به گزارش دکتر مجید پویان، دبیر علمی نشست های نقد وبررسی کتاب در دانشگاه یزد، تازه ترین مجموعه داستان نویسنده برجسته ادبیات کودک و نوجوان، هوشنگ مرادی کرمانی، با عنوان « ته خیار» با حضور جمعی از  استادان، نویسندگان و علاقه مندان  در تالار فرهنگ ادره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد برگزار شد.

در چهارمین نشست از از سلسله  نشست  های نقد و بررسی کتاب که با همکاری  دانشگاه یزد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و موسسه یار مهربان فرزندان یزد، برگزار شد،  نخست دکتر محمد تقی المدرسی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد، ضمن خیر مقدم به حاضران و ابراز خرسندی از حضور هوشنگ مرادی کرمانی  در یزد،  بر ضرورت نقد و نقدپذیری تاکید کرد  و هدف  از برگزاری چنین جلساتی را ترویج روحیه نقدپذیری برای بهبود و  تعالی و تکامل هر چه بیشتر آثار نویسندگان و مولفان استان دانست.

سپس محمد کشاورز، دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی، پس از توضیحاتی در خصوص طنز و تعاریف آن، جامعه شناسی طنز را یکی از رویکردهای کمتر شناخته شده در  طنزپژوهی دانست که  می تواند رهیافت هایی ارزشمند در خصوص طنز در آثار هر نویسنده داشته باشد.وی سپس با این رویکرد؛ به ذکر نمونه هایی از آثار هوشنگ مرادی پرداخت و  بر تاثیر و جایگاه مهم طنز در اثار این نویسنده تاکید کرد.

در ادامه دکتر مجید پویان، عضو هیات علمی دانشگاه یزد، و سخنران این نشست، نخست ضمن تبیین جایگاه هوشنگ مرادی کرمانی در ادبیات کودک ایران و جهان  بر پاسداشت  چهره های ملی  هنری و ادبی کشورمان به عنوان سفیران و نمایندگان واقعی فرهنگ و ادبیات و تمدن  مردم ایران تاکید کرد.وی سپس ضمن برشمردن برخی ویژگی های داستان نویسی هوشنگ مرادی، چهار عامل:صمیمیت، ساده نویسی؛ طنز و نوشتن از تجربه های زیستیِ محسوس نویسنده را از جمله عوامل توفیق آثار هوشنگ مرادی کرمانی در ایران و جهان دانست.

وی در خصوص مجموعه داستان « ته خیار» اشاره کرد این مجموعه در قیاس با اثر پیشین مرادی کرمانی؛ یعنی کتاب «آب انبار» ویژگی های سبکی نویسنده را بیشتر در بر دارد.وی افزود داستان های چون: بچه های پرنده، دعوا نکنیم، همه پیاده می شویم، کار وبار عروسک ها و... با شاخصه های سبکی داستانی این نویسنده تطابق و تناسب بیشتری دارد، در حالی که برخی داستان ها از جمله داستان ته خیار، میان باد و ابر و...به لحاظ موضوعی و محتوایی چندان متناسب با مخاطب کودک و نوجوان نیست و می توانست اساسا در این مجموعه نباشد.

 وی در ادامه افزود حضور تعدادی داستان با تم مرگ اندیشی که از آن با تعبیر«شوخی وبازی   با مرگ» یاد کرد، در یک مجموعه داستان می تواند به تلخناکی ذوق مخاطب بینجامد که حتی طنز هم نتواند آن را تلطیف کند. او ضمن درخشان خواندن پایان بندی داستان کار وبار عروسکها در خاتمه سخنان خود بخش های پایانی این داستان را خواند.

در پایان نشست  نیز هوشنگ مرادی کرمانی به  پرسش های حاضران پاسخ داد. از جمله پرسش هابی که  مطرح شد سوالی بود بر مبنای پایان بندی داستان ته خیار که پرسشگر، آن را  تصویری نامتناسب با ذهن کودک و نوجوان تلقی کرده بود و هوشنگ مرادی در پاسخ اشاره کرد که هر چند تصویر ارایه شده در داستان خشن است اما بخشی از واقعیت است و مشکل اینجاست که همه تصور می کنند هرآنچه من می نویسم الزاما باید  متناسب با مخاطب کودک و نوجوان باشد.

در پایان لوح سپاس و هدایایی از سوی دانشگاه یزد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور دکتر محمد تقی المدرسی،معاون پژوهش و فناوری دانشگاه یزد،اقای مفیدی،معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، دکتر غلامرضا محمدی مشاور فرهنگی  ورسانه ای استاندار، دکتر جلالی پندری، عضو هیات علمی دانشگاه یزد، به نویسنده اهدا شد. گفتنی است در این جلسه  پنجمین شماره از فصلنامه فرهنگی و ادبی پرنیان وابسته به انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد به صورت ویژه نامه هوشنگ مرادی کرمانی در میان حاضران توزیع شد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا