یزدفردا- کاروانسرای شمش شهرستان مهریز مرمت و احیاء می شود.

به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد محمدرضا فلاحتی  سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریزعنوان کرد: کاروانسرای شمش کاروانسرایی چهار ایوانی با پلانی مربع و منظم و پنج برج دیده بانی، یکی از منازل کاروان ها در مسیر قدیم ری به کرمان و حدفاصل کنونی استان یزد و کرمان می باشد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز افزود: عرصه این بنا بالغ بر یکهزار و هشتصد متر مربع و اعیانی آن یکهزار و چهارصد و هشتاد متر مربع شامل حیاط مرکزی با پلان هشت و نیم هشت با چاه آبی در میان آن و فضای اعیانی (فضاهای سکونتی، استراحت گاهی، و خدماتی) در مجاورت آن بوده که ورودی به صورت سردر و فضای تقسیمی در پس آن و در جبهه غربی واقع شده است.

وی خاطرنشان ساخت: تمامی بنا از آجر های فرشی 20*30 با ضخامت پنج سانتیمتر و با سازه دیوار باربر ساخته شده است. تکنیک پوشش سقف ها طاق و تویزه و در برخی از فضاها پوشش گهواره ای می باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: این کاروانسرای تاریخی توسط صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی کشور به بخش خصوصی واگذار گردیده و طرح مرمت و احیای آن به مکان اقامتی و پذیرایی سنتی توسط مشاور در دست تهیه می باشد و قرار است بزودی پس از تصویب طرح مراحل اجرایی آن آغاز گردد.

شایان ذکر است: کاروانسرای شمش به شماره 3618 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا