سردر ورودی بقعه سلطان  شیخداد بافت تاریخی شهر یزد مرمت می گردد.

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، محمود ادیبان از مرمت و بازسازی یکی از بناهای بسیار ارزشمند در بافت تاریخی یزد خبر داد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان عنوان کرد: محله شیخداد در بافت تاریخی یزد قرار دارد و دارای تعداد زیادی بناهای تاریخی شاخص می باشد که همگی حائز اهمیت هستند.

وی افزود: مجموعه سلطان شیخداد که شامل: بقعه، مسجد، حسینیه و آب انبار می باشد در مرکز محله و مسیر فرهنگی شیخداد می باشد.

ادیبان گفت: این مجموعه تاریخی مربوط به قرون هفتم، هشتم و دهم هجری می باشد که به شماره 2434 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و به عنوان  یکی از برند های این محله و بافت تاریخی به شمار می آید.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل یاد آور شد: اداره کل میراث فرهنگی استان یزد با توجه به اهمیت این بنای تاریخی اقدام به مرمت و احیای آن نموده است و اجرای اندود سردر ورودی بقعه شیخ داد در دستور اولیه کار می باشد که شامل تراشیدن اندود فرسوده و اجرای اندود ته کش و روکش می باشد.

وی در خصوص احداث بنای سلطان شیخداد به روایت از کتاب یادگار های یزد افزود :احداث بنای سلطان شیخداد از نظر دوره تاریخی مربوط به سال 726 هجری قمری می باشد و شیخداد نیز همزمان با حکومت آل مظفر در یزد می زیسته است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا