صبح روز یکشنبه 20 فروردین‌ماه با دستور«حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر روحانی» و با حضور «سید محمد میرمحمدی» و جمعی از مسئولین استان پروژه خردایش و پرعیارسازی مجتمع معدنی ساغند اردکان افتتاح شد. تصاویر و اطلاعات این پروژه را در ادامه ببینید و بخوانید:

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد؛ از ابتدای سال 1392 استخراج کانسنگ اورانیوم از معادن روباز و زیرزمینی ساغند بطور رسمی آغاز شده است. لذا به منظور افزایش راندمان کارخانه تولید کیک زرد مجتمع شهید رضایی نژاد اردکان و کاهش هزینه های حمل ماده معدنی از معدن به کارخانه فرآوری، لازم است تا کانسنگ اورانیوم استخراج شده از معادن زیرزمینی و روباز مجتمع ساغند خردایش، دانه بندی و پرعیارسازی شود. به این منظور پروژه خردایش و پرعیارسازی مجتمع معدنی ساغند با تلاش و همت کلیه متخصصان ایرانی طراحی، ساخت و اجرا شد. تجهیزات نصب شده از بروزترین تجهیزات در این زمینه بوده و به صورت اختصاصی برای کانسنگ این معدن طراحی شده است.
از آنجائیکه ماده معدنی استخراج شده از معادن زیرزمینی و روباز دارای ابعاد زیر 50 سانتیمتر می باشد، ابتدا در بخش خردایش و دانه بندی با دو مرحله سنگ شکنی اولیه و ثانویه و سرند نمودن، ماده معدنی به  ابعاد موردنیاز سیستم پرعیارسازی، که دامنه ابعادی بهینه آن بین 2.5 تا 7.5 سانتیمتر است، رسانده می شود.  
بمنظور افزایش دقت سیستم پرعیارسازی، سنگهای خروجی از بخش خردایش، توسط نوار نقاله به سرند شستشو و سپس خشک کن، هدایت می شود.
در سیستم خشک کن با دمیدن هوای گرم، سطوح سنگ های شسته شده کاملا خشک شده و در ادامه ماده معدنی توسط یک دستگاه نوار نقاله به سیستم پرعیارسازی هدایت می شود.
لازم به توضیح است که با توجه به کمبود منابع آبی در منطقه، آب مصرفی حاصل از شستشو، توسط  سیستم تصفیه پساب مجدداً مورد استفاده قرار می گیرد. در این سیستم، پساب خروجی از سرند شستشو پس از تزریق رسوب دهنده وارد حوضچه های آرامش شده و پس از زلال سازی، مجدداً به سیستم پمپاژ برگشت می شود.
کانسنگ شسته شده و خشک شده با محدوده ابعادی 2.5 تا 7.5 سانتیمتر، توسط یک دستگاه نوار نقاله به بخش اصلی سیستم رادیومتریک سورتینگ منتقل می شود. سنگ ها پس از ورود به دستگاه پرعیارسازی توسط دوربینهای فوق سریع و سیستم های اندازه گیری پرتو با کمک کامپیوترهای قدرتمند پردازش شده و عیار قطعه سنگ اورانیوم دار با توجه وزن و میزان تشعشع حاصله محاسبه می شود، در ادامه با توجه به عیار حدی تعریف شده برای سیستم، ماده معدنی اورانیوم دار از باطله با طراحی و اجرای یک سیستم پنوماتیک و نازل های هوا، جداسازی می شوند.
هر کدام از قطعه سنگهای باطله در لحظه خروج از سیستم، با دمش هوا، به سمت بونکر مواد باطله هدایت شده و توسط نوار نقاله مربوطه به سمت دپوی باطله منتقل می شود. سنگ اورانیوم دار نیز توسط نوار نقاله مجزا به سمت دپوی ماده معدنی هدایت می شود. در نهایت ماده معدنی پرعیارسازی شده، جهت تولید کیک زرد به مجتمع شهید رضایی نژاد ارسال می شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا