جوادیان زاده مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد در نشست با ائمه جمعه استان یزد با بیان این مطلب که بارندگی های عمده مناطق یزد حدود 60 تا 80 میلیمتر در سال است و فقط در ارتفاعات شیرکوه بارش ها حدود 200 میلیمتر است افزود: متوسط بارش کشور 200 میلیمتر در سال است و سهم استان یزد از بارش ها کم است و کمترین بارش را در کشور داریم.
وی افزود: در 35 سال گذشته بارش هایی هم که کم بوده باز کاهش پیدا کرده و در سال گذشته میزان بارندگی استان 65 میلیمتر بوده و بیشترین تبخیر در کشور هم مربوط به استان یزد حدود 3200 میلیمتر می باشد که به دلیل قرار گرفتن بین دو دشت بزرگ لوت و کویر است.

جوادیان زاده خاطر نشان ساخت: همین آبی هم که داریم بی کیفیت است و عمده کیفیت منابع آبی استان لب شور یا شور است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای با عنوان این مطلب که بارش ها در یزد خوب نیست و شهرستان ابرکوه 36 درصد، شهرستان تفت 15 درصد و شهرستان میبد 3 درصد نسبت به سال گذشته کمبود بارش داشتند ابراز داشت: وضعیت بارش ها در استان نسبت به دوره بلند مدت یعنی 20 سال گذشته 30 درصد کسری دارد.

این مقام مسئول وضعیت روان آبهای استان را نیز خوب ندانست و گفت: در اکثر مناطقی که روان آب داشتیم خشک شدند و علت خشک شدن آنها برداشت آب از بالا دست می باشد.

جوادیان زاده اظهار داشت: سهم مصرف آب در بخش کشاورزی معادل 89 درصد می باشد، 8 درصد در بخش شرب و 3 درصد دیگر در بخش صنعت استفاده می شود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد درخصوص آبهای تجدید شونده گفت: کل آب تجدید شونده کشور 116 میلیارد متر مکعب است و در استان یزد این رقم به 872 میلیون مترمکعب یعنی 0.7 درصد می رسد و از نظر شاخص های جهانی حق نداریم بیش از 40 درصد آب تجدید شونده را استفاده نماییم و اگر استفاده کنیم شرایط بحرانی می شود. وی با بیان این مطلب که اگر 70 تا 100 درصد از منابع آب تجدید شونده استفاده نماییم بحرانی شدید و بیش از 100 درصد برداشت کنیم شرایط فوق بحرانی اتفاق می افتد، اضافه نمود: در حال حاضر استان یزد از 126 درصد منابع آب تجدید شونده برداشت
می کند و حتی 26 درصد ذخیره را هم استفاده می کند و این است که سفره های آب زیرزمینی به طور متوسط سالی 45 سانتیمتر پایین می رود و امیدواریم با اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی این رقم از 126 درصد به 75 درصد برسد.

جوادیان زاده در ادامه افزود: یک شاخص امیدوارکننده ای که داریم این است که مردم استان ما قانونی تر عمل می کنند و دنبال حفر چاه غیرمجاز کمتر می روند و از 310 هزار چاه غیرمجازی که در کشور وجود دارد 126 حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده معادل 0.05 درصد مربوط به استان یزد است. وی از 872 میلیون متر مکعب آب منابع تجدید شونده، 969 میلیون مترمکعب آب مصرفی از این منابع را در بخش کشاورزی، 98 میلیون متر مکعب در بخش شرب و 34 میلیون متر مکعب در بخش صنعت و خدمات اعلام کرد و گفت: در سال حدود 230 میلیون متر مکعب کسری مخزن داریم.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای يزد گفت: كميت و کیفیت آب استان مناسب نيست و تأکید کرد: اگر آب انتقالی نباشد استان هم به لحاظ كيفي و هم به لحاظ كمي دچار مشكل شديد مي شود.

همچنین در این جلسه حجت الاسلام شريفي مسئول دفتر شوراي سياستگذاري ائمه جمعه استان يزد ابراز داشت: ائمه جمعه يار و ياور همه ارگان ها در سراسر استان هستند و با توجه به اهميت و ضرورت حفظ منابع آب اين مسئله براي نماز گزاران در خطبه هاي نماز جمعه بيان شود و اميدواريم برگزاري اين نشست ها منشأ خير و بركت براي مردم استان باشد.

در اين نشست جواديان زاده به سوالات مطرح شده توسط ائمه جمعه  پاسخ داد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا