مهندس سیدحسینی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد در نشست مشترک با رئیس و اعضای هیئت مدیره سازمان و مدیرکل راه و شهرسازی، خواستار تعامل هر چه بیشتر دستگاه های مرتبط با ساخت و ساز شد و گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان می تواند با جلب اعتماد مردم و مالکان، در امور تخصصی و فنی ساختمان ها بالاترین نقش تاثیرگذار را داشته باشد.

وی برگزاری دوره های آموزشی بدوخدمت و به روز رسانی دانش مهندسان را ضروری توصیف کرد و آمادگی هیئت چهارنفره  استان را برای  کمک در بهسازی شهری و عملیاتی نمودن ایده های فنی-تخصصی مهندسان سازمان اعلام داشت.

در این نشست که در محل اداره کل راه و شهرسازی استان برگزار شد، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد با انتقاد از رواج نماهای سنگی و رومی در سطح استان، آن ها را مغایر ارزش های معماری اصیل ایرانی-اسلامی و در تناقض با معماری سنتی و بومی یزد توصیف کرد و گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان وظیفه دارد با مهندسانی که در طراحی و احداث چنین بناهایی مشارکت می کنند همگام با شهرداری و معاونت عمرانی استانداری برخورد قاطع داشته باشد.

سید حسینی مشارکت فعال و مبتکرانه مهندسان در طراحی طرح های تفصیلی یزد و شهرهای تابعه استان را خواستار شد و آن را کمک بزرگی به جلوگیری از یکنواختی طرح ها و سرعت عمل در طراحی ها دانست.

در این نشست مهندس فرشید رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان  با اعلام اینکه تعداد مهندسان عضو سازمان از مرز 6 هزار نفر گذشته است، مجموعه سازمان را پتانسیل ارزشمند فنی-تخصصی در عرصه صنعت ساختمان خواند و افزود: متاسفانه به دلیل رواج ساخت و سازهای بدون پروانه و خلاف مقررات و نیز رکود عملیات ساختمانی عملاً از این نیروی بالقوه استفاده مناسب نمی شود.

ناطق با برشمردن عوامل مهم خلاف سازی از جمله قولنامه ای بودن اراضی، جریمه اندک در کمیسیون ماده صد، مسیر طولانی گردش کار صدور پروانه ساختمانی و تراکم اندک شهرهای استان نسبت به قیمت زمین، خواستار مساعدت استانداری، اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری در جهت اتخاذ تدابیر مناسب جهت رفع این معضل شد و افزود: این سازمانتشکیل گروه های نظارتی ویژه جهت بازدید از پروژه های ساختمانی مشمول قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان، با حضور کارشناسان خبره مورد توافق سازمان نظام مهندسی ساختمان ، اداره کل راه وشهرسازی استان، استانداری و شهرداری پیشنهاد کرده است که نتایج بازدیدها را درفرم های مصوب به کمیسیون كنترل و نظارت بر ساخت و سازهاي شهري ارائه می کند.

دکتر نقصان محمدی مدیرکل راه و شهرسازی نیز با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان ماموریت سنگینی در زمینه مدیریت ساخت و ساز استان برعهده دارد، ابراز امیدواری کرد که با همکاری این مجموعه، نظارت خوبی بر طراحی و اجرای عملیات ساختمانی صورت گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی همچنین خواستار تثبیت قانونگرایی و شفاف سازی در امور ساختمانی، ارتقاء کیفیت آموزش های فنی تخصصی و توجه به اخلاق حرفه ای شد و از مشارکت فعال سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در برگزاری همایش مبحث پنجم تقدیر کرد. وی نخستین ثمره این همکاری را استقرار دبیرخانه دائمی مبحث پنجم مقررات ملی ساختمان در استان یزد دانست.

در این جلسه دکتر جواهری نایب رئیس اول سازمان با اشاره به فعال سازی کمیته حمایت از سرمایه گذاری در امر ساختمان که سازمان نظام مهندسی اخیراً مبتکر برگزاری آن بوده است، ابراز امیدواری کرد این اقدام زمینه ساز تقویت روند اشتغال مهندسان باشد. وی با انتقاد از ورود افراد بدون صلاحیت در امور ساخت وساز اظهار داشت: این گروه با کسب منافع کلان عملاً مشکلات بزرگی را در روند کیفی و قانونی ساخت و ساز پدید می آورند که سازمان نظام مهندسی ساختمان باید بخش مهمی از توان خود را در جهت حل آن ها مصرف نماید.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور همچنین ضرورت اتخاذ تدابیر مناسب برای مشارکت مهندسان سازمان در  ساختمان سازی شهرک های صنعتی و روستاها را یادآور شد.

در ادامه این نشست دیگر اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان در مواردی چون ساماندهی تشکل های دخیل در امر ساخت و ساز، اهمیت عایق کاری ساختمان ها برای مصرف بهینه انرژی، پرهیز از تقلیدگرایی در طراحی های شهری، ساماندهی معماری گلین و تدوین ضوابط آن و توجه ویژه به تنظیم شناسنامه فنی و ملکی ساختمان ها سخن گفتند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا