دکتر محمد عبدالحسین زاده گفت: بیماری تب برفکی به عنوان یکی از بیماری های ویروسی واگیر دام (گاو، گاومیش، گوسفند و بزو...) در صورت وقوع و اپیدمی، خسارات اقتصادی فراوانی به دامداران وارد می سازد و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

دکتر محمد عبدالحسین زاده گفت: بیماری تب برفکی به عنوان یکی از بیماری های ویروسی واگیر دام (گاو، گاومیش، گوسفند و بزو...) در صورت وقوع و اپیدمی، خسارات اقتصادی فراوانی به دامداران وارد می سازد و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. واکسیناسیون و ایمن سازی دام ها و رعایت مقررات و ضوابط بهداشتی- قرنطینه ای در واحدهای دامداری مؤثرترین راه ها جهت پیشگیری از بیماری واگیر تب برفکی است. در این راستا با اجرای طرح فراگیر مایه کوبی گوسفندی در سال جاری بیش از 242 هزار راًس گوسفند و بز علیه بیماری تب برفکی در استان یزد تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اجرای طرح فوق در راستای افزایش سطح ایمنی جمعیت گوسفند و بز استان یزد از تاریخ 15/9/95 آغاز و در تاریخ 30/10/95 پایان یافت گفت: در اجرای این طرح علاوه بر واکسیناتورهای بخش دولتی از توان واکسیناتورهای بخش خصوصی استان نیز در قالب طرح خرید خدمات دولتی استفاده شده است که در زمان اجرای طرح 18 اکیپ بخش دولتی و 22 اکیپ بخش خصوصی وظیفه واکسیناسیون را بر عهده داشتند.

عبدالحسین زاده در پایان اظهار داشت: عمده ضرر اقتصادی بیماری تب برفکی در جمعیت گاو و گاومیش کاهش تولید و هزینه بالای درمان و در جمعیت گوسفند و بز علاوه بر این موارد تلفات در بره و بزغاله های کوچک نیز می باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا