از مهارت سنتی تهیه قطاب یزد در دهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران با حضور دکتر زهرا احمدی پور معاون رییس ‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، دکتر مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، دکتر مرتضی رحمانی موحد معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و فاطمه دانش یزدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، "فاطمه دانش یزدی" اظهار داشت: استان یزد نه تنها در زمینه معماری خشت و گل و معماری ایرانی و اسلامی شهرتی جهانی دارد بلکه در پخت غذاهای سنتی، به خصوص انواع شیرینی ها مانند قطاب و باقلوا نیز شهره است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردگردشگری یزد افزود: قُطّاب از جمله شیرینی‌ های معروف و یکی از سوغات مهم یزد به شمار می ‌رود که به دلیل وجود مغز بادام و هل، ارزش غذایی مناسبی دارد و طعم بسیار عالی قطاب، آن را از دیگر شیرینی ‌ها متمایز کرده است.

وی خاطرنشان ساخت: باتوجه به این که قطاب از شیرینی‌ های بادوام در برابر هوای آزاد به حساب می‌آید، بیشتر در مراسم جشن و شادی و دید و بازدیدهای زیارتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و البته پررنگ بودن آن در بخش سوغات یزد از دیگر ویژگی‌های آن است.

گفتنی است: تندیس مهارت پخت قطاب یزد توسط مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان و فاطمه دانش یزدی مدیرکل میراث فرهنگی یزد و با حضور سایر مسئولین کشوری و استانی به حاج خلیفه متوسلیان به عنوان یکی از استادان شرینی ساز سنتی یزد و از نوادگان قنادان و شب پر سازان استان اهدا گردید.

شایان ذکر است: مهارت پخت شیرینی قطاب یزدی به شماره 1184 در لیست آثار ناملموس ملی به ثبت رسیده است که به همین مناسبت از ثبت ناملموس این مهارت سنتی در نمایشگاه بین المللی صنایع دستی تهران رونمایی گردید.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا