به گزارش واحد تامین خبر یزدفردا:آینه‌های تعبیه شده انرژی خورشید را جذب می‌کنند

کشور مراکش (مغرب) قصد دارد یک نیروگاه عظیم را که از انرژی خورشید برای تولید برق استفاده می کند، در ماه آینده افتتاح کند.

این نیروگاه خورشیدی که در شهر ورزازات در جنوب کشور واقع است، با مهار گرمای خورشید نمک را ذوب می کند و از این طریق گرما را تا شب نگه می دارد و از آن برای به حرکت درآوردن یک توربین در شب استفاده می کند.

در اولین مرحله تا سه ساعت پس از تاریک شدن هوا می توان به این روش برق تولید کرد.

اما هدف نهایی تولید برق تا ۲۰ ساعت پس از تاریکی است.

http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_110866.jpeg

این پروژه بخشی از برنامه های مراکش برای تولید دست کم ۴۲ درصد از برق مورد نیاز خود از انرژی های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۲۰ میلادی است.

سازمان ملل از مراکش به دلیل ارائه چنین برنامه های بلند پروازانه ای قدردانی کرده است.

بریتانیا که کشوری به مراتب ثروتمندتر است قصد دارد تا آن زمان ۳۰ درصد برق مورد نیاز خود را از انرژی های تجدیدپذیر تأمین کند.

نیروگاه ورزازات که یک کمپانی سعودی ساخت آن را برعهده دارد، یکی از بزرگترین نیروگاههای تولید برق جهان خواهد بود. آینه هایی که در این نیروگاه برای جذب گرمای خورشید استفاده می شود منطقه ای به وسعت شهر ربات، پایتخت کشور را خواهد پوشاند.

مجتمعی فوق مدرن


http://yazdfarda.com/media/news_gal/file_110867.jpegImage captionنمک ذوب شده در این مخزن بزرگ، گرمای تولید شده را تا شب در خود نگه می‌دارد

پدی پدماناتان، از کمپانی سعودی آکوا که ساخت این نیروگاه را بر عهده دارد درباره این پروژه می گوید: "مهم نیست که شما مهندس باشید یا یک رهگذر عادی، این نیروگاه شما را مجذوب می کند."

به گفته آقای پدماناتان مثل این است که شما ۳۵ زمین فوتبال با آینه های عظیمی که رو به آسمان هستند، دارید. این آینه ها که از قابلیت حرکت برخوردارند می توانند در تمام روز جهت خورشید را دنبال کنند.

سازندگان این نیروگاه می گویند که فاز اول این نیروگاه فوق مدرن می تواند برق مورد نیاز یک میلیون نفر را تامین کند.

این نیروگاه بخشی از برنامه های پادشاه مراکش برای استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در کشور است.

مراکش به میزان ۹۸ درصد به سوخت های فسیلی وارداتی وابسته است.

وزیر محیط زیست مراکش درباره عملی شدن طرح های پادشاه می گوید: "ما متقاعد شده ایم که پدیده تغییرات آب و هوایی فرصتی برای کشور ما ایجاد می کند."

به عنوان بخشی از تعهد این کشور به کنفرانس آب و هوایی پاریس، مراکش وعده داد تا در قبال دریافت کمک برای استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به میزان ۳۲ درصد از میزان تولید گاز کربنیک خود بکاهد.

در حال حاضر اسپانیا تامین کننده برق مراکش است، اما مهندسان امیدوارند که این مسئله مدت زمان زیادی طول نکشد.

به گفته پدی پدماناتان واضح است که این کشور باید بتواند به اروپا برق صادر کند و این کار عملی خواهد شد.

تکنولوژی استفاده از گرمای خورشید تنها در کشورهای آفتابی و گرم عملی است. هزینه ها در حال کاهش است و ظرفیت در حال افزایش ذخیره انرژی علاقه به استفاده از این نوع انرژی را افزایش داده است.

سازمان بین المللی انرژی پیش بینی می کند که احتمالا تا سال ۲۰۵۰ میلادی، نور خورشید به منبع اصلی تولید برق در جهان بدل خواهد شد.

منبع:بی بی سی

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا