معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد در نشست هم‌انديشي رؤساي دانشگاه‌ها، مراكز آموزش عالي و حوزه هاي علميۀ استان گفت: برخي از فعاليت ها بر دوش دانشگاه‌ها تحميل شده است و در حال حاضر مراکز آموزش عالی خلاء بسیاری از مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه را به دوش می‌کشند.

به گزارش دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری یزد، نشست هم‌انديشي رؤساي مراكز آموزش عالي و حوزه هاي علميه استان با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و امام جمعۀ موقت یزد در دانشگاه فني و حرفه اي حضرت رقيه (س) یزد برگزار شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در اين نشست بیان کرد: بند هشت سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبري در خصوص سياست هاي كلي خانواده به موضوع ايجاد فضاي سالم و رعايت روابط اسلامي زن و مرد در جامعه اشاره دارد و در اين خصوص بايد به نقشي كه خود دانشگاه در باره محقق كردن اين بند در جامعه دارد توجه كنيم، اينكه حوزه هاي علميه و دانشگاه ها چگونه مي توانند از نظر علمي و دانشگاهي اين امر را در جامعه محقق كنند، مهم است.
«محمدعلي طالبي» ادامه داد: اينكه دانشگاه خلاء بسياري از مسائلی كه در جامعه ما بايد وجود باشد ولي ندارد را به دوش مي كشد، قابل بررسي است و به عنوان مثال بر سر همين روابط دختر و پسر هم دانشگاه متحمل اين موضوع شده است زیرا قبل از دانشگاه فضا براي دانش آموزان محدود است و بعد از ورود به دانشگاه با فضاي نسبتا آزادی مواجه مي شوند با اينكه فاصله دبيرستان تا دانشگاه فقط دو سه ماه است ولي همين خلاء و شكاف به تدريج در كشور ما مسئله ساز شده و خيلي به آن توجه نشده است.
وي افزود: در هيج جاي دنيا اين شكاف وجود ندارد و شرايط تحصيلي، تربيتي و آموزشي دانشگاه تفاوت ناچيري با دبيرستان هاي آنها دارد كه تا كنون نسبت به اين موضوع و شکاف بي توجه بوديم و برنامه ريزي نداشتيم.
 طالبي گفت: در رابطه با مسايل سياسي دانشگاه ها هم بايد گفت كه در نبود تشكل ها و احزاب سياسي، دانشگاه بار سياسي جامعه را نیز بر دوش مي كشد، اگر برنامه هاي سياسي از دانشگاه حذف شود اين برنامه ها را در جامعه و شهر نمي بينيم و تنها دانشگاه ها در اين زمينه فعال هستند؛ در صورتي كه باید فضا به گونه ای فراهم شود تا مردم بيرون از دانشگاه بتوانند راحت فعاليت سياسي داشته باشند و اين هزينه را نبايد در دانشگاه بپردازيم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: اگر مقام معظم رهبري موضوع روابط اسلامي را مطرح كردند، لازم است نگاه های متفاوت به اين موضوع نیز بر اساس مقتضيلات زمان همراه با ضوابط قانونی تعريف شود و بر اجراي این ضوابط اهتمام داشته باشيم.


ارتباط اسلامی و سالم بین دانشجویان فرهنگ سازی شود


امام جمعۀ موقت يزد نيز در اين نشست به نظرخواهي از دانشجويان در حوزه های مختلف تاكيد كرد و گفت: نبايد بدون حضور دانشجويان از مشكلات آنها صحبت و برای آنها برنامه ريزي انجام شود.
«حجت الاسلام والمسلمين محمدحسن معزالديني» تفكيك جنسيتي در دانشگاه ها بدون فرهنگ سازی مناسب را نفي كرد و ادامه داد: لازم است ارتباط اسلامی و سالم بین دانشجویان فرهنگ سازی شود، درخصوص روابط بين فردي اعتقادات را تقويت كنيم تا همه به عنوان يك انسان وارد جامعه شوند نه به عنوان جنس زن يا جنس مرد و تحقق این مهم نیاز به توجه و فرهنگ سازی ویژه دارد.
گفتني است در ابتدای اين نشست رؤساي دانشگاه ها، مراكز آموزش عالي و حوزه هاي علميۀ استان به مسايل مربوط به دانشگاههای استان از جمله روابط بین دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه پرداختند و در رابطه با علتها و راه‌حلهاي اين موضوع بحث و تبادل نظر انجام شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا