استاندار یزد با اشاره به تراز تجاری فعلی ایران و ویتنام که زیر 400 میلیون دلار در سال است، گفت: این امر برای دو کشوری که از سابقه خوب انقلابی و مبارزاتی برخوردارند، مطلوب نیست و باید بتوانیم سطح مبادلات تجاری فی مابین را گسترش دهیم و به چند میلیارد دلار درسال برسانیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، پیش از ظهر چهارشنبه 30 اردیبهشت ماه، " نگوين هونگ تك " سفیر ویتنام در ایران با استاندار یزد در سالن زنده یاد حمیدیا دیدار کرد.
در ابتدای این دیدار، " سید محمد میر محمدی " ضمن ابراز خوشحالی از سفر سفیر ویتنام به استان یزد و بازدید از کارخانه فولاد آلیاژی، ابراز امیدواری نمود تا سطح تبادلات تجاری و صنعتی بین استان یزد و کشور ویتنام، ارتقاء یابد.
وی با بیان این امر که " استان یزد از ظرفیتهای بسیار بالایی در حوزه معادن، صنایع، گردشگری و مباحث فرهنگی برخوردار است" خاطر نشان نمود: دو کشور ایران و ویتنام در زمینه مبارزه با امپریالیسم، سابقه تاریخی خوبی دارند و همانگونه که ویتنام سالها تحت ستم آمریکا برای حفظ استقلال خود می جنگید، ایران نیز به همین صورت در برابر آمریکا ایستادگی کرد و کشوری مستقل و بسیار با نفوذ در منطقه بر پایه نظام جمهوری اسلامی ایجاد نمود تا این انقلاب و پدید آورندگان آن، الگویی برای بسیاری از ملتهای مستضعف و تحت ظلم و ستم در جهان باشد.
میر محمدی افزود: ایران و ویتنام امروز در همه زمینه ها در حال پیشرفت هستند و این دو کشور انقلابی می توانند با اراده محکم و استوار مسیر تعالی را بیش از پیش بپیمایند و همکاری فی مابین این کشورها به روند استقلال و نفی وابستگی آنها کمک می کند.
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد با ذکر این نکته که " ایران و ویتنام با جمعیت بالایی که دارند، می توانند بازار خوبی برای هم و به منظور تامین نیازهای یکدیگر باشند" تاکید کرد: همکاری های مشترک دو کشور می تواند زمینه توسعه مناسبات باشد و در استان یزد نیز علاوه بر فولاد آلیاژی، واحدهای صنعتی و معدنی بزرگی چون سنگ آهن بافق و صنایع جوارمعدنی و معادنی چون چادر ملو و صنایع ارفع و غدیر وجود دارد که می توان از آنها به عنوان بستر توسعه مناسبات نام برد.
وی افزود: توجه ما به توسعه صنایع الکترونیک که در استان است و همچنین در حوزه صنعت گردشگری نیز فرصت مناسبی است تا همکاری های فی مابین استان یزد و کشور ویتنام تقویت شود.
استاندار یزد با اشاره به تراز تجاری فعلی ایران و ویتنام که زیر 400 میلیون دلار در سال است، گفت: این امر برای دو کشوری که از سابقه خوب انقلابی و مبارزاتی برخوردارند، مطلوب نیست و باید بتوانیم سطح مبادلات تجاری فی مابین را گسترش دهیم و به چند میلیارد دلار درسال برسانیم.
"سید محمد میر محمدی" در ادامه با اشاره به وجود صنایعی چون فولاد، نساجی، کاشی و سرامیک و همچنین ظرفیتهای عظیم فرهنگی و اجتماعی استان ادامه داد: در زمینه محصولات کشاورزی همچون پسته، زعفران، انار، گل های زینتی و محصولات گلخانه ای نیز می توانیم مبادلات تجاری داشته باشیم و در سطح ملی در زمینه پتروشیمی و گاز نیز، این مبادلات می تواند صورت گیرد.
استاندار یزد در پایان با اشاره به انجام مراحل مقدماتی امضاء تفاهم نامه همکاری و سرمایه گذاری فی مابین کشور ویتنام و کارخانه فولاد آلیاژی یزد، ابراز امیدواری نمود تا در تمامی زمینه ها سرمایه گذاری مشترکی میان دو کشور و همچنین استان یزد و کشور ویتنام صورت گیرد.


بانک مرکزی ایران از سرمایه گذاری در ویتنام حمایت می کند


در ادامه این دیدار " نگوين هونگ تك" سفیر ویتنام در ایران ضمن قدردانی از مهمان نوازی به عمل آمده در طول سفر خود و همسرش به استان یزد، بازدید از کارخانه فولاد آلیاژی و برخی از جاذبه های گردشگری یزد را بسیار جذاب دانست و آنگاه با اشاره به سوابق انقلابی دو کشور و ارتباطات موجود گفت: دو کشور ایران و ویتنام بیش از 40 سال است که با هم ارتباط دارند اما متاسفانه روابط تجاری دو کشور گسترش نیافته است.
وی افزود: خوشبختانه این امر در حال تحقق است و توسعه روابط صنعتی میان دو کشور، می تواند زمینه ساز توسعه روابط در عرصه های مختلف باشد.
سفیر ویتنام در ایران، سپس به انجام مراحل مقدماتی عقد تفاهم نامه با فولاد آلیاژی یزد جهت سرمایه گذاری در کشور ویتنام اشاره کرد و ابراز امیدواری نمود تا روابط تجاری فی مابین ایران و ویتنام بسیار از آنچه هست بیشتر شود.
وی سپس به عضویت کشور ویتنام در گروه tpp اشاره کرد و خاطر نشان نمود: ایران می تواند از کانال کشور ویتنام محصولات مختلف خود را به دنیا عرضه کند.
سفیر ویتنام خاطر نشان کرد: کارخانه فولاد آلیاژی یزد می تواند با سرمایه گذاری در ویتنام، محصولات خود را به دنیا عرضه کند و همچنین کشور ایران نیز می تواند با سرمایه گذاری در ویتنام ، تبادلات تجاری خود را گسترش دهد.
وی در پایان به حمایت بانک مرکزی ایران از سرمایه گذاری در کشورش اشاره نمود و ابراز امیدواری کرد تا با حمایت استاندار یزد، دیگر صنایع استان نیز در کشور ویتنام سرمایه گذاری کرده و از این فرصت بهره ببرند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا