معاون فني و امور عمراني فرماندار يزد در جمع خبرنگاران گفت: در پايان سال 93 و با همفكري صاحبان كوره تفاهم نامه اي امضاء شد كه براساس آن فعاليت كوره هاي دستي تا پايان سال 1397 در شهرستان يزد پايان خواهد يافت.

به گزارش روابط عمومي فرمانداري يزد، " امير شاكري "‌در نشست خبري فرماندار يزد با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت با بيان اينكه حوزه معاونت فني و امور عمراني فرمانداري يزد در 13 محور در حال فعاليت است افزود: توزيع اعتبارات عمراني شهرستان، رسيدگي به وضعيت ترافيك، محيط زيست، مديريت بحران از جمله مهمترين مواردي است كه در اين معاونت مورد پيگيري قرار گرفته است.

معاون فني و امور عمراني فرماندار يزد با اشاره به آمار بالاي تلفات جاني استان و به ويژه شهر يزد به علت تصادفات اظهار داشت: متأسفانه در سال گذشته يزد جزء رتبه هاي برتر به حيث افزايش آمار در آمار تلفات جاني تصادفات بوده است.

وي با بيان اينكه جلسات شوراي ترافيك شهرستان يزد از ابتداي سال 94 به صورت ويژه برگزار و مصوبات آن پيگيري شده است تصريح كرد: كميته فني در قالب اتاق فكر در فرمانداري تشكيل و نظرات صاحب نظران و مشاورين در مورد حوادث ترافيكي اخذ شده كه خوشبختانه بنابر آمارهاي پليس راهور شهرستان روند صعودي به سير نزولي تبديل شده است.

معاون فني و امور عمراني فرماندار يزد اضافه كرد: كنترل عبور و مرور خودروهاي سنگين، اصلاح نقاط حادثه خيز و همچنين نصب تابلوها و اعلام هشدار دهنده راهنمايي و رانندگي از مهمترين مواردي بود كه در جلسات شوراي ترافيك مطرح و بررسي شد.

" شاكري " با اشاره به اجراي طرح توسعه راه آهن و ايجاد خط دوم آن در يزد گفت: خط دوم راه آهن از شهرهاي يزد، شاهديه و برخي از روستاهاي بخش مركزي عبور خواهد نمود كه در اين رابطه به مشاور و پيمانكار اعلام كرده ايم كه هر تغييري بايد براساس طرح تفصيلي شهرهاي شاهديه و يزد و همچنين طرح هادي روستاهاي در مسير بايد باشد.

معاون فني و امور عمراني فرماندار يزد از انعقاد تفاهم نامه في ما بين پيمانكار با شهرداري و همچنين ايجاد دو پل 24 متري در روستاهاي حسين آباد و خويدك خبر داد.

وي در ادامه مطالب خود به پروژه خيابان مسجد جامع اشاره كرد و افزود: اين پروژه براي شهر علاوه بر اينكه يك پروژه عمراني است به عنوان يك پروژه راهبردي شناخته مي شود، زيرا هدف از آن تغيير فرهنگ شهرنشيني است.

" شاكري " اظهار داشت: در اين پروژه سعي داريم تا براي اولين بار رويكرد مديريت شهري را از ماشين محور به انسان محور تغيير دهيم و شهروندان به جاي استفاده از وسايل نقليه موتوري از پياده راه ها و دوچرخه براي عبور و مرور خود استفاده نمايند.

معاون فني و امور عمراني فرماندار يزد در بخشي ديگر از سخنان خود گفت: در حال حاضر 380 كوره در شهرستان يزد در حال فعاليت هستند كه از اين تعداد 295 كوره دستي و 85 كوره فشاري مي باشد.

" شاكري " به سير مراحل طي شده در بحث ساماندهي كوره هاي شهرستان يزد اشاره كرد و افزود: در سال 92 به دستور استاندار وقت كارگروه ساماندهي كوره هاي آجر پزي با محوريت فرمانداري و با عضويت سازمان صنعت، معدن و تجارت، شركت گاز و نفت و سازمان محيط زيست تشكيل شده كه پس از برگزاري جلسات، نهايتاً در پايان سال 92 نتوانست به نتايج مطلوبي دست پيدا كند.

معاون فني و امور عمراني فرماندار يزد تصريح كرد: در سال 93 با تفويض اختيار كامل استانداري به فرمانداري و تغيير مديريت در سطح شهرستان جلسات هم انديشي در اين زمينه به صورت جدي برگزار شد.

وي با بيان اينكه در بحث ساماندهي كورها به دو موضوع آلودگي ها زيست محيطي و هم چنين امرار معاش برخي از افراد جامعه از اين طريق توجه داشتيم خاطرنشان كرد: در پايان سال 93 و با همفكري صاحبان كوره تفاهم نامه اي امضاء شد كه براساس آن فعاليت كوره هاي دستي تا پايان سال 1397 در شهرستان يزد پايان خواهد يافت.

" شاكري " با اعلام اينكه تا كنون 38 كوره فشاري در شهرستان يزد اقدام به نصب فيلتر نموده اند افزود: نظارت بر كوره هاي فشاري نيز توسط دستگاه هاي اجرايي مرتبط به صورت شبانه روز در حال انجام است و اميدواريم تا پايان سال جاري كليه اين كوره ها به فيلتر مجهز شوند.

معاون فني و امور عمراني فرماندار يزد با بيان اينكه مجوز ايجاد شبكه گاز براي استفاده كوره ها توسط فرمانداري صادر شده است اظهار داشت: اين مجوز به شرط اين خواهد بود، كه خطوط لوله با توجه به تغيير كاربري هاي كه در آينده در آن منطقه صورت خواهد گرفت، طراحي و اجرا شود.

وي با اعلام اينكه در سال هشتاد و نه، 121 ميليون ليتر نفت براي توليد آجر استفاده شده است اظهار داشت: با تمهيدات در نظر گرفته شده در سال 93 ميزان نفت كوره مصرف شده توسط كوره به 28 ميليون ليتر رسيده است.

معاون فني و امور عمراني فرماندار يزد در پايان با بيان اينكه در 4 ماهه سال جاري 2 ميليون ليتر نفت كوره براي سوخت كوره هاي آجر پزي شهرستان يزد مصرف شده است گفت:‌اميدواريم با كاهش مصرف ليتر كوره ميزان آلايندگي اين واحدها نيز كاهش يابد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا