معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار یزد گفت : ایجاد شبکه های تخصصی فعالیتهای سازمانهای مردم نهاد از نیازهای اصلی و ضروری امروز جامعه ما است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد،" دومین نشست منطقه ای و کارگاههای آموزشی همکاریهای تخصصی و شبکه ای سازمانهای مردم نهاد و دستگاههای اجرایی مرتبط با امور زنان و خانواده" صبح سه شنبه 12 اسفند ماه با حضور معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد ، معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مدیرکل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری و بیش از یکصد سازمان مردم نهاد فعال در امور مرتبط با زنان و خانواده از استانهای اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد در سالن آمفی تئاتر مجموعه رفاهی فرهنگیان یزد برگزار شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد در این نشست اظهار داشت : ما می توانیم با بحث شبکه سازی سازمانهای مردم نهاد، هم افزایی خوبی در حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایجاد کنیم و با این هم افزایی دامنه تأثیر فعالیت سازمانهای مردم نهاد را به ویژه در حوزه زنان و خانواده افزایش دهیم.
محمدعلی طالبی عنوان کرد : موضوع این نشست موضوع مهم و اساسی کل جامعه است و آن تخصصی کردن فعالیت سازمانهای مردم نهاد با تأکید بر مشارکت مردم است که به نوعی حلقه گمشده بسیاری از تشکلهای جامعه مدنی می باشد.
وی ادامه داد : حضور و نقش آفرینی زنان در پیروزی انقلاب و پس از انقلاب بسیار مؤثر و کارگشا بوده اما سهم زنان از مدیریت جامعه در حوزه های مختلف متناسب با سهم مشارکت آنها در تحولات مربوط به نظام و جامعه نبوده است.
طالبی افزود : اگر امروز به دنبال نقش آفرینی بیشتر زنان و فعلیت بخشیدن به سرمایه های اجتماعی بانوان در امور مختلف هستیم بهترین و مؤثرترین راه، استفاده از اهرمهای مشارکت زنان است و این هم افزایی و مشارکت در سازمانهای مردم نهاد جلوه گر می شود.
معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار یزد گفت : متأسفانه در دولت در گذشته تشکلهای مردم نهاد را به جای اینکه یک فرصت برای مشارکت مردم ببیند یک تهدید تلقی می کرده است و به این علت اقدام و بسترسازی مناسبی برای توسعه وترویج شبکه سازی در این تشکلها صورت نگرفته است زیرا شبکه سازی بویژه شبکه سازی تخصصی می تواند تشکلهای مردم نهاد و فعالیتهای آنها را قویتر نماید.
طالبی به دستاوردهای نشست امروز اشاره و عنوان کرد : این نشست ها با هم افزایی که ایجاد می کند به بسیاری از سازمانهای غیردولتی برای چشم انداز و رسیدن به اهداف و آرمانهایشان برای رسیدن به یک جامعه مدنی پویا کمک می نماید.


تأکید بر ارتباط مؤثر بین جامعه مدنی و دولت


مدیرکل دفتر اموربانوان و خانواده استانداری یزد در این نشست بر ارتباط بیشتر و مؤثرتر جامعه مدنی و دولت تأکید کرد و گفت : یک جامعه توسعه یافته مردمانی آگاه می خواهد و مردمانی آگاه به دنبال جامعه توسعه یافته هستند.
"فخرالسادات خامسی" اظهار داشت : این نشست ها می تواند فرصت مناسبی برای بسترسازی و فراهم ساختن این آگاه سازی و توسعه یافتگی دو جانبه علاوه بر شناسایی ظرفیت های موجود ایجاد سازد.
وی اظهار امیدواری کرد : بسیاری از بحرانها و آسیبهای اجتماعی با حرکتها و مشارکتهای مردمی رفع شود که این نیازمند واگذاری امور توسعه ای به سازمانهای مردم نهاد می باشد .


لزوم آموزش مستمر در تشکلهای مردم نهاد


در ابتدای این نشست مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد بر لزوم ارائه آموزش به تشکلهای مردم نهاد تأکید کرد و گفت : هر اقدام اجتماعی و فرهنگی وقتی عمق پیدا می کند که با آموزش مؤثر و مستمر همراه باشد.
"مجید جوادیان زاده" اظهار داشت : تشکلهای مردم نهاد وقتی می توانند مأموریتهای خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند که به صورت شبکه های تخصصی فعالیت نمایند و در عمل ساختار شبکه ای داشته باشند و این ساختار می تواند به افزایش سرمایه های اجتماعی جامعه کمک شایسته ای نماید.
گفتنی است این نشست در سه روز با کارگاههای مختلف آموزشی با موضوعات " تعریف و کارکرد شبکه "، "سرمایه اجتماعی و شبکه ها" ، "انواع شبکه" و "سناریوهای شکل گیری شبکه و پایداری شبکه ها" در مجموعه رفاهی فرهنگیان یزد در حال برگزاری است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا