جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، صبح امروز به ریاست دکتر حمید میرزاده و با حضور سایر اعضا برای بررسی و تصویب بودجه سال 96 این استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در ابتدای این جلسه دکتر فریدون رهنمای‌رودپشتی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصاد دانش‌بنیان سیاست‌هایی را که این دانشگاه برای برنامه‌ریزی بودجه دنبال می‌کند به اطلاع اعضای هیات امنای استان رساند.

در ادامه دکتر معصومه طباطبایی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد گزارشی از عملکرد واحدهای آموزشی این استان ارائه داد و گفت: «در استان یزد 60 دانشگاه، موسسه و مرکز آموزش عالی وجود دارد که از این تعداد 10 مرکز و واحد متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است.»

طباطبایی گفت: «در این استان 94 هزار و 76 دانشجو تحصیل می‌کنند که بیش از 23 هزار نفر آنها در دانشگاه آزاد اسلامی هستند و نصف این دانشجویان هم در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند، که از این لحاظ دانشگاه آزاد اسلامی سهم 24 درصدی دارد. همچنین تاکنون از مراکز این دانشگاه 87 هزار و 171 دانشجو فارغ‌التحصیل شده‌اند.»

20 هزار متر مربع فضای آزمایشگاهی از نقاط قوت دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد است

او درباره اعضای هیات علمی این استان هم گفت: «2 هزار و 81 عضو هیات علمی در مراکز آموزش عالی استان یزد مشغول فعالیت هستند که 504 نفر از آنها به صورت تمام‌وقت و نیمه‌وقت با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری می‌کنند. این دانشگاه همچنین 619 استاد حق‌التدریس دارد.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد ادامه داد: «2 مرکز رشد و فناور این استان وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی است. 2 شرکت دانش‌بنیان فعال داریم و 4 شرکت هم در مرحله دریافت مجوز هستند.»

او به اقدامات آموزشی و پژوهشی انجام شده در سال 95 اشاره کرد و افزود: «پیگیری دریافت مجوز برای مرکز تحقیقات شیمی و محیط‌زیست و غذا و شیرینی، راه‌اندازی مدرسه سما در شهرستان خاتم، شروع تولید کنه شکار و فروش آن به سازمان جهاد کشاورزی، راه‌اندازی کارگاه‌های بافت و دوخت در دانشکده نساجی، تبدیل به احسن ساختمان‌ها به ویژه در بحث گردشگری، تصویب رشته هوشبری در دانشکده پزشکی و پیش‌بینی جذب دانشجو در بهمن 95، فعال‌کردن مرکز آموزش‌های آزاد و دریافت مجوز دو مرکز تحقیقاتی سازه و زلزله و معدن و صنایع جوار معدنی تعدادی از فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد در سال 95 بوده است.»

طباطبایی 20 هزار متر مربع فضای آزمایشگاهی و کارگاهی را یکی از نقاط قوت دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد دانست و گفت: «ساخت ساختمان اداری و آموزشی، ساخت خوابگاه، ساختمان اداری، پروژه سوله کارگاهی برق و عمران، پروژه آسفالت بلوارها، احداث آبنمای مسجد گلزار شهدا، ساخت ساختمان آزمایشگاه سازه و زلزله و پروژه آزمایشگاه تربیت‌بدنی تعدادی از طرح‌های عمرانی احداث شده و در دست اقدام دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد است.»

در ادامه مهندس سیدم حمد میرمحمدی، استاندار یزد سیاست‌های ابلاغی دانشگاه آزاد اسلامی را بسیار مطلوب ارزیابی کرد که چشم‌انداز خوبی را ترسیم می‌کند.

او گفت: «دانشگاهی خوب است که کیفیت خود را از طریق جذب اعضای هیات علمی، توسعه تحصیلات تکمیلی و اجرای طرح‌های موفق و استادان برتر و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان ارتقا دهد.»

میرمحمدی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی خواست راهکارهای درآمدزایی را که از سوی مدیریت این دانشگاه ابلاغ می‌شود اجرایی و دنبال کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی دانش خود را برای حل مشکلات کشور وارد صنایع کند

در ادامه این جلسه آیت‌الله محمدرضا ناصری، امام جمعه یزد با تشکر از فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «من معتقدم اگر به پژوهش‌ها و تحقیقات صبغه عملی و اجرائی داده شود و میدانی شوند، کارساز واقع می‌شوند. در شرایط کنونی کشور با مشکلات زیادی روبه‌روست و اگر پژوهش‌ها و دانشجویانی تربیت کنیم که بتوانند در صنایع مختلف بدرخشند، می‌تواند بسیار کارگشا باشد.»

او تاکید کرد که دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه بیشتر فعالیت کند و دانش خود را میدانی کند و در حوزه‌های مختلف از جمله شبکه‌های مجازی، نساجی و صنایع مختلف دیگر برای کشور و استان یزد کارساز باشد.

او افزود: «واقعا چیزی که امروز به آن احتیاج داریم تقویت دینی و فرهنگی جوانان این جامعه است. شهرت یزد و پایداری آن به دلیل صبغه دینی آن است و اگر آن را تقویت نکنیم یا سستی کنیم، جوانان روند خود را به مسیرهای دیگر تغییر می‌دهند.»

ناصری از دانشگاه آزاد اسلامی خواست تا هدایت‌گر این بخش باشد و افزود: «اگر در کارهای خود نسبت به مردم تقوا نداشته باشیم، طبعا باعث می‌شود از خدا هم دور شویم.»

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا