مدیر کل دفتر سرمایه گذاری خارجی سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران با اشاره به استقبال کشورهای مختلف بعد از اجرای برجام برای گسترش روابط اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری در ایران و حضورگسترده هیات های خارجی گفت: در این مدت، اتفاقات خوبی در حوزه سرمایه گذاری خارجی در کشور رقم خورد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی یزد " احمد جمالی " در نشست بررسی الزامات و راهکارهای جذب منابع مالی خارجی در استان، افزود: یکسال گذشته، به لحاظ بهره مندی از برخی شاخص ها، سال خوبی برای سرمایه گذاری کشور  بود و در طول بعد از  پیروزی انقلاب بی نظیر بوده است.

وی تنوع سرمایه گذاری خارجی به لحاظ حضور کشورهای مختلف، نوع و مکان سرمایه گذاری در ایران طی یکسال گذشته را به عنوان اتفاق خوب دیگر در این بخش یاد کرد و افزود: پیشتر سرمایه گذاران خارجی در سه یا چهار استان کشور حضور داشتند؛ ولی بعد از اجرای برجام در بیش از  28 استان حضور فعال دارند و در حال رایزنی برای سرمایه گذاری هستند.

وی با اشاره به ظرفیت های سرمایه گذاری استان های مختلف کشور تصریح کرد: رویکردی که سرمایه گذاران خارجی به نقاط مختلف ایران دارند نشان می دهد که هر نقطه از  کشور دارای ظرفیت های خوبی است و می توانند در تامین منابع مالی خارجی با هم رقابت داشته باشند.

وی حضور کشورهای مختلف از جمله آسیایی و اروپایی در ایران طی یک سال گذشته و مزایای سرمایه گذاری خارجی را یادآور شد و ادامه داد: برخی در نگاه اول سرمایه گذاری خارجی را صرفا تامین منابع مالی می دانند در حالیکه سازمان سرمایه گذاری از منظر گوناگون، ابعاد و وجوه مختلف به آن توجه دارد.

وی انتقال دانش فنی را از کلیدی ترین موضوع سرمایه گذاری خارجی برشمرد و اظهار داشت: ایجاد اشتغال، دسترسی به بازارهای بین المللی، استاندارد کردن بحث حسابداری، توجه به بیمه و مالیات، افزایش کیفیت کالا و ایجاد بازار رقابتی تولیدات داخل از دیگر مزایای سرمایه گذاری خارجی می باشد.

وی در عین حال بر لزوم دقت نظر در پذیرش منابع خارجی تاکید کرد و گفت: پذیرش و مدیریت سرمایه گذاری خارجی کاری پیچیده است که این کار در سطح کلان و در دولت به خوبی انجام می شود.

مدیر کل دفتر سرمایه گذاری خارجی سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران تشویق، حمایت و تسهیل امور سرمایه گذاری خارجی را سه محور مهم در این حوزه عنوان کرد و ادامه داد: تشویق سرمایه گذاران از جمله کارهای اساسی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و به همین دلیل آژانس های بین المللی در دنیا در خصوص بازاریابی و تبلیغ فرصت های سرمایه گذاری فعالیت دارند و مورد توجه کشورهای مختلف هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ما باید توانمندی ها، ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری خود را به دنیا عرضه کنیم تا بتوانیم در عرصه رقابت و جذب سرمایه گذار موفق شویم، بر توجه استان های مختلف به این موضوع تاکید کرد .

جمالی، نقش مراکز خدمات سرمایه گذاری استان ها را در هدایت گری و رونق این بخش، هماهنگی امور مرتبط، فراهم کردن زیر ساخت های لازم برای جذب سرمایه گذاری و ایجاد بستر های قانونی آن را یادآور شد و گفت: دستگاههای عضو این مراکز باید با همکاری و هماهنگی، نسبت  برند سازی فرصت های سرمایه گذاری حوزه خود اقدام کنند  تا کارها بهتر به نتیجه برسد.

مدیر کل دفتر سرمایه گذاری خارجی سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران تصریح کرد: در کنار فعالیت هایی که مراکز خدمات سرمایه گذاری و دستگاههای مختلف انجام می دهند باید به نقش  شرکت های خدماتی و همچنین بخش خصوصی توجه و از ظرفیت های آنها نیز استفاده شود.

او ارتباطات سیاسی و تجاری با طرف های خارجی، معرفی ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری، شرکت در  نمایشگاهها، همایش ها و نشست های بین المللی داخلی و خارجی را از ملزومات رونق و جذب سرمایه گذاری خارجی برشمرد و گفت: تهیه و تدوین نقشه جامع سرمایه گذاری استان نیز برای رسیدن به هدف مورد نظر از نیازهای اساسی است که استان ها باید برای سال آینده خود برنامه ریزی کنند.

وی نقش بخش خصوصی و شرکت های سرمایه گذار را در معرفی و رونق این بخش و تامین منابع مالی مورد نیاز مهم ارزیابی کرد و بر استفاده از ظرفیت آنها تاکید کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش یزد را در زمینه تشویق سرمایه گذاری خوب ارزیابی کرد و با قدردانی از اقدامات صورت گرفته در این زمینه به خصوص صنایع پاک، خواستار توجه و استفاده این استان از منابع مالی خارجی در اجرای پروژه های کلان زیر ساختی از جمله ساخت اتوبان، بیمارستان، نیروگاه و طرح های آبرسانی و سایر زیرساخت شد.

نماینده وزیر و مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد هم در این نشست تلاش های صورت گرفته برای معرفی و جذب سرمایه گذاری خارجی طی یکسال گذشته را یادآور شد و گفت: مرکز خدمات سرمایه گذاری استان به عنوان محور فعالیت ها ، اقدامات موثری را انجام داده است.

" علی نمازی " افزود: دستگاههای اجرایی استان توجه ویژه ای به بحث سرمایه گذاری دارند و نمایندگان تام الاختیار  آنها به صورت فعال در مرکز یاد شده حضور دارند و در جهت رفع موانع و تسهیل در امور این بخش تلاش می کنن.

وی تلاش برای جذب سرمایه گذاری خارجی به خصوص در زمینه  انرژی های خورشیدی و شناسایی و معرفی فرصت های سرمایه گذاری را از جمله اقدامات صورت گرفته در این بخش برشمرد و گفت: در تلاش هستیم تا  به اهداف مورد نظر دست یابیم.

وی اهمیت انتقال دانش جذب سرمایه گذاری و  ضرورت آموزش فعالان و دست اندرکاران امر در استان یزد را یاد آور و خواستار حمایت بیشتر سازمان سرمایه گذاری  ایران در این زمینه شد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا