معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد در کارگروه ارتقای اجتماعی فرهنگی و سلامت ستاد بازآفرینی شهری پایدار و ستاد مدیریت و ساماندهی آسیبهای اجتماعی استان که در شهرستان میبد برگزار شد، گفت: لازم است دغدغۀ مسائل اجتماعی به گفتمان غالب جامعه تبدیل شود.

به گزارش دفتر استاندار و روابط عمومی استانداری یزد، روز دوشنبه 13 دی ماه نشست مشترک کارگروه ارتقای اجتماعی و فرهنگی و سلامت ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان و ستاد فرهنگی و اجتماعی مدیریت و ساماندهی آسیبهای اجتماعی استان با هدف بررسی عوامل رشد و افزایش آمار طلاق در شهرستان میبد و بررسی وضع مناطق حاشیه ای این شهرستان با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانوادۀ استانداری، فرمانداران شهرستانهای یزد و میبد و جمعی از مدیران و کارشناسان عضو این نشست در فرمانداری میبد برگزار شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در این نشست گفت: تعدد دستگاه های تصمیم گیرنده در حوزه مسائل اجتماعی در کشور ما موجب رقم خوردن وضعیت امروز آسیب های اجتماعی شده است.
«محمدعلی طالبی» به تأکید مقام معظم رهبری در مقابله و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی اشاره و بیان کرد: مدیریت مسائل اجتماعی باید به طور واحد صورت گیرد تا محور سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرا در حوزه اجتماعی و فرهنگی تعیین شود که امروز کشور و استان این مسئله را به طور جدّی دنبال می کند.
وی افزود: مسائل اجتماعی در شهرستان میبد به گونه ای مطرح بوده که می توان گفت بهترین نوع تعامل برای کاهش آسیب های اجتماعی در این شهرستان بوده است.
طالبی ادامه داد: یکی از طرح های موفق در شهرستان میبد جلوگیری از آسیب های مهاجرت بوده که در نظر است این طرح در سطح استان گسترش یابد.
وی گفت: با توجه به وجود ظرفیت تعامل و همکاری بین بخشی در شهرستان میبد، در نظر است بسیاری از طرح های استانی در این شهرستان انجام شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار با بیان اینکه وجه غالب این شهرستان صنعتی بودن آن است، اظهار امیدواری کرد: نگاه دستگاه هائی مانند شهرداری از نهادی عمرانی به نهادی اجتماعی تبدیل شوند زیرا شهرداری ها از نظر نوع خدمات ارائه دهنده و منابع اعتباری، کانون مؤثری برای کاهش آسیب های اجتماعی هستند.
وی افزود: لازم است دغدغۀ مسائل اجتماعی به گفتمان غالب در جامعه تبدیل شود زیرا امروز مسئولیت ما گسترش این نگاه در بخش های مختلف اعم از دولتی، خصوصی و مردمی است.
طالبی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد: فرآهم آمدن فضای گفت و گو در حوزه آسیب های اجتماعی موجب اهتمام هرچه بیشتر به مسائل اجتماعی شهرستانها شود و بحث و تبادل نظر در این زمینه ادامه یابد.


ارادۀ همگانی برای کاهش آسیب طلاق و حاشیه نشینی در شهرستان ها


مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در این نشست تمرکز بر مقابله و پیشگیری از طلاق و حاشیه نشینی را از رویکردهای کشور و استان دانست که اراده همگانی برای برون رفت از آن صورت گرفته و  رویکرد دولت تدبیر و امید نیز ورود خیّران برای کاهش این آسیب های اجتماعی است.
«مجید جوادیان زاده» چهار آسیب اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی و نقاط بحرانی مبدأ را از آسیب های دغدغه برانگیز کشور بیان و هدف کارگروه ارتقای اجتماعی و فرهنگی و سلامت ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان را بررسی وضع طلاق و حاشیه نشینی برای رسیدن به واقعیت و ارائه راهکار برای برون رفت از آن عنوان کرد.
جوادیان زاده افزود: ضرورت بررسی آسیبهای حاشیه نشینی در شهرستان میبد این است که از میان پنج منطقۀ حاشیه نشین در استان سه منطقه در شهرستان یزد و دو منطقه در شهرستان میبد قرار دارد.


پیشگیری از آسیب های اجتماعی میبد با احیای فرهنگ بومی


فرماندار میبد نیز در این جلسه محورهایی از جمله توسعه مراکز آموزش عالی، کاهش آلودگی های زیست محیطی ناشی از صنایع، توجه به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و آگاهی رسانی به جامعه میبد در خصوص آسیب های اجتماعی را از اولویت های این شهرستان دانست.
«حسین فلاح» گفت: احیای فرهنگ بومی از تلاش های مدیریت و مسئولان شهرستان میبد بوده است که در این باره حمایت های بسیاری برای احیای صنایعی چون زیلوبافی و کاربافی و سرامیک گری در میبد شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا