استاندار یزد در آئین تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی استان با بیان اینکه شایسته است جوانان روستایی در روستاها شاغل شوند، بر بهره وری کیفی به عنوان اولویت نخست بخش کشاورزی استان تاکید کرد.

به گزارش دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری یزد، آئین تجلیل از کشاورزان و دامداران نمونه سال95 استان با حضور «سیدمحمد میرمحمدی» استاندار یزد، «سیدعلی عزالدینی» معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعۀ منابع استانداری روز دوشنبه 27 دی ماه در سالن اجتماعات اداره حفظ نباتات استان برگزار شد. «سیدمحمد میرمحمدی» با بیان اینکه باید بهره وری درست از آب در کشاورزی مورد توجه قرار گیرد،گفت: در جشنواره های بعدی از کشاورزانی تجلیل شود که در مدیریت مصرف آب و مرغوبیت محصول نمونه هستند تا دیگران از عملکرد و تجارب آنها بهره گیرند و همچنین بحث بهره وری از آب و خاک و بذر هم مهم است تا کیفیت محصول را بالا ببریم.
میرمحمدی ادامه داد: فراهم کردن زیرساخت ها در استان مناسب است و بهره برداری مطلوب را می طلبد در عین حال در بحث مدیریت مصرف آب کارهای خوبی انجام شده است، به طور مثال در شهرستان ابرکوه در یک مدت معین از آب چاه ها برداشت نشد و باعث شد قنواتی که خشک بودند دوباره جاری شوند و سفره آب های زیر زمینی بالاتر آمده است که این کار باید در تمام استان ادامه یابد.
وی افزود: استان یزد چون در منطقه کویری قرار دارد پیشگام در صرفه جویی و مدیریت مصرف آب است و با امکاناتی که در اختیار داریم می توانیم بهتر مدیریت کنیم تا شاهد توسعه کیفی باشیم که تا کنون هم در کشاورزی استان شاهد توسعه کیفی بودیم، ضمن اینکه توسعه سطح زیر کشت و توسعه کمی در استان نداریم.
استاندار یزد خاطرنشان کرد: توسعه کشت گلخانه‌ای در یزد یک راه حل مناسب است و با توجه به اینکه کشاورزان علاقه مند به تولید هستند ما باید با دادن تسهیلات تشویقی و آموزش آنها را حمایت کنیم.  
میرمحمدی گفت: بحث بسته بندی، نگهداری و انبارداری هم در کشاورزی بسیار مهم است زیرا عرضه بالای محصول در بازار باعث افت قیمت و ضرر به تولید کننده می شود بنابراین تغییر نوع عرضه، بسته بندی و انبارداری بسیار اهمیت دارد.
عالی ترین مقام اجرائی استان با تاکید بر اینکه باید شرایط را در روستاها بهتر کنیم تا از مهاجرت پیشگیری شود، بیان کرد: بر همین اساس انتقال اینترنت، لوله کشی گاز و سایر امکانات شهری را در روستاها فراهم کردیم و زیرساخت های توسعه در حال انجام است تا تفاوت های شهری و روستایی را به حداقل برسانیم زیرا همه شهروند هستند و از حقوق مساوی برخوردارند و رفاه و آسایش باید در همه نقاط جمعیتی استان فراهم شود.
میرمحمدی افزود: هر چه جمعیت با پراکندگی مناسب در روستاها باشد ضریب ایمنی و رفاه عمومی بیشتر می‌شود زیرا از حاشیه نشینی پرهیز می گردد و گمراهی و آسیب های اجتماعی ناشی از حاشیه نشینی کمتر مشاهده می شود.
وی تاکید کرد: فعالیت های تکمیلی توسط شوراها باید در روستا انجام شود و توجه به روستا در دولت تدبیر و امید قابل توجه بوده و سعی شده است روستائیان از امکانات لازم برخوردار شوند تا درخور شأن استان دارلعباده باشند.
استاندار یزد ادامه داد: جوانان روستایی باید امکان تحصیل و اشتغال را در همان روستاها داشته باشند زیرا در روستا سلامتی جسم و سلامتی فکر و اندیشه بیشتر امکان پذیر است.
میرمحمدی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: انگیزه های مهاجرت به سمت شهرها باید شناسایی شود و با ایجاد تسهیلات مناسب در روستاها این انگیزه ها را کاهش داد.
گفتنی است در این مراسم از کشاورزان، دامداران و آبزی‌پروران نمونه استان در سال جاری با اهدای لوح تقدیر، تندیس جشنواره و هدایایی تجلیل شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا