استاندار یزد در دیدار با اعضای انجمن سمپاد بابیان اینکه هیچ محدودیتی برای هیچ‌یک از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان نیست، بیان کرد: خوشبختانه استان در همۀ موارد، به‌جز مسکن، میانگین کشوری شاخص‌ها را داراست که این رشد و پویایی نشان‌دهندۀ سرمایه انسانی است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، «سید محمد میرمحمدی» در دیدار با اعضای انجمن دانش‌آموختگان مدارس استعدادهای درخشان، عدم گرایش به فعالیت‌های مشارکتی را یکی از ضعف‌های بزرگ دانست و گفت: قدمت انجمن نشان از انسجام اعضای آن و احساس مسئولیت آن‌ها دارد و وجود انجمن‌هایی مانند سمپاد نیز مقدماتی برای افزایش فرهنگ مشارکتی است که اگر جنبۀ هم‌افزایی نیز پیدا کند در نوع خود ارزشمند است.
استاندار یزد دراین‌باره که نخبگان تحت آموزش قرار گیرند و تسهیلاتی برای نقش‌آفرینی آنان فراهم شود، گفت: انجمن‌ها باید دارای برنامه باشند و نوع آموزش‌های موردنیاز خود را با توجه به شرایط روز دنیا تعیین کنند تا مسیر حرکت مشخص شود و بدانیم از کجا به کجا برویم تا برنامه‌های لازم تدارک دیده شود.
میرمحمدی در خصوص استمرار نخبه پروری بیان کرد: در مسیر توسعۀ فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و توسعۀ همه‌جانبه کشور همۀ استان‌ها باید بتوانند از نخبگان خود استفاده کنند و معتقدیم در این میان، نیروهای سمپاد باید منشأ اثرات ارزشمندی باشند و غیرازاین انتظار نیست.
استاندار یزد تفاوت‌های نخبگان با سایر افراد را در ویژگی‌های آنان دانست و افزود: به نظر می‌رسد نخبگان ازنظر سطح علمی، حل مسئله، ارائۀ ایده و راهکار متفاوت هستند؛ ازاین‌رو، هر مدیر و مسئولی از چنین پتانسیلی برای توسعه استفاده خواهد کرد.


استان از نقش‌آفرینی نخبگان حمایت می‌کند


میرمحمدی در مورد به‌کارگیری نیروهای سمپاد در سطوح تأثیرگذار استان، گفت: خوشبختانه نیروهای سمپاد در مسئولیت‌های مختلف و مراکزی مانند پارک علم و فناوری، دانشگاه یزد، اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات و واحدهای بخش خصوصی این افراد حضور دارند و نقش‌آفرینی می‌کنند؛ بااین‌حال، درصورتی‌که امکان نقش‌آفرینی بیشتر نخبگان وجود دارد به استان اعلام شود و بدون تردید استان نیز استقبال می‌کند.
وی دراین‌باره که انجمن سمپاد باید بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد، بیان کرد: معتقدیم انسان در هر موقعیتی باید در حال رشد باشد و معتقدیم باید به افرادی که هدفمند رشد کرده‌اند بها داد تا منشأ اثر باشند.
استاندار یزد گفت: به نظر من، اینکه نیروهای نخبۀ ایران در بیرون کشور باشند جای نگرانی ندارد و ایرانیان باید در سطح جهانی منشأ اثر باشند، زیرا تفکر مکتب اسلام محدود نیست و رسالت مسلمانان نیز در قبال همۀ بشریت است و فرمان خداوند نیز همین است. ازاین‌رو، ما باید با نگاهی بلند به همۀ مسائل توجه کنیم و محدودیت‌ها را از خود دور کنیم زیرا هرچه احساس محدودیت کنیم به این معناست که خودمان خود را محدود کرده‌ایم.
میرمحمدی افزود: نخبگان باید این موارد را در نظر بگیرند و ترویج کنند و این ترویج نباید صرفاً جنبۀ دولتی داشته باشد بلکه نخبگان باید هرجایی که هستند دیگران را به تحرک وا‌دارند و فعالیت کنند.
وی بابیان اینکه نخبگان باید به‌گونه‌ای رفتار کنند که دیگران به دنبال آن‌ها بروند و نه اینکه آن‌ها دیگران را نیازمند خود کنند، گفت: باید به‌گونه‌ای باشد که از وجود نخبگان نعمت‌هایی ببارد که دیگران به سراغ آن‌ها بیایند.
استاندار یزد اقتصاد مقاومتی را رویکردی دانست که درصدد رفع مشکلات است و افزود: قبل از انقلاب نفت را می‌فروختیم و تحت حمایت آمریکا بودیم، آن‌ها کار می‌کردند و اندک چیزی به ما می‌دادند؛ آن هنگام ما احساس مشکل نمی‌کردیم و رسانه‌ها نیز همه‌چیز را بهشت برین تلقی می‌کردند و برای همین بود که برای رفع مشکلات خود اقدامی نمی‌کردیم.
میرمحمدی ادامه داد: خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی آزادی برقرار شد و فرصت فراهم آمد که همه نظر دهند و برای تحقق اهدافشان تلاش کنند؛ پس از انقلاب که کشور با مشکلاتی مواجه شد، همه درصدد رفع مشکلات برآمدند و مجموع این‌ها سبب شد پیشرفت‌های وسیعی حاصل شود.
وی گفت: تا هنگامی‌که ما را تحریم نکرده بودند و قیمت نفت را پایین نیاورده بودند، متوجه نبودیم و حال که می‌خواهیم روی پای خود بایستیم به‌سوی شناسایی مشکلات و رفع آن‌ها برآمده‌ایم.
استاندار یزد ادامه داد: اکنون اقتصاد وابسته و تک‌قطبی را به اقتصادی که پایه‌اش «دانش» باشد تغییر داده‌ایم و به‌گونه‌ای عمل کرده‌ایم که فعالیت‌های ما پاسخ‌گوی نیازهای ضروری داخل و خارج باشد؛ کارها رقابت‌پذیر شود؛ کیفیت بالا رود؛ برند داخلی و جهانی داشته باشیم و به سویی حرکت کنیم که نسبت به اتفاقات نابهنگام اقتصادی مقاومت بیشتری داشته باشیم.
میرمحمدی افزود: وضع کشورهای مختلف را شاهدیم؛ ما نمی‌خواهیم آن مسیرها را برویم بلکه با ملاک قرار دادن اقتصاد مقاومتی، به‌سوی اقدام و عمل رفته‌ و یک سال نیز تمرین کرده‌ایم تا شرایطی را که به‌سوی تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی، شرایط غیررقابتی و فروپاشی بازارها می‌رفت، تغییر دهیم و شرایطی را فراهم کنیم که واحدهای صنعتی فعالیت‌های خود را با آرامش و سرعت بیشتری دنبال کنند.
وی به رویکرد «دانش‌بنیان» در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: مراکز متعددی اعم از مرکز شتاب‌دهی و منطقۀ ویژه علم و فناوری در ارتباط با فعالیت‌های نخبگی ایجادشده که هدف در این مراکز ارائۀ راهکار است.
رشد شاخص‌های اقتصاد مقاومتی در یزد نشانۀ پویایی نیروی انسانی استان است
استاندار یزد بابیان اینکه هیچ محدودیتی برای هیچ‌یک از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان نیست، بیان کرد: خوشبختانه استان در همۀ موارد، به‌جز مسکن، میانگین کشوری شاخص‌ها را داراست که این رشد و پویایی نشان‌دهندۀ سرمایه انسانی است.
میرمحمدی سرمایه انسانی را منشأ همۀ تغییرات و تحولات دانست و افزود: نیروهای انسانی هستند که بافکر و اندیشه‌شان نیازهایی که نبوده را زایش می‌کنند و اسباب توسعه و عمل می‌شوند.
استاندار یزد بیان کرد: برای استفاده از نیروهای مستعد به معاون اول رئیس‌جمهوری پیشنهادی دادم تا افرادی که ازنظر استعداد و هوش و ذکاوت ارجحیت دارند باهدف استخدام در دولت بورسیه شوند و مثال هم زدم که در دوره ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد رسماً 500 هزار نفر نیرو را استخدام کردند.
وی ادامه داد: پیشنهاد من این بود سالی 10 هزار نفر از نیروهای خبره بورسیه یا استخدام دولت شوند و حتی در دورۀ دانشجویی نیز استخدام باشند. این‌گونه 50 سال طول می‌کشد تا معادل 500 هزارنفری که در دولت‌های نهم و دهم استخدام شدند؛ استخدام شوند، شما تصور کنید با این شرایط و حضور نخبگان، دولت چقدر کارآمد و پویا می‌شد.
میرمحمدی بیان کرد: به مدیران گفته‌ایم هر نفر باید بتوانند دو نفر از افرادی که استعداد و توانمندی دارند را پرورش و به آن‌ها میدان دهند و همیشه طوری رفتار کنند که وجدانشان راحت باشد و احساس راحتی کنند که اگر روزی یک مدیر نبود اطمینان شود که فردی هست که کارش را دنبال کند و در خدمت‌رسانی به مردم اختلال ایجاد نشود.
استاندار یزد بابیان اینکه سمپادی‌ها پشتکار خوبی دارند و مسئله، هدف، برنامه و مدیریت فرآیند اجرایی را تشخیص می‌دهند، گفت: امیدواریم بتوانیم با بهرۀ بیشتری از تمام ظرفیت‌های فکری، تجربی، علمی و آموزشی نخبگان استفاده کنیم؛ ازاین‌رو نخبگان بیان کنند در چه زمینه‌ای می‌توان از مشاوره و پشتیبانی‌های علمی آنان استفاده کرد.
میرمحمدی افزود: درواقع نگاه من عمدتاً به بخش خصوصی است و اگر این نگاه رشد کند بخش خصوصی می‌تواند توسعه و پیشرفت داشته باشد. ازاین‌رو اگر نخبگان اتاق‌های فکر و گروه‌های مشاوره‌ای در موضوعات مختلف معرفی کنند، استان نیز از پتانسیل آن‌ها برای تصمیمات و برنامه‌های دقیق‌تر استفاده می‌کند و این را توفیق خود می‌داند.


نخبگان در آگاه‌سازی جامعه نقش‌آفرین باشند


وی این روزها را زمان ورود نخبگان به فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دانست و گفت: به‌طور طبیعی نخبگان باید در دوره انتخابات نقش بارزتری ایفا کنند؛ نقش نخبگان برای داشتن شوراهای اسلامی کارآمد، دقیق، فهیم و فرهنگی و اعمال تصمیمات دقیق در مسائل شهری مهم است.
استاندار یزد اظهار امیدواری کرد: انتخاب مردم به انتخاب افرادی منجر شود که با تصمیمات فنی و دقیق مشکلاتی اعم از ترافیک، بهداشت، دغدغه‌های زیست‌محیطی رفع شود و مبلمان شهری، فضای سبز و فضای تفریحی مناسب ایجاد شود.
میرمحمدی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری و اهمیت این انتخابات برای تعیین سرنوشت چهار سال آیندۀ کشور، افزود: در دوره‌های قبل صحبت می‌شد اگر فلانی بیاید کشور را به پرتگاه نزدیک می‌کند و خوشبختانه اکنون مردم ازنظر بلوغ سیاسی و غنای فرهنگی با گذشته متفاوت شده‌اند و طبیعی است که انتخاب‌های شایسته نیز خواهند داشت.
 وی بابیان اینکه در فرآیند انتخاب شایسته، ملت بسیار کمک‌کننده هستند، اظهار امیدواری کرد مشارکت در انتخابات حداکثری باشد تا اقتدار ملی افزایش یابد؛ ملت ما در دنیا وجهۀ انسجام و اتحاد خود را به‌خوبی منعکس کند و انسجام ملی و اتحاد ملت در محاسبات دشمنان و کشورهایی که چشم طمع دارند دخیل شود زیرا اگر احساس شود در کشورها نزاع است دشمنان درنگ نمی‌کنند و به سمت جنگ و خون‌ریزی می‌روند و شاهد هستیم در برخی کشورها این اتفاق افتاده و خسارت را هم مردم داده‌اند.
استاندار یزد بیان کرد: همت نخبگان در آگاه کردن مردم برای انتخابی شایسته مؤثر است زیرا نخبگان دارای ویژگی‌هایی هستند که جامعه به آنان اعتماد می‌کند و از آنان تأثیر می‌گیرد و انتظار دولت نیز این است که نخبگان در آگاه‌سازی جامعه نقش‌آفرین باشند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا