حجت‌الاسلام والمسلمین سعید اصفهانیان در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد که به مناسبت افتتاح نمایندگی موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) یزد برگزار شد، اظهار داشت: امام خمینی(ره) 13 یا 14 مقطع از آینده را در زمان‌های مخلتف بیان کرده‌اند.

وی افزود: پیش از انقلاب اسلامی ایران و در دوران قبل از مبارزه با رژیم شاهنشاهی، ایشان بحث مبارزه با شاه، سرنگونی، حاکمیت اسلام، قصه منافقین و ورود به یک مقطع جنگ و فتنه را مطرح کرده‌اند.

دبیر موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) تصریح کرد: در این مطالعات مشاهده شد که حتی موضوعی با نام بیداری اسلامی را ایشان در سال 56 و قبل از وقوع انقلاب اسلامی ایران مطرح کردند.

اصفهانیان ادامه داد: اگر ما با نگاه آینده پژوهانه حضرت امام خمینی(ره) جلو می‌آمدیم و دستگاه‌های اجرایی کشور به این معنا اهمیت قائل می‌شدند، زمانی که به بیداری اسلامی رسیدیم وضعمان این نبود که بیاید، برود، عبور کند و ما هیچ بهره‌ای نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه کشورهای اسلامی تشنه معارف اسلامی و انقلابی بودند، گفت: بیداری اسلامی به وقوع پیوست و ما متاسفانه نتوانستیم آن چیزی را که مردم این کشورها تشنه آن بودند را به آنها بدهیم.

دبیر موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) خاطرنشان کرد: زمانی که به فضای آینده و نقاطی که می‌تواند آینده را متحول کند، در می‌یا‌بیم که یکی از این فضاها، اربعین است.

اصفهانیان تصریح کرد: خواه ناخواه ما به سمت آینده ای می رویم که جریانی در دنیا برای مقابله با ظلم و ستم ایجاد شده و در حال تقویت شدن است و ناگهان پدیده اربعینی با این سبک و سیاق ما را به سمت این آینده می‌برد.

وی حرکت پیاده روی اربعین را همراه با یک ریشه تاریخی دانست و عنوان کرد: با وجودی که این حرکت در تاریخ سابقه دارد ولی همانند هفت سال گذشته و با این سبک و سیاق اصلا وجود نداشت.

دبیر موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) با اشاره به اینکه متاسفانه در فضای داخلی کشور، شاخص‌های فرهنگی رو به افول است، گفت: مقام معظم رهبری از زمان زعامتشان تا الان که فرمودند کارنامه مسئولان نظام لاابالی فرهنگی است نشان دهنده مشکلات زیاد فرهنگی است که با آن روبرو هستیم.

اصفهانیان ادامه داد: به وجود آمدن حرکت اربعین با این عظمت و بزرگی ناگهان شیب سمت پایینی که در مسائل فرهنگی وجود داشت را تبدیل به یک شیب به سمت بالا می‌کند و این موضوع قطعا تنها با همان منطق تحول قلوبی که امام مطرح می‌کنند قابل بررسی و مطالعه است.

وی با تاکید بر اینکه حرکت اربعین یک حرکت خودجوش مردمی بود، گفت: متاسفانه ادبیات من و ما هم وارد این عرصه شده و عده ای سعی دارند حرکت اربعین را به نام خود کنند که اصلا شایسته این حرکت بزرگ الهی نیست.

دبیر موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) تصریح کرد: اگر جامعه دانشگاهی و نخبگان علمی وارد این عرصه نشوند و به تبیین واقعیت‌های این حرکت نبپردازند، بیم آن می‌رود که این حرکت هم با مشکل مواجه شود.

اصفهانیان گفت: در چهار سال اخیر، با همراهی نخبگان کشور در فضای داخلی و بیرونی، سعی شد که یک انسجامی در لایه نخبگانی ایجاد کنیم و به همین دلیل با محوریت جریان علمی و پس از آن هنری در این راستا حرکت کردیم.

وی عنوان کرد: امسال به مدت دو روز در مسجد مقدس کوفه، شش کمیسیون علمی و یک روز هم در عتبه مقدسه حسینیه(ع) ارائه مقالات در حوزه‌های مخلتف را به زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی داشتیم.

دبیر موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) خاطرنشان کرد: در مجموع کمیسیون‌های کوفه و کربلا، ما 23 مقاله و 30 سخنرانی علمی پژوهشی داشتیم که همه توسط اساتید با سطوح علمی بالا ارائه شد که علاوه بر علوم انسانی، در ارتباط با شهرسازی و معماری هم مقالاتی در این کنگره ارائه شد.

اصفهانیان با اشاره به افتتاح دفتر موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) در یزد گفت: این نمایندگی در استان یزد ایجاد شد تا همین حرکات را با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بسیار زیاد استان یزد در مباحث پژوهشی انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد : متاسفانه الان به جای اینکه حضور مردم در این عرصه را تسهیل و زیاد کنیم، به ایام اربعین که می‌رسیم قیمت بلیط پروازها دو برابر و بیمه گذاشته می‌شود و سیاستگذاری‌ها مقابل این حرکت انجام می‌شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا