سمیرا صفاری مدرس دانشگاه و محقق گیلانی، از چاپ و انتشار جدیدترین نوشتار خود و همکاران در حوزه‌ گرافیک و نشر خبر داد و گفت: این کتاب با نام «آشنایی زدایی در قطع کتاب کودک و نوجوان» در شهر کتاب یزد عرضه می‌شود.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی دانشگاه ، این نویسنده با بیان اینکه کتاب «آشنایی زدایی در قطع کتاب تصویری کودک و نوجوان» شامل نگاهی نو به جنبه‌های متفاوت چاپ کتاب و نتایج حاصل از تحقیقات علمی- آماری متنوع می‌شود، اظهار کرد: «اگرچه امروزه رسانه‌های دیداری و شنیداری بخش وسیعی از زندگی خرد و کلان را می‌پوشاند، اما کتابخوانی همچنان به عنوان شیوه اصلی کسب دانش بشری باقی مانده است.»
صفاری ادامه داد: «کمبود ساعت مطالعه سبب کاهش سطح فرهنگی جامعه و در امتداد آن شکست صنعت نشر می‌شود. لزوم نهادینه شدن عادت به مطالعه از طفولیت در شخصیت کودکان موثر در بهبود اوضاع است. ایجاد تغییرات در ظاهر کتاب سبب افزایش مخاطب می‌شود. نگاه فرمالیستی به تنوع در قطع کتاب ما را به مفهوم «آشنایی زدایی» می‌رساند.»
وی گفت: «هدف از کتاب «آشنایی زدایی در قطع کتاب تصویری کودک و نوجوان»، بکارگیری این نظریه در تولید کتاب، یافتن علل موثر بر انتخاب قطع آن و بررسی چگونگی آشنایی زدایی در کتاب تصویری کودک و نوجوان است. ضرورت نشر آن، ارائه مجموعه ای از کتاب های تصویری موجود، راهکارهایی برای ایجاد تنوع بصری در کتاب های آتی، تامین منابع درسی واحد تصویرسازی و ارتباط تصویری در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است. مخاطبان کتاب دانشجویان، اساتید دانشگاه، طراحان، ناشران، به طور کلی همه دست اندرکاران حوزه نشر کتاب به ویژه کتاب کودک و نوجوان هستند.»
صفاری افزود: «این کتاب حاصل ده سال کار پژوهشی متخصصان در رشته های ارتباط تصویری، تصویرسازی، پژوهش و فلسفه هنر، آمار، جامعه شناسی، روانشناسی و نشر کتاب است. نوید خالصی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی یزد، نویسنده دیگر این مجموعه بوده؛ شهریار اسدی، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و دکتر علی اکبر شریفی مهرجردی، استادیار دانشگاه یزد، همکاران آن هستند.»
وی از سه فصل کتاب منتشر شده خبر داد و گفت: «این نوشتار علاوه بر بیان تاریخچه، اجزا، مراحل چاپ و نشر و استانداردهای قطع کتاب، عوامل موثر بر انتخاب قطع کتاب کودک و نوجوان را بیان می‌کند. با نگاهی به نظریه آشنایی زدایی مجموعه ای بیش از 270 تصویر از انواع کتاب های دارای خرق عادت و بازخورد کودکان در مواجهه با آنان را ارائه می دهد و به معرفی محصول جدید، کتاب طوماری، طراحی شده توسط نگارنده هم می‌پردازد که تحولی نو در صنعت نشر است.»
به گفته‌ی وی، آشنایی زدایی در قطع کتاب تصویری کودک و نوجوان» توسط نشر دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در شهر کتاب یزد عرضه شده و از طریق سایت این کتابفروشی، yazdbook.com قابل تهیه است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا