وارده به یزدفردا "یک فردایی:در آزمون استخدامي سال جاري(94) معادل و يا بيش از تعداد فعلي مربيان رسمي(4000 نفر) ، به  تعداد مربيان سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور افزوده شود .

آن هم عمدتا در حرفه هاي اشباع شده و در اين صورت با ادامه روش ها و برنامه هاي  فعلي، نه تنها هزينه هاي جاري سازمان در بخش  آموزشي  به شدت افزايش مي يابد بلكه حجم ، گستره و تنوع دوره هاي اموزشي اين سازمان به شدت پايين خواهد آمد.

اين وضعيت در استان يزد اسف بار تر است يعني از 150 مربي حق التدريس بيش از 130 نفر در رشته هاي خياطي و گلدوزي و مشابه هستند و از حرفه هاي به روز و مورد نياز استان خبري نيست

 

شرایط استخدام مربیان حق التدریس فنی و حرفه ای

 


 

خبر ۵ مرداد ۹۴:زنجان دارای بالاترین آمار استخدام مربیان فنی و حرفه‌ای در کشوراست
مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان گفت: استان زنجان دارای بالاترین آمار استخدام مربیان فنی و حرفه‌ای در کشوراست.
به گزارش خبرنگار مهر، قاسم صیادی ظهر یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران، افزود: حدود چهار هزار و ۷۸۶ نفر استخدام مربیان حق‌التدریس در کشور انجام‌گرفته و استان زنجان با ۱۸۴ نفر سهمیه با توجه به میانگین کشوری که ۱۵۰ نفر بوده دارای بالاترین آمار است.
وی با بیان اینکه آموزش، یکی از مهم‌ترین نیازهای افراد است، آن را دغدغه امروز دانست و ادامه داد: اغلب فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای در راستای مهارت‌آموزی افراد است.
مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان زنجان در ادامه با اشاره به معضل علاقه به مشاغل پشت‌میزنشینی در بین جوانان، گفت: امروزه مدرک‌گرایی و مشاغل کلیشه‌ای مشکل بیکاری را حل نخواهد کرد و باید افراد درصدد کارآفرینی و مهارت‌آموزی برآیند.
صیادی فعالیت فنی و حرفه‌ای را شاهراه توسعه کشور دانست و اظهار داشت: نیروی انسانی مهم‌ترین سرمایه فنی و حرفه‌ای است و در صورت تلفیق آموزش‌های نظری و مهارتی می‌توان گامی در جهت رفع مشکل بیکاری برداشت.
مدیرکل سازمان فنی و حرفه‌ای استان زنجان یادآور شد: زنجان بعد از استان اصفهان جایگاه دوم در آموزش مهارتی را دارا است.
صیادی این موفقیت را به دلیل فعالیت‌های این سازمان در توسعه آموزش در سطح استان، ارتقا کارگاه‌های آموزشی، صنایع تبدیلی، انرژی‌های نو، توسعه فضاهای آموزشی و غیره دانست.

 


 

 

 

 خبر ۲۱ دی ۹۳: آئین نامه استخدام مربیان فنی و حرفه ای ابلاغ شد
آئین نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف استخدامی مربیان حق التدریس سازمان فنی و حرفه ای ابلاغ شد.
برای مشاهده متن آئین نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف استخدامی مربیان حق التدریس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به رسمی و پیمانی اینجا را کلیک کنید.

 – شرایط عمومی استخدام مربیان حق التدریس:

۱/۱- تدین به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان رسمی کشور مصرح درقانون اساسی

۲/۱- تابعیت نظام جمهوری اسلامی ایران

۳/۱- داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم از خدمت (ویژه برادران )

۴/۱- عدم اعتیاد به دخانیات ومواد مخدر

۵/۱- عدم سابقه محکومیت جزایی موثر

۶/۱- داشتن سلامت جسمانی وروانی وتوانایی برای انجام کاری که استخدام می شود

۷/۱- نداشتن منع استخدام دردستگاههای دولتی بموجب آرای مراجع قانونی

۸/۱- داوطلبان استخدام نباید مستخدم رسمی ،ثابت وپیمانی سایر دستگاههای دولتی ویا بازخرید خدمت باشند.

۹/۱- التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

*توجه: کارجوی گرامی، شرایط استخدام بانکها و نهاد‌های مختلف برای آن دسته از عزیزانی که علاقمند به فعالیت در یک بانک و یا یک نهاد مشخص هستند گردآوری و ارسال میگردند. بنابراین ارسال این شرایط به منزله ی اعلام آگهی استخدامی‌توسط نهاد یا بانک ذکر شده نمیباشد و مسلماً در صورت اعلام جذب نیرو توسط بانک و یا نهاد فوق الذکر از طریق سایت ایران استخدام طی یک آگهی اقدام به اطلاع رسانی خواهد شد.

موفق باشید – سایت ایران استخدام

آئین نامه استخدام مربیان فنی و حرفه ای ابلاغ شد

آئین نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف استخدامی مربیان حق التدریس سازمان فنی و حرفه ای ابلاغ شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، هیئت وزیران، آئین نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف استخدامی مربیان حق التدریس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به رسمی و پیمانی را تصویب کرد.

بر اساس این مصوبه، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور موظف است تا پایان قانون برنامه ۵ ساله پنجم، نسبت به تغییر وضعیت استخدامی به رسمی (صرفا در مورد ایثارگران واجد شرایط) و پیمانی تعداد ۴۸۷۶ نفر از مربیان حق التدریس سازمان، مطابق این آئین نامه اقدام نماید.

برای مشاهده متن آئین نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف استخدامی مربیان حق التدریس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به رسمی و پیمانی اینجا را کلیک کنید.

افزایش حقوق حق التدریس مربیان فنی حرفه ای

  ۹۳/۰۴/۰۱

افزایش ۲۰ درصدی حقوق مربیان

با دستور ریاست سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، میزان حق التدریس مربیان غیر رسمی این سازمان ۲۰ درصد افزایش یافت.

 پس از آنکه موضوع افزایش مبلغ حق التدریس مربیان غیررسمی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به دستور ریاست این سازمان در دستور کار قرار گرفت، کارگروهی تخصصی متشکل از مدیران کل آموزش فنی و حرفه‌ای نماینده مناطق هفتگانه کشور، معاون بودجه امور آموزشی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و مدیران مربوطه ستادی تشکیل شد و طی آن وضعیت موجود مبلغ حق التدریس مربیان غیر رسمی و ضریب افزایش آن به صورت کارشناسی مورد بررسی قرار گرفت.

 

بر اساس مصوبه کارگروه مذکور مقرر شد تا مبلغ حق التدریس مربیان غیر رسمی فعال در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با بهره‌وری لازم از زمان ابلاغ مصوبه ۲۰ درصد افزایش یابد؛ همچنین حداکثر ساعت آموزشی برای هر مربی در نوبت صبح ۱۰۰ ساعت و در نوبت عصر ۸۰ ساعت پیش‌بینی شد.

 

در راستای افزایش مبلغ حق التدریس مربیان غیررسمی سازمان فنی و حرفه‌ای و به منظور بهبود وضعیت آنها مقرر شده تا اداره کل امور اداری و منابع سازمان فنی و حرفه‌ای، کارگروهی متشکل از کارشناسان تأمین اجتماعی، معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دفتر حقوقی را تشکیل دهد و قراردادهای مربیان غیر رسمی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور را بررسی کند.

 

 پیشتر جمعی از مربیان شاغل سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در نامه‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواسته بودند تا با توجه به بلاتکلیف ماندن قانون استخدام مربیان حق التدریس، پیگیری وضعیت استخدام مربیان حق التدریس این سازمان را در دستور کار قرار دهند.

 

در حال حاضر ۸۰ درصد کارگاههای آموزش فنی و حرفه‌ای در دست مربیان حق التدریسی است اما از مزایای آموزشی و حقوق عادلانه برخوردار نیستند به نحوی که ماهیانه بین ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند و از این نظر با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

ازنگری پیش نویس آیین نامه اجرایی تعیین تکلیف استخدامی مربیان حق التدریس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

 

 

 

پیش نویس آیین نامه اجرایی تعیین تکلیف استخدامی مربیان حق التدریس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به دستور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ارسال به هیات دولت در حال بازنگری است.

 

 

 

براساس تبصره ۳ قانون تعیین تکلیف استخدامی مربیان حق التدریس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در پی دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این سازمان با تشکیل کارگروه تخصصی متشکل از نمایندگان مربیان حق التدریس ۳۱ استان کشور، اقدام به بازنگری پیش نویس آیین نامه اجرایی این قانون کرده است.

 

 

 

قانون تعیین تکلیف استخدامی مربیان حق التدریس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ هشتم مردادماه سال ۹۱ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور پیگیر تصویب آیین نامه اجرایی قانون مذکور توسط هیأت دولت است.

 

 

 

کارگروه تخصصی بازنگری پیش نویس آیین نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف استخدامی مربیان حق التدریس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با حضور نمایندگان مربیان حق التدریس از سراسر کشور تشکیل شد و اغاز به کار کرد.

 

 

 

این کارگروه تخصصی با حضور ۳۱ نفر از مربیان حق التدریس به عنوان نمایندگان مربیان حق التدریسی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و همچنین معاون وزیر و رییس سازمان اموزش فنی و حرفه ای کشور، معاون اداری و پشتیبانی این سازمان و حراست و خبرگان امور استخدامی روز شنبه سوم اسفند ماه سال جاری تشکیل جلسه داد و کار بازنگری پیش نویس آیین نامه اجرایی تعیین تکلیف استخدامی مربیان حق التدریس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور را آغاز کرد.

 

 

 

قانون تعیین تکلیف استخدامی مربیان حق التدریس سازمان اموزش فنی و حرفه ای کشور که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور را پیگیر تصویب آیین نامه اجرایی قانون مذکور توسط هیأت دولت تعیین کرده است.

 

 

 

بنابر همین گزارش، جلسه بعدی کارگروه تخصصی تهیه پیش نویس آیین نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف استخدامی مربیان حق التدریس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور باحضور نمایندگان مربیان حق التدریس این سازمان در ۳۱ استان کشور دوشنبه ۱۹ اسفند ماه سال جاری در محل سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برگزار می شود.

 

4000 مربی حق‌التدریس فنی و حرفه‌ای استخدام می‌شوند

طلسم یک قانون راکد مانده پس از دو سال و نیم بالاخره باطل شد. این طلسم را هیات دولت شکست که پس از مدت‌ها انتظار، تعیین تکلیف مربیان حق‌التدریس فنی و حرفه‌ای را در دستور کار قرار داد و با تصویب آیین‌نامه اجرایی برای این قانون، استخدام قریب‌الوقوع 4876 مربی را نوید داد.

 

 

 

 

 

با تصویب این آیین نامه اجرایی از این پس هم خیال مربیان حق التدریس سازمان فنی و حرفه ای از بابت شرایط استخدامی شان راحت می شود و هم قانونی که مرداد 91 به امید بهبود معیشت و تامین امنیت روانی این مربیان تصویب شده بود، از کنج عزلت و بلاتکلیفی خارج می شود.

 

قانونی که سال 91 در خانه ملت تصویب شد بر استخدام رسمی و پیمانی مربیان حق التدریس فنی و حرفه ای تا پایان برنامه پنجم توسعه یعنی تا انتهای سال 94 تاکید داشت، اما چون شورای نگهبان در آن برهه، این استخدام را مسبب تحمیل بار مالی برای دولت تشخیص داد، این قانون بار دیگر به مجلس برگشت تا این گره مالی باز شود که نمایندگان مجلس نیز هشتم مرداد 91 چاره ای بر این مشکل اندیشیدند و تعیین تکلیف مربیان حق التدریس تبدیل به قانون شد.

 

اما سال 91 و 92 به اتمام رسید بی آن که این قانون اجرایی شود که معطلی اش هم بر سر نداشتن آیین نامه اجرایی بود تا این که بالاخره دی 93 سررسید و هیات دولت آیین نامه اجرایی این قانون را تصویب کرد.

 

حالا همه چیز برای استخدام مربیان حق التدریس مهیاست، مربیانی که سال ها با حق التدریس های اندک و خطر قطع همکاری زندگی کرده اند و همواره اعتراض داشته اند که تفاوت آنها با نیروهای آموزش و پرورش چیست که باید این همه دغدغه شغلی داشته باشند البته پیگیری های جام جم نشان می دهد که گرچه استخدام این مربیان، اتفاقی قریب الوقوع و حتمی خواهد بود اما این استخدام مراحل و ملاک هایی دارد که ممکن است به موجب آن باز هم تعدادی از مربیان از چرخه استخدام بازبمانند.

 

اما به هر حال اتفاقی که مربیان حق التدریسی که قبل از سال 91 فعالیتشان را در مراکز فنی و حرفه ای آغاز کرده اند باید منتظرش باشند، انتشار فراخوان برای شرکت در آزمون، حضور برگزیدگان در مراحل گزینش و در اولویت قرار گرفتن مربیانی است که در مناطق محروم، روستایی و کمتر توسعه یافته کار کرده اند.

 

6000 مربی، استخدام 4876 مربی

 

آمارهای رسمی سازمان فنی و حرفه ای نشان می دهد این سازمان بیش از ده هزار نفر پرسنل دارد که بیش از نیمی از آنها رابطه استخدامی رسمی و پیمانی با سازمان دارند. این در حالی است که بیش از 4000 نفر نیز نیروهای قراردادی این سازمان هستند و حدود هزار نفر هم نیروهای شرکتی و تابع قانون کار.

 

به این ارقام باید حدود 6000 مربی حق التدریس را هم اضافه کرد که بابت آموزش هایی که ارائه می دهند دستمزد می گیرند، آن هم دستمزدهایی اندک از600 هزار تومان تا نهایت یک میلیون و 200 هزار تومان بابت 200 ساعت تدریس در ماه.

 

بیشترین اعتراض مربیان حق التدریس نیز تاکنون همین دستمزدهای اندک، کار زیاد در مقابل دریافتی های ناچیز و حتی در مواقعی که کارآموز در برخی رشته ها وجود نداشته باشد، ترس از قطع همکاری بود. رقم های حق التدریس این مربیان بین دو رقم 4800 تا 8000 تومان برای هر ساعت متغیر است که این مبالغ هم به اذعان مسئولان سازمان فنی و حرفه ای با 50 روز تاخیر پرداخت می شود، اما حالا حمیدرضا خانپور، مدیرکل فنی و حرفه ای استان تهران به ما می گوید با استخدام این نیروها و تبدیل وضعیت آنها از حق التدریسی به پیمانی این مشکلات برطرف می شود و 4876 مربی ای که استخدام می شوند، مثل بقیه کارمندان دولت بدون تاخیر از خزانه حقوق می گیرند.

 

البته تاکید خانپور بر استخدام پیمانی مربیان فنی و حرفه ای نیز نکته ای قابل تامل است، از این بابت که قانون تعیین تکلیف استخدام مربیان حق التدریس مصوب مجلس، بر استخدام پیمانی و رسمی این مربیان تاکید دارد و حالا فقط جذب نیرو به روش استخدام پیمانی مطرح است.

 

شرایط استخدام؛ قبولی در آزمون و مصاحبه

 

این که قرار است از بین 6000 مربی حق التدریس فقط 4876 نفر استخدام شوند، به این معنی است که 1124 نفر همچنان حق التدریس باقی خواهند ماند.

 

این عده به گفته خانپور، کسانی هستند که یا در آزمون ورودی موفق به کسب حد نصاب نمی شوند، یا سن شان از استخدام گذشته یا در بخش های دیگر شاغلند و با کارفرمایی دیگر رابطه بیمه ای دارند.

 

پس ملاک استخدام این نیروها برگزاری آزمون درون سازمانی با هماهنگی سازمان سنجش کشور است که به گفته مدیرکل فنی و حرفه ای استان تهران، برگزاری آن از ماه بهمن کلید می خورد و به احتمال زیاد در سه مرحله برگزار خواهد شد که مرحله به مرحله نیز درباره اش اطلاع رسانی می شود.

 

بنابراین شرکت در آزمون و قبولی در آن نخستین گام برای تبدیل وضعیت نیروهای حق التدریسی است که پس از آن نوبت به مراحل گزینش می رسد و کسانی که بتوانند مرحله مصاحبه را نیز با موفقیت پشت سر بگذارند، به صورت پیمانی استخدام خواهند شد.

 

البته نکته مهم درباره این استخدام ها این است که مربیان شاغل در مناطق محروم، روستایی و کمتر توسعه یافته و کسانی که قبل از سال 91 مربی گری شان را آغاز کرده اند، در اولویت استخدام قرار دارند، به طوری که مربیانی که بعد از این سال فعالیتشان را آغاز کرده اند، از گردونه رقابت حذف خواهند شد.

 

این اتفاق بی شک تا پایان سال 94 رخ می دهد و تکلیف بخش قابل توجهی از مربیان فنی و حرفه ای روشن می شود که این موضوع به بازگشت آرامش به جامعه مربیان کمکی شایان می کند. اگر این آرامش در بخشی از بدنه سازمان فنی و حرفه ای جاری شود، آن وقت نوبت به ارتقای دانش مربیان و تقویت دوره های آموزشی آنها و همچنین تجهیز مراکز فنی و حرفه ای می رسد که پس از تعیین تکلیف مربیان، مطالبه ای بحق محسوب می شود.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا