دکتر مهران فاطمی جغرافیدان و مدیر کل سابق حوزه استاندار یزد



👈با توجه  به سخنان رئیس جمهور محترم در روز ملی شوراها مبنی بر توجه ویژه دولت به «مدیریت واحد شهری» و «درآمد پایدار شهرداری‌ها» انتظار میرفت که این دو رکن اساسی دراحکام قانون برنامه ششم به خوبی دیده شود که متاسفانه در پیش نویس این قانون ، نه تنها نامی از مدیریت واحد شهری برده نشده است بلکه سهم شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده که سازمان امور مالیاتی سالیانه از مودیان دریافت می‌کند، به جای پرداخت مستقیم به خزانه شهرداری دچار یک مسیر انحرافی  در پرداخت گردیده است!

🎯در حال حاضر وزارت اقتصاد و دارایی پس از اخذ این مالیات هزینه را مستقیم به شهرداری ها واریز می نماید، اما در برنامه ششم توسعه روند به این صورت پیش بینی نشده و این پول ابتدا به خزانه دولتی واریز و سپس شامل قانون تخصیص می شود.

🚦این تخصیص بدین صورت است که پس از واریز هزینه ها به وزارت کشور، این بودجه به استانداری ها و بعد از آن به شورای برنامه ریزی استان واریز می شود تا بر اساس تصمیم شورای برنامه ریزی استان ،این بودجه به یکی از پروژه های شهری تخصیص یابد. همین روند تخصیص نیز بیش از یک سال زمان می برد و عملا پروژه ها از سرعت پیشرفت ساقط می شوند.

📛 با تغییر روند تخصیص بی شک شهرداری ها نیز دیگر پولی به دستشان نمی رسد و تخصیص بودجه ها به آخر سال موکول می شود.این در حالی است که مالیات بر ارزش افزوده ، طی سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین منابع پایدار شهری را تشکیل می‌داد.

👈قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 87 با نرخ سه درصد به مرحله اجرا رسید و تا سقف 9 درصد در سال 94 افزایش پیدا کرد. براساس قانون 1.5 درصد از نرخ مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری و 1.5 درصد دیگر به حساب خزانه دولت واریز می‌شد.

🚦با افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده به 9 درصد، 6 درصد از این نرخ به‌عنوان مالیات به دولت و 3 درصد آن سهم شهرداری‌ها و دهیاری محسوب می‌شود. اما به نظر می‌رسد با تغییر سیاست روش واریز در لایحه برنامه ششم این درآمد پایدار که رایج‌ترین نوع مالیات شهری در کشورهای دنیا محسوب می‌شود، با اختلال بزرگی روبه رو شده و متعاقب آن شوراها و شهرداری ها به یک نهاد تشریفاتی و دولتی تبدیل گردند!

‼️باید منتظرتصمیمات کمیسیون های تخصصی مجلس ماند تا ببینیم  مجلسی ها ،پس از تصویب قانون برنامه ششم در صحن علنی ،چه گلی به سرمدیریت واحد شهری و شوراهای اسلامی شهر و روستا می زنند!!!


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا