یزدفردا- مرمت حمام ارزشمند خانه مریم خانم در دستور کار اداره اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد عباس قدیریان گفت: خانه مریم خانم یکی از مهمترین و در عین حال زیباترین خانه های موجود در ابرکوه است که قدمت آن به اواخر دوره قاجاریه برمی گردد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه افزود: عناصر مهمی چون برج دیدبانی در کنار عناصر مهم دیگر مانند راهرو ورودی یا کریاس، اتاق های متعدد و همچنین مطبخ که همگی دور تا دور حیاطی مرکزی واقع شده اند و همچنین تزیینات گچبری در برخی از قسمت های حیاط، زیبایی این بنا را دو چندان کرده است.

وی خاطرنشان ساخت: ارزشمند بودن و زیبایی این بنا بدان دلیل است که این بنا در ضلع غربی خود دارای حمامی نسبتاً بزرگ است و با توجه به نیاز و اهمیت گذشتگان به مباحث بهداشتی و اعتقادی وجود این گونه حمام ها در بناها و خانه هایی که مالک آن از تمکن مالی خوبی برخوردار بوده وجود داشته است.

این مقام مسئول تصریح کرد: حمام قدیمی این بنا دارای عناصر موجود در حمام های گذشته شامل خزینه، سربینه، دالان ورودی و تزیینات کاشیکاری رنگی زیبایی هست که زیبایی این حمام را دو چندان کرده است.

قدیریان اظهار کرد: باتوجه به اهمیت حمام ها و حسب وظیفه ذاتی میراث فرهنگی در مرمت بناهای تاریخی، مرمت و ساماندهی این حمام در دستور کار این اداره قرار گرفت و مرمت آن انجام شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی ابرکوه شرح اقدامات اجرایی مرمتی در این بنا را استحکام بخشی پای دیوار ها، کاهگل دیوارها، شیب بندی و کاهگل پشت بام حمام عنوان نمود.

گفتنی است: این بنای تاریخی در سال هشتاد و چهار به شماره 13714 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا