فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد پیش از ظهر سه‌شنبه 24 اسفند در نشست مشترک انجمن کتابخانه‌های این شهرستان با تأکید بر حضور جدی خیران در امر کتابخانه‌سازی گفت: توجه به کتابخانه‌سازی در دستور کار انجمن کتابخانه‌های شهرستان یزد در سال 96 قرار می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، مصطفی سالاری، در ابتدای این جلسه با قدردانی از فعالیت‌های پرحجم و چشمگیر مدیرکل، کارکنان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان و شهرستان یزد گفت: با وجود مشکلات و کاستی‌هایی که در خصوص تأمین منابع مالی در سال جاری وجود داشت، عملکرد کتابخانه‌های عمومی چشمگیر بود و شاهد اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اقدامات عمرانی در کتابخانه‌ها بودیم.

فرماندار یزد با بیان اینکه لازم است نقش خیران در حوزه کتابخانه‌سازی پررنگ‌تر شود، ادامه داد: توجه جدی به کتابخانه‌سازی در دستور کار انجمن کتابخانه‌های شهرستان یزد در سال 96 قرار خواهد گرفت.

وی همچنین پیشنهاد داد در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های شهرستان در سال آینده، گزارشی از نقاط فاقد فضای مناسب کتابخانه‌ای در سطح شهر تهیه و ارائه شود تا با نیازسنجی مناسب بتوان مناطق کمتر برخوردار از نعمت کتابخانه را به شکل مطلوب پوشش داد.

رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد نیز در این نشست گزارشی از فعالیت‌های اداره کل کتابخانه‌های استان در دو سال گذشته ارائه کرد و موفقیت‌های به دست امده در این حوزه را مرهون حمایت‌های مسئولان کشوری و استانی و همچنین تلاش همه همکاران خود در رده‌های مختلف ستادی و کتابخانه‌ای دانست.

وی ابراز امیدواری کرد سال 96، سالی سراسر موفقیت و پیشرفت برای کتابخانه‌های عمومی استان باشد.

محمدعلی دست‌افشان، مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان سخنران بعدی این جلسه بود.

وی با انتقاد از عدم توجه مسئولان به حوزه کتابخانه‌سازی، تصریح کرد: تاکنون جلسات متعددی با مسئولان ارشد استان برگزار شده است تا بتوان مشکل اختصاص زمین به پروژه‌های خیری را حل کرد، ولی متأسفانه به دلیل کم‌توجهی در این خصوص، بسیاری از خیران از فعالیت در حوزه کتابخانه‌سازی دلسرد شده و سرمایه خود را به بخش‌های دیگری منتقل کرده‌اند.

دست‌افشان با بیان اینکه با تلاش و همت مدیرکل و کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان یزد، برنامه‌های این اداره کل مورداقبال عمومی قرار گرفته است، افزود: همه اصحاب فرهنگ باید به این مقوله توجه جدی داشته باشند و به گونه‌ای عمل کنند که مردم رغبت بیشتری به کتابخوانی و کتابخانه‌های عمومی داشته باشند.

محسن رفیعی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد در ابتدای این جلسه گزارشی از فعالیت‌های اداره متبوع خود در سال 95 ارائه کرد.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در کتابخانه‌های شهرستان یزد اظهار داشت: جشن کتاب و جوان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی تأثیر کتاب در تربیت فرزند، اجرای برنامه‌های جشنواره کتابخوانی رضوی در کتابخانه‌ها و اجرای ویژه برنامه‌های دهه فجر انقلاب اسلامی از مهم‌ترین اقداماتی بوده است که در حوزه فرهنگی و به همت کتابداران خدوم یزدی صورت گرفته است.

رفیعی با بیان اینکه حضور اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در نمایشگاه بزرگ کتاب یزد در سال‌های اخیر پُربار بوده است، افزود: در نمایشگاه کتاب سال جاری، با تصمیمی که از سوی اداره کل کتابخانه‌های استان اتخاذ شد، مدیریت غرفه این اداره کل در نمایشگاه به اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان سپرده شد و در این راستا، همکاران کتابدار یزدی با اجرای برنامه‌های متنوع، حضور موفقی را در این نمایشگاه ثبت کردند.

وی همچنین در خصوص مهم‌ترین اقدامات عمرانی صورت گرفته در کتابخانه‌های شهرستان یزد نیز گفت: در سال 95  بهسازی فضای کتابخانه غدیر، تکمیل سالن مطالعه برادران کتابخانه شهید شفیعی، محوطه‌سازی کتابخانه حضرت زهرا(س) و حصارکشی کتابخانه دکتر جوادی به همت خیّر این مجموعه، در دستور کار قرار گرفت و اجرا شد.

رفیعی همچنین از خرید مبلغ 650 میلیون ریال تجهیزات ویژه کتابخانه نابینایان خبر داد و از مجموعه انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان و شرکت چادرملوی یزد به واسطه همراهی در این زمینه سپاسگزاری کرد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد همچنین از آغاز عملیات بهسازی 4 باب کتابخانه شهرستان در سال آینده خبر داد.

در پایان آخرین نشست مشترک انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهرستان یزد در سال جاری، از همراهی اعضای این انجمن‌ها با اهدای لوح سپاس و هدایایی قدردانی شد.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا