه بسته شده به مراتب منطقی‌تر و عقلانی‌تر است تا اعتماد به لیستی که فرایند بسته شدن آن غیرشفاف، غیردموکراتیک و حاصل زدوبندهای پنهانی بازیگران احیاناً منفعت طلب و سودجوی عرصه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی است.
راه نیافتن برخی شایستگان توانمند به این لیست‌ها گرچه می‌تواند نشانه‌ای از کاستی در تعیین شاخص‌ها و مکانیسم ارزیابی کاندیداها باشد، اما نباید بهانه‌ای شود تا از مواهب و مزایا و محاسن لیست تشکیلاتی مبتنی بر خرد جمعی بی‌بهره باشیم.
امید است ما به‌عنوان بازیگران عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... یاد بگیریم منافع ملی و استانی و جمعی و فعالیت‌های تشکیلاتی همگرا، هدفمند و برنامه‌مدار و اخلاق محور را در اولویت قرار داده و متعهدانه و دلسوزانه، برای موفقیت آن تلاش کنیم و اجازه ندهیم فرصت‌طلبان سودجو و منفعت طلب در عزم و همت و وحدت ما رخنه‌ای ایجاد کنند.
ان‌شاء‌ا... تعالی - تیر ماه 1396

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا