در راستای ارسال پرونده بافت تاریخی شهر یزد جهت ثبت در فهرست جهانی یونسکو اقدامات نهایی در حال اجراست.

به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد مجتبی فرهمند عنوان کرد: با توجه به ارسال پرونده ثبت جهانی شهر تاریخی یزد، عمده فعالیت های پایگاه براساس محدوده های پیشنهادی شکل گرفته و بیشتر بر روی عرصه جهانی متمرکز گردیده است و لازمه پیشبرد اهداف پایگاه شناخت کافی و جامع از بافت تاریخی است. لذا در حال حاضر اقدامات پایشی و شناختی از محدوده عرصه جهانی آغاز گردیده و در ادامه محدوده حریم و سایر محلات تاریخی نیز در دست کار قرار خواهد گرفت.

مدیر پایگاه شهر تاریخی یزد افزود: از آنجا که بخش عمده حریم در برگیرنده محدوده ثبت ملی و بافت تاریخی است، جهت بررسی و شناخت بیشتر محلات آن مورد بررسی اولیه قرار گرفته و در نقشه جانمایی گردیده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: فرآیند پایش از ابتدای ماه آبان آغاز گردیده است که نیازمند بررسی تمام بناها اعم از مسکونی و غیر مسکونی بوده و در بسیاری از موارد، بازدید از داخل بنا نیز ضرورت دارد. از ابتدا تا کنون محلات شاه ابوالقاسم، بازار نو، دروازه شاهی، گودال مصلی، سهل ابن علی و زرتشتیان پایش شده و در حال پیاده سازی اطلاعات می­باشد.

وی با اشاره به طراحی پرسشنامه در راستای پایش خانه به خانه خاطرنشان ساخت: در بازدید از محله، ضمن تکمیل پرسشنامه، عکاسی از معابر و برخی خانه ها به منظور مستندسازی و آسیب شناسی نیز صورت می گیرد. مرز محلات تدقیق و نام قدیم و فعلی معابر نیز برداشت می شود. همچنین بناهای نیازمند مرمت اضطراری نیز شناسایی تا در صورت امکان اقدامات لازم صورت پذیرد.

فرهمند اظهار داشت: با توجه به اهمیت آثار ثبت شده، جدولی از لیست آثار به تفکیک عرصه و حریم نیز تهیه گردیده است که پس از جانمایی آنها در محدوده، ویژگی هایی چون وضعیت بازدید، مالکیت و شرایط نگهداری آن ها نیز بررسی می گردد.

به گفته وی: جهت مطالعه و بررسی بازارچه شاه ابوالقاسم، همچنین مرمت و ساماندهی آن، با همکاری معاونت میراث فرهنگی عملیات لایه برداری و برداشت و مستند سازی بازارچه آغاز گردیده است.

وی اظهار امیدواری کرد: با تلاش بی وقفه کارشناسان پایگاه شهر تاریخی یزد و همکاری و همیاری مسئولین استانی و کشوری به زودی شاهد ثبت جهانی تنها بافت خشتی زنده دنیا خواهیم بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا