محسن اختياري

یزدفردا- اخيرا به دنبال اظهار نظر بيشتر سياسي و مغرضانه كارشناسي در شبكه بي بي سي بحثي مطرح گرديده كه زواياي مختلفي را در بر گرفته و بعضا بازتابهايي داشته است .

ما در اين مطلب مختصر هيچ كاري به بحثهاي سياسي و يا ساير جنبه هاي مطرح شده پيرامون اين موضوع نداريم ، و چيزي كه بيشتر مد نظر است پرداختن به پاره اي واقعيتهاي موجود است كه همگي شاهد آن هستيم .

همگي ما از دوران تحصيل در كتابهاي جغرافيا بادهاي صد و بيست روزه سيستان را مي شناسيم و يا حداقل نام آنرا شنيده ايم . سوالي كه از سالهاي دور حداقل ذهن نگارنده را به خود مشغول داشته و اين بحث بهانه اي براي پرداختن به آن شد اينست كه ، چرا از اين بادها هيچگونه استفاده اي نمي شود ؟! و عجيبتر اينكه نه تنها از اين نعمت عظيم خداداي استفاده اي نمي شود بلكه همواره آنرا به عنوان مشكلي اساسي براي زندگي مردم منطقه مي دانسته ايم !.

بسياري پديده هاي خداداي پيرامون ما هستند كه چه بسا آنرا به عنوان معضل و حتي بلاي الهي قلمداد مي كنيم در حاليكه اگر به اصل و ماهيت واقعي آن واقف شويم نعمتهايي هستند در لباس نقمت ، آنچنانكه در حديثي از امام عسكري بوضوح اين واقعيت را به ما گوشزد مي كند كه " و ما من بليه الا و لله فيها نعمت تحيط بها " . هيچ بلايي نيست مگر نعمتي از خداوند آنرا در بر گرفته است .

در شرايطي كه در دنياي امروز با پيشرفت روزافزون تكنولوژي و صنعت و افزايش مداوم جمعيت بشري روز به روز نياز به انرژي بيشتر احساس مي شود و پديده اي به نام بحران انرژي در مقابل ديدگان بشر رخنمايي مي كند ، بسياري از كشورهاي دنيا هر روز به دنبال منابع جديدي از انرژي هستند و در شرايطي كه بحرانهايي مانند آلودگي هوا و محيط زيست و همچنين كاهش منابع سوختهاي فسيلي بشر را به سمت استفاده از منابع انرژيهاي نوين و جايگزين مخصوصا انرژيهاي پاك سوق مي دهد ، استفاده از انرژيهاي در دسترس و ارزاني مانند نيروي آب ، باد ، انرژي بي پايان خورشيد و نيز انرژي نهفته در ذرات اتم هر روز بيشتر از روز قبل متداول مي شود و بسياري كشورهايي كه اندك بهره اي از اين منابع خداداي دارند نهايت استفاده را از آن بعمل مي آورند .

اما متاسفانه در كشور پهناور ما كه سرشار از اينگونه نعمتهاي لايزال الهي است كمترين بهره را از آن مي بريم و شايد يكي از دلايل آن وجود منابع غني نفت و گاز است كه ما را به تفكر و تلاش شايسته وادار نكرده است ! .

بادهاي صد و بيست روزه سيستان كه همواره به عنوان معضل و مشكلي بزرگ براي زندگي عادي مردم منطقه تلقي مي شده است يكي از اين نعمتهاي تمام ناشدني است كه بسياري كشورهاي دنيا آرزوي داشتن چنين منابعي را دارند .

اگر به واقعيتهاي موجود توجه كنيم ، محروميت در منطقه سيستان شاخصه ايست كه همگي ما بر آن اذعان داريم و هيچ ترديدي نيست كه اين محروميت خود ريشه بسياري مشكلات بخصوص معضلات اجتماعي همچون قاچاق و نظاير آنست ؛ در صورتيكه با بهره برداري اصولي از اين منبع بي پايان خدادادي و توسعه صنايع وابسته به آن مي توان بر بسياري از اين مشكلات فائق آمد ؛ شايد انجام بسياري كارهاي بزرگ فقط نيازمند مديريت و برنامه ريزي درست باشد ؛ ممكن است انجام برخي كارها در ظاهر نيازمند صرف هزينه هاي زياد باشد ، اما هستند شركتهايي در دنيا كه حاضرند چنين كارهايي را با سرمايه گذاري خود انجام دهند و در عوض براي مدت محدودي مثلا چند سال از درآمدهاي آن بهره برداري كنند كه در بسياري نقاط دنيا انجام پروژه هايي همچون ساخت آزادراهها و امثالهم با اين شيوه مرسوم است .

  در نهايت اميدواريم با توجه ويژه مسئولين و مديريت و برنامه ريزي درست ضمن بهره برداري از اين منبع عظيم گامي اساسي در راستاي حل مشكلات و محروميت زدايي منطقه سيستان كه روزگاري به عنوان انبار غله ايران شناخته مي شده است برداشته شود .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا