مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری یزد گفت: یکی از معضلات بزرگی که اقتصاد کشور ما گریبان گیر آن است بحث قاچاق کالا و ارز می باشد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، " احمد ترحمی " روز دوشنبه 11 خردادماه در جلسه کار گروه فرهنگی و تبلیغاتی کمیسیون برنامه ریزی هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اظهار داشت: قاچاق کالا و ارز معضل شومی است که اقتصاد کشور، بنیان تولید و توان صنعتی کشور را تضعیف می کند.
مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری یزد افزود: هر کالای قاچاقی که وارد کشور می شود و به عبارت دیگر هر جنس خارجی قاچاقی که به دست مصرف کننده ایرانی می رسد مساوی با از دست رفتن یک فرصت شغلی برای یک جوانی ایرانی است.
وی با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری به اینکه "وظیفه ما این است که کیفیت داخلی را بالا ببریم" گفت: یک اصل مسلم و پذیرفته شده ای است که مصرف کننده به دنبال کیفیت است که اگر تولیدات داخلی ما کیفیت نداشته باشد طبعا مصرف کننده به سمت کالاهای خارجی می رود، بنابراین باید تمام تلاش خود را جهت افزایش کیفیت کالای داخلی انجام دهیم.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: یکی از سیاستهایی که در اولویت اصلی کار کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است بحث فرهنگی و فرهنگ سازی برای گرایش مردم به سمت کالا و تولید داخل و نیز اشتغال ایرانی هست که در این زمینه یکسری کارهای تبلیغاتی صورت گرفته تا اینکه مردم به مصرف کالاهای داخلی که ضامن تولید و اشتغال بومی و ایرانی است گرایش پیدا نمایند
وی در ادامه یکی دیگر از سیاستهای کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را گوشزد کردن پیامدهای سوء قاچاق کالا دانست و گفت: آثارسوء اقتصادی که گردش قاچاق کالا در کشور در سطح ملی دارد این است که باعث کاهش میزان اشتغال، کاهش تولید داخل ، کاهش درآمدهای کشور و نیز باعث بی عدالتی وارداتی و افزایش هزینه های دولت و از بین بردن انگیزه های سرمایه گذاری در کشور می شود.
"ترحمی" تصریح کرد: معضل اساسی گردش قاچاق در کشور گسترش پول شویی و به طور کلی اختلال در نظام اقتصادی کشور است.
وی ادامه داد: ضربه ای که بحث قاچاق به بنیان اقتصادی کشور می زند هیچ تحریمی نمی تواند به بنیان اقتصادی کشور ما بزند که این پدیده به طور خاص در کشور ما وجود دارد که یک بخشی از آن به تحریم ها و بخشی دیگر به بی نظمی سیستم اقتصاد کشور و ناکارا بودن قوانین بر می گردد.
مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری یزد عنوان کرد: عزم دولت در این زمینه این است که نظام را هدفمند نماید و این سیستم را اصلاح کند که خوشبختانه در این زمینه سازمان گمرگ بسیاری از موانع صادرات و واردات را مرتفع کرده و همچنین ستاد مبارزه با قاچاق کالا در این زمینهبا توجه به ظرفیتهایی که در قانون جدید مشاهده می شود و فرمانی که مقام معظم رهبری صادر نموده اند برنامه ریزی هایی کرده است.
وی افزود: در بخش فرهنگی هدف ما این است که با یک برنامه ریزی منسجم و هماهنگ به این سمت برویم و از همه ظرفیتهای استانی استفاده نماییم و یک بمباران تبلیغاتی در این زمینه داشته باشیم.
"ترحمی" در ادامه گفت: با توجه به راهکارهایی که ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا بر اساس سیاستهای کلی دولت تدبیر و امید تدوین کرده است برنامه جامعی برای مبارزه با قاچاق طراحی شده که در این راستا تاکید ما براین است که تمام ظرفیتهای فرهنگی را به کار گیریم.
وی خاطر نشان کرد: بحث قاچاق کالا به هیچ وجه بحث سیاسی نیست و ارتباطی با این دولت و دولتهای قبل تر و دولت های که خواهند آمد به طور مستقیم ندارد بلکه این بحث یک بحث دینی ، حیاتی و سرنوشت ساز برای ملت ما است، بنابراین هرکس ایرانی آباد و توسعه یافته می خواهد باید بر روی این معضل کار نماید.
"ترحمی "در پایان سخنان خود اظهار داشت: انتظار ما این است که هر کس هر توان ، امکانات و پتانسیلی که دارد را در خدمت این بحث قرار دهد و در برنامه ریزی های سال های آینده به این سمت پیش رویم که حداقل چهار تا از آیتم های فرهنگ سازی ما در این زمینه از جمله اینکه مردم جنس قاچاق را بشناسند و بدانند که هر جنس قاچاق مساوی با بیکاری جوان کشور شان می باشد آشنا شوند که در این راستا می توانیم از ظرفیتهایی نظیر دنیای مجازی ، رسانه های مکتوب و شنیداری و ائمه جمعه و جماعات با توجه به اینکه با دامنه وسیع مخاطب روبرو هستند استفاده نماییم .
گفتنی است در این جلسه هر یک از اعضای کمیسیون برنامه ریزی هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان نقطه نظرات خود را جهت چگونگی فرهنگ سازی در این بحث ارائه نمودند.




سایت خبری یزد فردا

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا