رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

استكبار جهاني در سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب براي به زانو درآوردن مردم اين سرزمين با انواع سلاح‌هاي نظامي و فرهنگي و تحريم به جنگ مردم مومن و انقلابي به ويژه جوانان اين سرزمين آمد اما شجاعت، شهامت، ايثارگري و رشادت، مبارزه، ايستادگي، مقاومت و صبر علاقه‌مندان به نظام و خانواده‌هاي هميشه سرافراز شاهد مانع بزرگي در تحقق خواسته‌هاي ظالمانه دشمنان ذاتي ايرانيان گرديد و مستكبران را در رسيدن به آرزوهاي پليد خود مايوس و نااميد نمود.
شركت‌كنندگان در مراسم همايش ملي سازمان‌هاي مردم نهاد كه در روز پنج‌شنبه 1/5/94 در برج ميلاد برگزار گرديد شاهد بودند «دختري با صحبت‌هايش براي تشكر از ظريف و صالحي و رئيس‌جمهور اشك حضار و همچنين روحاني، ظريف و صالحي را در آورد. مجري مراسم همايش ملي سازمان‌هاي مردم نهاد سلامت او را به نام مژگان خطيبي و نيازمند پيوند ريه معرفي مي‌كند. به روي سن مي‌آيد تا به نمايندگي از سازمان‌هاي مردم نهاد سلامت و بيماران صعب‌العلاج از ظريف و صالحي تشكر كند. كمي طول مي‌كشد تا به روي سن بيايد. مجري مي‌گويد: تاخير ايشان هزار مفهوم دارد. دختر جوان پس از سلام و چند لحظه مكث مي‌گويد اگر اكسيژن را از صورتم بردارم..... پس از آن گريه مجالش نمي‌دهد تا جمله‌اش را به پايان برساند. حال و هواي سالن با حضور اين دختر بيمار سنگين و حزن‌آلود شد و اشك در چشمان بسياري حلقه زده است؛ چهره ظريف و صالحي نيز كه روي سن ايستاده‌اند گرفته است. دختر ادامه مي‌دهد فقط چند لحظه مي‌خواهم اكسيژن را بردارم. سپس اكسيژن را از صورت خود برمي‌دارد و مي‌گويد: طرح تحول سلامت براي من و همه بيماران يعني اكسيژن؛ يعني درمان؛ يعني زندگي. وي در همين حال كه اشك‌هايش جاري است اضافه مي‌كند: آقاي ظريف؛ آقاي صالحي؛ رئيس‌جمهور به خاطر اميد به زندگي كه به من و همه بيماران صعب‌العلاج داديد از شما متشكرم. در طول چند دقيقه‌اي كه براي تقدير از تيم هسته‌اي به روي سن آمده هم لبخند مي‌زند؛ هم مي‌گريد و هم تشكر مي‌كند. در اين مراسم تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي و وزير بهداشت حضور داشتند»1
در هر دوره و زماني كاخ نشينان، عده‌اي كه در ناز و نعمت به سر مي‌برند يا گروهي كه ضمن فرار از پرداخت ماليات و حقوق مردم به مسافرت‌هاي تفريحي و سياحتي و حتي زيارتي مي‌روند بعضي كه در ميهماني‌هاي آنچناني بستني طلايي دويست و يا دويست و پنجاه هزار توماني مي‌خورند بر سر سفره‌هايي مي‌نشينند كه انواع و اقسام اطعمه و اشربه بر روي آن چيده شده نه تنها براي فرزندشان آپارتمان و ويلا خريداري مي‌كنند بلكه براي هريك از نور چشمي‌ها سپرده‌هاي آن چناني اندوخته و همين آقازاده‌ها در خيابان‌هاي تهران و شهرهاي بزرگ سوار بر ماشين‌هاي چند ميلياردي مي‌شوند و ثروت‌هاي بادآورده را به‌رخ مي‌كشند، مسرفان و زراندوزاني كه ميهماني‌ها چند صد ميليوني به راه مي‌اندازند يا حاجي بازاري‌هايي كه دهها ميليون تومان براي يك سفره عقد يا عزا و يا چند صدميليون تومان براي تهيه جهيزيه هزينه مي‌كنند و يا كساني كه دهها ميليون تومان صرف تزئين گل‌ها در هر محفل و مجلس خويش مي‌نمايند افرادي كه از محل بيت‌المال اهل و عيال و ياران خود را به سمينارها و سفرهاي خارجي مي‌برند و در فرودگاه‌هاي خارج گاه انقدر حمل چمدان‌هاي همراه انها سخت و دشوار است كه بعضي از خبرنگاران به عنوان شكار و خبر دست اول تصوير بسته‌بندي آنها را به جهانيان مخابره مي‌نمايند. آنان كه ميليارد، ميليارد رشوه مي‌گيرند يا با يك نوشته چند خطي مجوز تاسيس شركت يا واگذاري معدن به دوستان، فرزندان و افراد فاميل مي‌دهند، صدها هكتار زمين از نهادهاي دولتي با قيمت (صنار- سه شاهي) متصرف ‌مي‌شوند، با يك توصيه براي ادامه تحصيل، فرزندشان را از دانشگاه شرق به غرب كشور منتقل مي‌كنند يا هر روز دهها ميليون تومان به ثروت خود مي‌افزايند اين دسته‌ و گروه نه تنها بيماران، فقيران، تهي دستان، كارتن خواب ها،‌زنان بي سرپرست يا فرزندان يتيم و بد سرپرست و معتادان جامعه را نمي‌بينند بلكه هر روز به فكر اين هستند كه چگونه مي‌توان به اصطلاح در ناز و نعمت بيشتر به زندگي خويش ادامه داد گرچه عده‌اي از علما، مسئولان، فعالان سياسي، روزنامه‌نگاران و عموم مردمي كه دلسوز هستند مي‌گويند و مي‌نويسند و تذكر مي‌دهند تا اختلاف طبقاني و تبعيض را كم كنند بسياري هم تلاش مي‌كنند با اتخاذ سياست‌هاي منطقي و حساب شده چرخ زندگي مردم بچرخد و روز به روز از ناهنجاري‌ها و نابساماني‌ها كاسته شود كه بايد از يكايك آنها سپاسگزاري نمود.
در هر جامعه‌اي كه تبعيض باشد نه تنها ناتوانان و فقيران براي ادامه زندگي با مشكل روبرو مي‌شوند بلكه كرامت و حرمت واقعي انسانها نيز از بين مي‌رود و با جامعه‌يي كه اسلام، خواهان برپايي آن است تفاوت فاحشي پيدا مي‌كند. از همه مهمتر تسلط ستمگران اقتصادي و زراندوزان بر شريان‌هاي حيات و زندگي مردم تورم و گراني كمرشكن را افزايش مي‌دهد و ادامه زندگي را با فشار و سختي طاقت فرسا روبرو مي‌نمايد و از سلامت جامعه و معنويت در زندگي كاسته مي‌شود.
آنچه كه در دوران دولت نهم و دهم با وجود درآمد حدود 750 ميليارد دلار نفتي عرصه را بيشتر بر زندگي مستضعفان و ميليون‌ها خانواده زير خط فقر دشوار كرد و مصيبت وناگواري را بر عموم مردم تحميل ‌نمود دروغ گفتن، عدم رعايت قانون، فساد مالي و حمايت از افرادي بود كه مي‌بايست تحت تعقيب قضايي قرار بگيرند.
رئيس ديوان عدالت اداري اعلام كرد: «يكي از مصيبت‌ها در دوره گذشته اين بود كه آقاي رئيس‌جمهور محترم به مردم دروغ مي‌گفت و قانون را علنا زير پا مي‌گذاشت و اگر خيلي مي‌خواست احترام بگذارد قانون را دور مي‌زد.
رئيس ديوان عدالت اداري افزود: مصيبت اين اخباري است كه دارد گندش در مي‌آيد و ما آن زمان فرياد مي‌زديم كه اين فرد صلاحيت اين پست را ندارد. وقتي مردم ببينند يكي از عالي‌ترين مقامات كشور قانون را اين گونه لگدمال مي‌كند ديگر به جايي اعتماد نمي‌كنند. وي خاطرنشان كرد: اگر مرجع قضايي و حكمي كه دادگاه صادر مي‌كند محترم شمرده نشود سنگ روي سنگ بند نمي‌شود. حجت‌الاسلام منتظري سپس به فساد مالي افشا شده در تركيه اشاره كرد و گفت: به خاطر فساد مالي افشا شده در تركيه چند وزير استعفا دادند. متن استعفاي يكي از وزرا عجيب است، او گفته استعفا مي‌دهم تا مقام قضايي مانعي براي تحقيقات در اين زمينه نداشته باشد. حالا ما از يك آدم فاسد دفاع كنيم و هر چه بگويند اين فرد پرونده دارد، محكوميت دارد، در جواب گفته شود كه او بايد بر سر كار باشد، اين با آموزه‌هاي ديني ما سازگار نيست.»2
آنگاه تحريم‌ها بيشتر چهره كريه و اسفناك خود را نشان مي‌داد كه رييس دولت به عللي نظر كارشناسي را نمي‌پذيرفت يا به بر كناري و عزل وزير مي‌انديشيد و به ويژه در بخش سلامت مردم عملاً از تخصيص ارز جهت خريد دارو جلوگيري مي‌كرد به بعضي از نويسندگان سايت‌ها و يا صاحبان تريبون‌ها و يا مسئولاني كه از بيان اين گونه مطالب حساسيت نشان مي‌دهند محترمانه و دوستانه بايد متذكر شد ارائه پاسخ مستدل و جواب منطقي از تهمت و افترا زدن و ادعاهاي كذب نمودن به صلاح و صواب نزديك‌ترمي‌باشد.
مرضيه وحيد دستجردي وزير سابق بهداشت و درمان در برنامه تلويزيوني شناسنامه در مورد چگونگي حضورش در ستاد تدابير ويژه دولت گفت:«سال 91 كه مسائل تحريم شدت گرفت از اسفند 91 بنده به زور خود را در ستاد تدابير ويژه دولت جاي دادم چرا كه رئيس دولت موافقت نمي‌كرد كه بنده عضو ستاد تدابير شوم اما از كانال ديگري خود را وارد اين ستاد كردم چون با مسائل بهداشتي و دارو سر و كار داشت. وي ادامه داد: وقتي وارد ستاد تدابير ويژه دولت شدم، ديدم كه وضع ارز به شدت وخيم است بنابراين به دوستانم گفتم به شدت به دنبال ارز براي تامين دارو باشيد چرا كه نيازمند 2و نيم ميليارد دلار براي مسائل پزشكي بوديم اما از اين ميزان فقط 41 و نيم ميليون دلار به مسائل دارو و تجهيزات پزشكي اختصاص يافت در حالي كه ارز براي لوازم پزشكي هزينه شده بود و همين امر خونم را به جوش آورد. وي گفت: به اين نتيجه رسيدم كه اگر اين موضوع را علني نكنم از هيچ راهي نمي‌توان ارز دارو را تامين كرد چون هرچه در جلسات علني مي‌گفتم تذكر مي‌دادند. آقاي فلان ارز دهد اما من مي‌گفتم ارزي به ما نمي‌دهند و به لوازم آرايشي اختصاص دارد چون در اولويت‌بندي وزارت صنعت تجهيزات پزشكي اولويت هشتم اما خوراك سگ و دسته بيل اولويت سوم و چهارم بود. دستجردي اضافه كرد: من اينها را مرتب به آقايان گزارش دادم اما آنها به اين نتيجه رسيدند بنده را عزل كنند و بعد در روزنامه‌هاي دولتي خود نوشتند كه وزارت بهداشت ارز دارو را براي واردات لوازم آرايشي استفاده كرده است و اينجا بود كه واقعا ديدم چقدر انسان ببيند فردي نادرست كار مي‌كند. وزير بهداشت دولت دهم افزود: بنده ديدم تنها چيزي كه آقايان از آن وحشت دارند افكار عمومي است و بنده نيز آن مسائل را به خاطر مردم و سلامت آنان و در مقابل تهمت‌ها و افراط‌ها علني كردم تا بتوان ارز بگيرم كه جواب هم داد. وي در پاسخ به اين سؤال كه چطور از عزلتان مطلع شديد، افزود: من هر روز تقريباً حدس مي‌زدم و از 3 ماه قبل منتظر بودم.به مسئول دفتر سفارش كردم سايت دولت را چك كند و به من خبر بدهد، آقاي تقي‌پور هم در جلسه‌اي بود كه به يكي از وزراء پيامكي آمده بود كه وي بركنار شده است از اين رو گفتم خودمان چك كنيم چون تماس تلفني ‌گرفتند. بالاخره آدم آبرويي دارد.»3
نگارنده اين سطور گرچه گاه با توضيحاتي از بخشي از عملكرد دولت تدبير و اميد انتقاد نموده است اما مناسب مي‌داند به خاطر اجراي طرح سلامت مردم همچنين از دولتمرداني كه در جهت رفع تحريم‌ها مجدانه تلاش نمودند و با آزادگي و صبر و شكيبايي و علم و تجربه و آگاهي لازم در جهت رفع تحريم‌ها به منظور بهبود وضعيت زندگي و رفاه و آسايش بيشتر مردم گام برداشتند سپاسگزاري نمايد. بدان اميد كه دكتر حسن روحاني به تمام وعده‌هايي كه در دوران مبارزات انتخاباتي داده عمل كند و برابر با اصول قانون اساسي و سوگند شرعي كه خورده است در مدت رياست جمهوري، خود را وقف خدمت به مردم و اعتلاي كشور نمايد، مروج دين و اخلاق و پشتيبان حق و گسترش عدالت باشد، از هرگونه خودكامگي بپرهيزد، از آزادي و حرمت اشخاص و حقوقي كه قانون اساسي براي ملت شناخته است حمايت كند و كليه وظايفي را كه قانون برعهده رييس دولت گذاشته است انجام دهد.

مدير مسئول

پي نوشت ها:
1-خبرگزاري جوان، 2/5/94
2- خبرگزاري مهر، 5/10/92
3-خبرگزاري فارس، 19/2/1393

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا