یزدفردا:نشستی با عنوان "لوزان بدون روتوش"به همت تشکل توسعه و اعتدال دانشگاه یزد با حضور صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران در سالن آمفی تئاتر دانشگاه برگزار شد.

دکتر صادق زیبا کلام در این نشست گفت: باید فضایی فراهم شود که نخبگان بتوانند همه مسائل کشور را نقد کرده و نظر خود را صریح بگویند تا مشکلات زودتر رفع شود وهمچنین نخبگان باید بتوانند سیاست های روزمره کشور را نقد کنند، زیرا بسیاری از این سیاست ها اثر مستقیمی بر زندگی آحاد مردم داشته و دارد. 

وی ادامه داد: قبلا در بسیاری از موارد همچون انرژی هسته ای اصلا نمی شد مطلبی بیان کرد و خوشبختانه با فضایی که اکنون بوجود آمده دانشگاهیان و نخبگان می توانند نظرها و پیشنهادهای خود را به صورت مستقیم بیان کنند. 

این استاد دانشگاه افزود : در دولت گذشته فعالیت هایی در زمینه انرژی هسته ای صورت گرفت که همه حمایت کردند، زیرا در زمینه منافع ملی همه دارای منافعی مشترک هستیم و اکنون نیز با توجه به سیاست های دولت تدبیر و امید باید همه دست به دست هم داده و حمایت کنیم. 

وی اضافه کرد: عده ای در انتقادات غیر منصفانه خود به مشابه این مثل عمل نکنند که شاخه ای را می برند که خودشان نیز بر آن نشسته اند. 

زیبا کلام گفت: بسیاری از موارد قبلا دارای حریم ممنوعه ای شده بود و اصلا اجازه صحبت در مورد آن داده نمی شد و خوشبختانه اکنون این خطوط خودساخته فرو ریخته و نخبگان می توانند آن اقدامات را نقد کنند. 

وی ادامه داد: هم اکنون بیشتر کشورهای دنیا به سمت انرژی های تجدید پذیر و پاک حرکت کردند و در کشور ما نیز باید به همین سمت حرکت شود. 

این استاد دانشگاه با اشاره به توافقات انجام شده در زمینه انرژی هسته ای، گفت: مشکلات بسیار بزرگتری در کشور وجود دارد و هنوز جا برای بسیاری از کارها هست تا اینکه عده ای مثلا دنبال این باشند که بند فلان قرارداد لوزان چیست و یا چرا فکت شیت منتشر نشده و باید به مسائل مهم تر پرداخته شود. 

وی افزود: لازم نیست برای تحقیق به ۶۰ متر زیر زمین بروید روی زمین هم می شود تحقیق کرد. 

به گفته این استاد دانشگاه، بیانیه سوییس قطعه ای از پازل بزرگ برنامه هسته ای ایران است پازل باید کامل باشد و به هم پیوند بخورد. 

زیبا کلام خاطرنشان کرد: در دو سال اول برنامه صلح آمیز هسته ای اصلاح طلبان سر کار بودند و کج دار و مریز مسیر را آهسته پیش می بردند و مدارا می کردند، بعد از سال ۸۴ که همه قوه های حکومت در دست اصولگرایان قرار گرفت با ظهور احمدی نژاد سیاست قبلی و کسانی که این سیاست را داشتند کنار گذاشته شدند . 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: پرونده هسته ای در دولت قبل از شورای حکام به شورای امنیت رفت و غربی ها هم در مقابل پرونده ما را به شورای امنیت بردند و تحریم ها آغاز شد تا در سال ۹۲ دولت جدید سیاست را عوض کرد و به دوران تعامل و مصالحه بازگشتیم. 

وی با بیان اینکه تمام امکانات در اختیار گروه خاص است و تحمل چند دقیقه صحبت را ندارند، خاطرنشان کرد: دلواپسان با پول و مالیات ما چندین رسانه دارند که حرف می زنند و تحمل ۳۴ دقیقه سخنرانی کسی مثل من را ندارند و ما ۲۴ ساعت داریم آنها را تحمل می کنیم. 

دبیر تشکل توسعه و اعتدال دانشگاه یزد نیز در این نشست گفت: در جامعه، ما هم دلواپسیم از اینکه مبادا فقر غاصب خانه هایمان شود و مبادا ایمان از دلهایمان برود و دروغ بر حقیقت غالب شود. 

سیدعلی پاکزاد مقدم افزود: ما هم دلواپسیم که مبادا انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد و تمام آنها که در ۲۴ خرداد ۹۲ پای صندوق های رای آمدند با انتخاب دولت تدبیر و امید و دکتر روحانی اعلام کردند که هم چرخیدن چرخ های اقتصادی برایشان مهم است و هم چرخ های سانتریفیوژ و دلواپس هردو هستند. 

وی اظهار داشت: امیدورایم که راه توسعه یافتگی را با فردای بهتر برای ایران اسلامی رقم بزنیم. 

در پایان این نشست دانشجویان سوالات خود را مطرح کرده و از طرف دکتر زیبا کلام پاسخ داده شد و به مناسبت بزرگداشت مقام معلم و استاد نیز ۱۴ نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه یزد با اهدای لوح سپاس از سوی دانشجویان و تشکل توسعه و اعتدال دانشگاه یزد تجلیل شدند. 







سایت خبری یزد فردا


 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا