معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و رئیس ستاد انتخابات استان گفت: پاسخ‌ به استعلام‌های هیئت هاي اجرایی از طرف مراجع چهارگانۀ بررسي سوابق داوطلبان انتخابات مطابق با قانون است.


به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، "محمد علي طالبي" درنشست مشترک اعضای ستاد انتخابات استان با مسئولان مراجع چهارگانه بررسی سوابق داوطلبان انتخابات گفت: پاسخ‌ به استعلام‌های هیئت هاي اجرایی از طرف مراجع چهارگانه بررسي سوابق داوطلبان انتخابات مطابق با قانون است.
 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در این نشست، 27 اسفند را زمان آغاز فرآیند تشکیل هیئت‌های اجرایی شوراهای اسلامی شهر و روستا بیان کرد و گفت: فرآیند تشکیل هیئت‌های اجرایی تا 29 اسفند 95 ادامه دارد و هدف این است که تا این تاریخ هیئت‌های اجرایی در شهرستان‌ها و بخش‌ها تشکیل شوند زیرا از 30 اسفند ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات آغاز خواهد شد.
«محمدعلی طالبی» افزود: طبق برنامۀ زمان‌بندی همزمان با این فرآیندها مسئولیت و وظیفۀ چهار دستگاه پاسخ‌گویی به استعلامات اعم از نیروی انتظامی، اداره‌کل اطلاعات، دادگستری و ثبت‌احوال نیز آغاز خواهد شد.
وی دربارۀ فرآیند کار انتخابات گفت: بلافاصله پس از تکمیل ثبت‌نام داوطلبان، فرمانداری یا بخشداری مربوطه استعلام لازم را از مراجع چهارگانه انجام می‌دهد و مراجع نیز طبق قانون تا 10روز فرصت دارند پاسخ را به فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها ارسال کنند.
رئیس ستاد انتخابات استان بیان کرد: آخرین روز ثبت‌نام 6 فرودین96 و آخرین مهلت پاسخ‌گویی مراجع چهارگانه به استعلامات 16 فروردین‌ماه سال آینده خواهد بود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار افزود: در فرم‌های ثبت‌نام اطلاعات کامل شناسایی افراد استخراج شده و کمتر اطلاعاتی مورد نیاز است که دستگاه‌های پاسخگو نیاز به کسب داشته باشند از این‌رو، مراجع چهارگانه مي توانند بر اساس مدارک و مستنداتی که در بانک‌های اطلاعاتی وجود دارد و نیز بر اساس مواردی که در قانون ذکر شده پاسخ‌گوی استعلامات باشند.
طالبی دربارۀ شرایط داوطلبان برای ثبت‌نام در انتخابات گفت: طبق قانون داشتن 25سال تمام و نیز هویت ایرانی، اصالت مدارک هویتی ارائه شده، التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه، وفاداری به قانون اساسی از شرایط داوطلبان است و نیز  برخی شرایط سلبی دربارۀ افرادی که از نظر قانونی محکومیت‌ و محدودیت دارند که تشخیص اینکه فرد واجد یکی از مواد ذکر شده در قانون باشد به عهدۀ مراجع چهارگانه است.
رئیس ستاد انتخابات استان ادامه داد: با وجودی‌که طول مدت ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در تعطیلات نوروز است همۀ فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها برای ثبت‌نام آماده هستند و انتظار می‌رود مراجع چهارگانه نیز در این ایام مشغول فعالیت و پاسخ‌گویی باشند.
طالبی افزود: ثبت‌نام داوطلبان در ساعات اداری این ایام و به‌طور همزمان در کل استان انجام می‌گیرد که امیدواریم با همراهی فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، اعضای ستاد انتخابات و مجموعۀ دستگاه‌های پاسخ‌گویی به اطلاعات بتوان فرآیند پاسخ‌گویی به استعلامات که حساس‌ترین فرایند است را با آرامش کامل انجام دهيم و وارد مرحلۀ تبلیغات انتخابات و اخذ رأی شويم.
رئیس ستاد انتخابات استان در پایان سخنان خود دربارۀ افرادی که هنوز گواهی عدم سوءپیشینه دریافت نکرده‌اند، خواستار شد: به‌گونه‌ای عمل شود که بتوان در فرصت زمانی مشخص، پاسخ‌گوی داوطلبانی که در این مدت گواهی عدم سوءپیشینه نگرفته‌اند، بود.
گفتنی است نشست مشترک اعضای ستاد انتخابات استان با مسئولان مراجع چهارگانه بررسی سوابق داوطلبان انتخابات عصر چهارشنبه 25 اسفند ماه همزمان با آغاز زمان ثبت‌نام داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با حضور استاندار یزد، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و روساي مراجع چهارگانه بررسي سوابق داوطلبان انتخابات و روساي كميته هاي ستاد انتخابات استان در سالن زنده‌یاد حمیدیا استانداری برگزار شد و همه اعضا از امادگي كامل براي برگزاري فرآيند هاي مختلف انتخابات خبر دادند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا