معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد و رئیس ستاد انتخابات استان در نشست شورای اداری استان بر برگزاری انتخابات با سلامت كامل و قانونمند با تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، تعامل کامل بین هیئتهای اجرائی، نظارت و بازرسی و برقراری شرایطی امن و آرام در فضای سیاسی و اجتماعی استان تاکید کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، نشست شورای اداری استان پیش از ظهر چهارشنبه 25 اسفند ماه با حضور نمایندۀ ولی فقیه در استان و امام جمعۀ یزد، استاندار یزد، معاونان استاندار،  ائمۀ جمعه و جماعات استان، مدیرکل حوزۀ استاندار، فرمانداران، مدیران کل استانداری، مشاوران استاندار و مسئولان و مدیران استان در تالار اندیشه استانداری برگزار شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در این نشست ضمن تشریح روند برگزاری دو انتخابات مهم دوازدهمین دورۀ ریاست جمهوری و پنجمین دورۀ شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال 96  و اقدامات انجام شده برای برگزاری انتخابات گفت: امروز شروع رسمی روند برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستاست و در این خصوص از 15 دی ماه امسال اعضای ستاد انتخابات استان با حکم استاندار محترم منصوب شدند و فعالیت خود را برای تمهیدات مقدمات انتخابات آغاز کردند.
«محمدعلی طالبی» افزود: ستاد انتخابات استان تاکنون 9 جلسه برگزار کرده و 60 مصوبه داشته که همۀ آنها اجرائی شده است ضمن آنکه 6 کارگروه زیرمجموعه این ستاد در کنار ستادها و کارگروه های شهرستانی فعال شده است.
رئیس ستاد انتخابات استان با بیان اینکه هیئت نظارت هر دو انتخابات شامل هیئت نظارت بر انتخابات شوراها از سوی مجلس شورای اسلامی و هیئت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان تشکیل شده است، ادامه داد: 900 شعبه ثبت نام و گرفتن رای فعالیت برگزاری انتخابات در استان یزد را انجام می‌دهند.
طالبی با بیان اینکه استان یزد یکی از استان‌های پیش رو در کشور به لحاظ درصد پوشش شعب گرفتن اخذ رای در سامانه الکترونیک انتخابات است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته در سامانه انتخابات الکترونیک در کشور رتبه نخست را کسب کردیم و امیدواریم در این دو انتخابات نیز مانند انتخابات هفتم اسفند موفق باشیم.
وی بیان کرد: تعرفه مورد نیاز به تفکیک حوزه‌های انتخابیه روستایی و شهری و بر مبنای سه نفره، پنج نفره، هفت نفره و 11 نفره برآورد شده و به تهران اعلام شده ضمن آنکه مانوری درباره بررسی وضعیت سامانه جامع انتخابات و دوره‌های آموزشی لازم برگزار شده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار به تشکیل ستاد امنیت انتخابات استان اشاره کرد و گفت: اعضای شورای تامین استان نسبت به این موضوع اهتمام ویژه‌ای دارند و تلاش زیادی در این حوزه انجام شده است.
طالبی در تشریح وضعیت آخرین برآوردها برای برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا افزود: ملاک این دوره از انتخابات، آمار سرشماری جدید نفوس و مسکن بوده و حوزه‌های انتخابیه شهرها و روستاها بر اساس این آمار ویرایش شده است.


1302 نفر وارد شوراهای اسلامی شهر و روستای استان یزد می شوند


رئیس ستاد انتخابات استان گفت: در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا بر مبنای سرشماری امسال ، هزار و 302 نفر عضو اصلی شامل 117 نفر در شهرها و هزار و 185 نفر در روستاها از سوی مردم استان در 29 اردیبهشت 96 انتخاب خواهند شد.
وی بیان کرد: بر این اساس در استان یزد 381 شورای روستایی شامل 360 شورای سه نفره و 21 شورای 5 نفره خواهیم داشت و در شهرها نیز 21 شورای شهر شامل یک شورای 11 نفره در شهر یزد، 3 شورای هفت نفره در اردکان، میبد و حمیدیا و در مابقی شهرها، شورای پنج نفره از سوی مردم انتخاب می شوند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار درباره شرایط داوطلبان نیز گفت: از لحاظ سنی داشتن 25 سال تمام، اعتقاد و التزام عملی به اسلام و ولایت فقیه، ابراز وفاداری به قانون اساسی و داشتن کارت پایان خدمت برای داوطلبان مرد است.
طالبی با اشاره به شرایط تحصیلات داوطلبان پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا خاطرنشان کرد: روستاهای تا 200 خانوار جمعیت داشتن سواد خواندن و نوشتن، روستاهای بالای 200 خانوار جمعیت شرط دیپلم، شهرهای تا 20 هزار نفر جمعیت، فوق دیپلم یا معادل آن و شهرهای بالای 20 هزار نفر جمعیت لیسانس و یا معادل لیسانس از شرایط مدرک تحصیلی داوطلبان است.
رئيس ستاد انتخابات استان با بیان اینکه فعالیتها برای انتخابات ریاست جمهوری نیز از 22 فروردین سال آینده آغاز خواهد شد، گفت: در انتخابات های پیش رو راهکارهایی همچون برگزاری انتخابات در سلامت كامل و قانونمند، تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، تعامل کامل و هماهنگی بین هیئتهای نظارت، اجرائی و بازرسی و ستاد انتخابات استان و نیز تامین امنیت کامل انتخابات و برقراری شرایط آرامش کامل در فضای سیاسی و اجتماعی استان مورد تاکید است. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در پایان سخنان خود با یادآوری قانون منع استفاده از امکانات عمومی و دولتی در انتخابات تصریح کرد: کارکنان دستگاهها و نهادهای دولتی نیز در ساعتهای اداری نمی توانند فعالیت تبلیغی داشته باشند ضمن آنکه دستگاه ها وظیفه دارند امکانات و نیروهای مورد نیاز ستاد انتخابات استان را در اختیار این ستاد قرار دهند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا