یزدفردا:هفتمین دوره‌ مسابقات ملی ابتکارات و نوآوری‌ دانش‌آموزی با همکاری پارک علم و فنآوری و دانشگاه یزد و حمایت وزارت آموزش و پرورش و کمیسیون ملی یونسکو  با مشارکت گسترده دانش‌آموزان کشور، ۲۸ و ۲۹ آبان ماه جاری در دانشگاه یزد برگزار شد.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا:دکتر مهین گزانی، مدیر گروه علوم کمیسیون ملی یونسکو در ایران در مراسم اختتامیه این مسابقات که جمعه ۲۹ آبان‌ماه جاری در سالن تربیت‌معلم یزد برگزار شد، با قدردانی از برگزارکنندگان این مسابقات گفت: این مسابقات می‌تواند زمینه‌ساز ترویج فرهنگ نوآوری و خلاقیت در میان دانش‌آموزان و رشد خلاقیت و کارآفرینی در کشور و پیش‌زمینه‌ای برای تحقق هدف اقتصاد دانش‌بنیان باشد.

وی تاکید کرد: نیرومندترین عامل برای کسب اعتماد به نفس و تنها راه نجات کشورهای درحال توسعه همین گسترش خلاقیت و نوآوری است.

دکتر گزانی اضافه کرد: در موقعیت کنونی کشور اگر شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند راهشان را بیابند کشورمان یک کشور توسعه یافته خواهد بود، پس باید تلاش کنیم تا موانع سر راه این شرکت‌ها را برداشته و زمینه پیشرفت هرچه بیشتر آنان را فراهم کنیم.

این مقام مسؤول بیان داشت: در جهان حاضر انسان چاره‌ای جز افزایش اطلاعات و معلومات خود را ندارد و در نتیجه زندگی انسان امروزی با دانش پیوند خورده که عامل صلح و دوستی و پیشرفت است.

گزانی در پایان با آرزوی موفقیت برای دانش‌آموزان اشاره کرد: کمیسیون ملی یونسکو، هم از بعد ملی و هم جهانی خود را مسؤول گسترش اهداف این جشنواره می‌داند و توصیه می‌شود که سطح برگزاری مسابقات از ملی به منطقه‌ای سوق یابد.

علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش کشور نیز در این مراسم با سپاس از زحمات همه کسانی که برای برگزاری این رویداد علمی تلاش کردند گفت: روز برگزاری مسابقات مصادف با روز بزرگداشت سلمان فارسی است که از جایگاه علمی خوبی برخوردار بود و به نقل از پیامبر اکرم(ص) که اگر دانش در ثریا باشد قومی از نسل سلمان بدان دست خواهند یافت.

وی عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش برای پیشرفت هرچه بیشتر دانش‌آموزان و دنبال کردن علایق آنان به برگزاری مسابقاتی از این قبیل و تشکیل پژوهش‌سراها و تجهیز آنها به آزمایشگاه همت گماشته است.

وی افزود: امروزه توانایی‌های دانش‌آموزان ما به باوری عمومی در کشور تبدیل شده است و برنامه‌هایی از این قبیل و جشنواره خوارزمی و... برای مشارکت دانش‌آموزان و پیشرفت هرچه بیشتر آن‌هاست.

وی در پایان سخنانش گفت: امیدوارم این برنامه‌ها که در جهت پیشرفت دانش‌آموزان است به سرانجام برسد و شاهد موفقیت‌های چشمگیر آنان باشیم.

دکتر احمدرضا فقیه خراسانی، معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری یزد و دبیر این دوره از مسابقات نیز با خیر مقدم به دانش‌آموزانی که از نقاط مختلف کشور در این مسابقات حضور داشتند گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به همراه وزارت آموزش و پرورش و با هدف پیشرفت دانش‌آموزان و کشف استعدادهای نخبه به دنبال ایده‌های جدید دانش آموزان هستند.

وی افزود: ما می‌دانیم و باور داریم که شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به دست همین دانش‌آموزان که پایه‌های علمی کشور هستند ایجاد می‌شوند.

فقیه خراسانی ادامه داد: هم‌اکنون در پارک علم و فناوری یزد، اگر دانش‌آموزی مراجعه و اقدام به ارائه طرح خود نماید، پس از بررسی در شورا اگر تشخیص داده شود که طرح ارائه شده از نظر علمی امکان‌پذیر است، تا سقف دومیلیون تومان کمک مالی دریافت می‌کند و لازم به ذکر است که در سال گذشته مجموع کمک‌های مالی پرداخت شده چیزی درحدود ۹۰ میلیون تومان بوده است. 

وی تشریح کرد: در سال گذشته این مسابقات در دوره ششم و به صورت استانی برگزار شد و ما قول دادیم که در صورت همکاری وزارت آموزش و پرورش، دوره بعد را به صورت کشوری برگزار خواهیم کرد و با همکاری‌های خوبی که صورت گرفت به این هدف دست یافتیم.

دبیر هفتمین دوره مسابقات ملی ابتکارات و نوآوری‌ دانش‌آموزی اظهار داشت: در این دوره حدود ۴۴۳ تیم شامل ۸۴۵ دانش‌آموز از ۲۲ استان کشور شرکت کردند و مسابقات آنان در دو روز پیاپی برگزار شد.

وی تصریح کرد: در این دوره برای تسهیل کارها و جلوگیری از مشکلات احتمالی تارنمایی به نشانی www.siccup.ir  طراحی شد که نام‌نویسی، اطلاع‌رسانی قوانین مسابقات و سایر هماهنگی‌ها از این طریق انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: باوجود هماهنگی‌های انجام شده در سطح استان، دانش‌آموزان یزدی استقبال خوبی داشتند و پس از یزد، حضور استان اصفهان و هرمزگان پررنگ‌تر از دیگر استان‌ها بود، ولی ما از استان‌های بزرگ مانند تهران، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی انتظار بیشتری داریم و بر این باوریم که می‌توانیم این مسابقات را در سطح ملی با پراکندگی بیشتری برگزار کنیم.

شایان ذکر است سید امین درخشان، دبیر اجرایی این دوره از مسابقات در گفتگو با خبرنگار روابط‌عمومی دانشگاه یزد گفت: این مسابقات که با هدف ترویج فرهنگ خلاقیت و نوآوری طراحی و تدوین شده، فرصتی برای دانش‌آموزان است تا بتوانند با حضور در یک فرآیند علمی، کار گروهی را تمرین کرده و جسارت حضور در یک میدان علمی را به دست آورند و علایق و توانمندی‌های خویش را شناسایی کنند.

وی افزود: در این مسابقات که در مجموع در ۱۸ لیگ برگزار شد، از سه نفر برتر هر لیگ تقدیر شد که جوایزشان را از دست مسؤولان دریافت کردند.

درخشان بیان داشت: از نکات برجسته این دوره حضور خانواده‌ها در کنار فرزندانشان بود که به همراهی و یاری آنان می‌پرداختند.

وی تاکید کرد: دانشگاه UPM  مالزی حمایت خود را از این مسابقات اعلام کرد و سازمان ملی یونسکو نیز پذیرفت که لوح تقدیر به نفرات برتر هر رشته اهدا نماید.

درخشان افزود: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت آموزش و پرورش منعقد شد، وزارت مسؤولیت اطلاع‌رسانی کشوری و حمایت مالی را برعهده گرفت و پارک علم و فناوری یزد با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان یزد و دانشگاه یزد اقدام به برگزاری این رقابت‌ها کرد.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم که این مسابقات مقدمه‌ای باشد بر این که خلاقیت و نوآوری در میان همه اقشار جامعه رشد و گسترش یابد و این دانش‌آموزان در آینده عنصری فعال در اقتصاد دانش‌بنیان کشور باشند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا