سمیناری باعنوان شبکه‌های اجتماعی، فرصت‌ها و آسیب‌ها، با حضور جمعی از اعضای هیات‌علمی و خانواده‌های آنان روز پنجشنبه یازدهم تیرماه در دانشگاه یزد برگزار شد.

در این مراسم  که از سوی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه برگزار شد، دکتر محمود مطهری‌نیا، مدرس دانشگاه علوم پزشکی تهران و پژوهشگر حوزه‌ی دینی، با برشمردن مزایای شبکه‌های اجتماعی ادامه داد: این مزایا در برابر چیزهایی که خطر از دست دادن آن وجود دارد بسیار کمتر است.
وی با اشاره به اینکه در این ارتباطات چه خطراتی کاربران را تهدید می‌کند، گفت:اولین و مهم ترین چیزی که از دست می‌رود حریم خصوصی است که امنیت فرد را از بین می‌برد و با وجود امکاناتی مانند جی.‌پی‌.اس. دیگر حتی فرد امکان پنهان کردن موقعیت مکانی خود را نیز ندارد.
وی افزود: در مرحله‌ی بعد باید دانست که این شبکه‌ها و عضویت در آن حس خودابرازگری فرد را بالا می‌برد و باعث شرکت‌کردن او در بحث‌های گروهی می‌شود و با توصیف و تفسیری که هر فرد از یک اتفاق خاص بیان می‌کند با توجه به امکان بررسی مطالب توسط شرکت سازنده، هر فرد می‌تواند مانند خبرنگار برای این شرکت‌ها به حساب آید و دیگر اینکه با بررسی این گفتگوها به سادگی می‌توان به سبک زندگی افراد و ملت‌ها پی برد.
تهدید مسایل اعتقادی و باورهای افراد به ویژه دانشجویان که امکان دارد شبهه‌ها و سوالات آنان را به صورت غلط برای آن‌ها تبدیل به باور کند از دیگر خطراتی است که وی عنوان کرد.
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: عامل دیگر اینکه این شبکه‌ها، دورها را برای ما نزدیک و نزدیک‌ها را دور می‌کند و باعث تضعیف ارتباطات می‌شود و در نهایت این که همه چیز فرد تعداد دوستان مجازیش می‌شود و پس از مدتی به این نتیجه می‌رسد که وقت گذاشتن برای 400 نفر دوست مجازی از وقت گذاشتن برای یک خانواده‌ی 4 نفره ارزشمندتر است.
در پایان مطهری‌نیا با بیان برخی واقعیت‌ها درباره شرکت‌های سازنده‌ی این شبکه‌ها و سودی که از اداره‌ی این شبکه‌های مجازی برایشان حاصل می‌شود، خانواده‌ها را به تدبر در این‌باره دعوت کرد تا با بررسی این موضوع ببینند که استفاده از این شبکه‌ها چه میزان برایشان ارزش دارد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا