رئیس سازمان پدافند غیرعامل در جمع خبرنگاران رسانه‌های مکتوب و مجازی استان گفت: در یک دهۀ اخیر جمهوری اسلامی ایران در زمینۀ تولیدات شیمیایی پیشرفت‌های بسیاری را به‌دست آورده و در حال تبدیل شدن به یکی از کشورهای توسعه یافتۀ دنیا در این حوزه است.

به گزارش روابط عمومی استانداری یزد، پنج شنبه شب 19 اسفند ماه نشست خبری «سردار غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اهالی رسانۀ استان و با حضور «محمدعلی طالبی» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد و «محمدصادق طهماسبی» مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری در مرکز آموزشی و مهارت آموزی CBRNE یزد برگزار شد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل در این نشست ضمن ابراز خرسندی از افتتاح این مرکز آموزشی و تخصصی به عنوان پایلوت در استان یزد، بیان کرد: علی‌رغم توسعه های موجود در حوزۀ شیمیایی، هنوز کشور در زمینه امنیت و ایمنی در عرصۀ صنایع شیمیایی به جایگاه مطلوب نرسیده است.
«سردار غلامرضا جلالی» با اشاره به اینکه پنج استان کشور به عنوان استان‌های هسته‌ای شناخته می‌شوند، افزود:
طرح‌های مرتبط با هر پنج استان هسته‌ای کشور تهیه و در هر استان حداقل یک مرتبه مانور انجام شده است.
وی ادامه داد: همین مانورها در سطح کشور و به ویژه با صنایع شیمیایی و زیستی را در ماه شهر، عسلویه و استان قم برگزار کرده ایم.
سردار جلالی گفت: در بیمارستان حضرت بقیه‌الله(عج) مجهزترین اورژانس درمان مصدومیت‌های شیمیایی را طراحی و اجرا کرده ایم و ظرفیت پذیرش مصدومیت‌های شیمیایی را به صورت گسترده در دستورکار داریم.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل خاطر نشان کرد: در استان‌های بوشهر و خوزستان نیز که مجموعه‌های شیمیایی داریم، صنایع و مردم زیادی در ارتباط با محصولات شیمیایی هستند و باید مراکزی وجود داشته باشند که در صورت وجود مشکل به آن مراجعه کنند.
وی ادامه داد: علی‌رغم اهمیت موضوع بیمارستان‌ها در کشور اطلاعات دقیقی در ارتباط با نوع و نحوه درمان مصدومیت‌های شیمیایی وجود ندارد و برای رفع این مشکل در استان یزد این مرکز آموزشی راه‌اندازی شده است.
سردار جلالی افزود: در این مرکز که جنبه ملّی دارد، آموزش افراد و مراکزی که مرتبط با صنایع شیمیایی هستند را در اولویت اول و سایر آموزشهای حوزۀ پدافند غیرعامل را در اولویت‌های بعدی انجام می دهیم.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل همچنین به حوزه هسته‌ای اشاره و تصریح کرد: شایسته است توجه ویژه‌ای در کشور در این بخش مهم انجام شود و امروز تلاش زیادی در حوزه درمان مصدومیت‌های هسته‌ای در بیمارستان شهید چمران اهواز به این امر اختصاص یافته است.
سردار جلالی در پایان سخنان خود به اهمیت آموزش مردم در حوزه پدافند غیرعامل و ضرورت همگانی شدن آموزش در این حوزه اشاره کرد و گفت: در این زمینه علی‌رغم اهمیت موضوع ضعف هایی داریم و باید فعالیت های بیشتر و بهتری انجام شود.
گفتنی است نخستین مرکز آموزشی و مهارت‌آموزی پدافند غیرعامل کشور (CBRNE) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، استاندار یزد، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و جمعی از مسئولان استان در منطقۀ آزادشهر یزد، خیابان ابوریحان بیرونی به بهره‌برداری رسید.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا