کارشناس حوزه پژوهشی دانشگاه یزد اعلام کرد بر اساس اطلاعات ثبت شده از فعالیت های پژوهشی 141 نفر از اعضای هیأت علمی این دانشگاه در سایت گوگل اسکولار، میانگین شاخص اچ ایندکس دانشگاه در حال حاضر برای این تعداد، 4 و 73 صدم است.

 محمدرضا زارع با اعلام این خبر افزود: در دانشگاه یزد 141 نفر از اعضای هیات علمی و محققان دارای پروفایل در سایت گوگل اسکولار با وابستگی سازمانی دانشگاه یزد هستند که این شاخص برای 121 نفر از آنان، یک به بالا محاسبه شده و مابقی کمتر از یک است.

وی تعداد کل مقالات اعضای هیات علمی را 3هزار و نهصد و هفتاد و پنج و تعداد کل استناد به مقالات را 27هزار و هشتاد و نه عنوان کرد که میانگین شاخص اچ برای کل اعضا هیات علمی که در سایت گوگل اسکولار دارای پروفایل هستند 4 و 73 صدم است.

وی درخصوص این شاخص گفت: شاخص اچ ایندکس یکی از شاخص های علم سنجی در دنیاست که در سال 2005 فیزیکدان آلمانی "جورج هرش" در دانشگاه کالیفرنیا آن را ابداع کرد. این شاخص تاثیر و ارزیابی کمی و کیفی تولیدات علمی محققان را محاسبه می کند.

زارع با اشاره به اینکه این شاخص با در نظر گرفتن تعداد مقالات پر استناد افراد و تعداد دفعات استناد شدن به آن مقالات، محاسبه می‌شود افزود: از این شاخص می‌توان برای تاثیر گذاری علمی یک محقق یا گروهی از محققان حتی برای دانشکده ها و دانشگاه ها نیز بهره برد.

وی با بیان اینکه در راستای تدوین و برنامه ریزی طرح جامع دانشگاه مبنی بر محاسبه میانگین شاخص اچ برای اعضای هیات علمی دانشگاه در پژوهشگر گوگل اسکولار مورد بررسی قرار گرفته است، تصریح کرد: به وسیله شاخص اچ ایندکس می توان محققان تاثیر گذار را از آنهایی که صرفا تعداد زیادی مقاله منتشر کرده اند متمایز نمود همچنین برای مقایسه محققانی که دریک حوزه کاری یکسان فعالیت می کنند کاربرد دارد در واقع این شاخص بیانگر ترکیبی از کمیت و کیفیت آثار منتشر شده محققان است.

وی در ادامه گفت به عنوان مثال اگر ایندکس تاثیرگذاری علمی فردی از طریق ایندکس اچ به میزان 5 محاسبه شده است، منظور این است که این شخص 5 اثر انتشاراتی، مثل مقاله، کتاب، پایان نامه و ...دارد که به هر کدام از این 5 مقاله، دست‌کم 5 بار استناد شده است.

این کارشناس پژوهشی افزود: محاسبه اچ ایندکس توسط پایگاه های اسکوپوس، آی اس آی و گوگل اسکولار امکان پذیر است با این توضیح که در سایت های آی اس آی و اسکوپوس محاسبه این شاخص به صورت اتوماتیک و خودکار صورت می گیرد اما در سایت گوگل اسکولار محققان باید دارای یک پروفایل باشند تا این شاخص برای آنها محاسبه شود.

وی اظهار کرد: بر اساس بررسی انجام گرفته در سایت گوگل اسکولار دکتر بیژن دواز عضو هیات علمی دانشکده ریاضی دانشگاه یزد با تعداد380 مقاله و 4012 تعداد دفعات استناد با شاخص اچ ایندکس 32 بزرگترین شاخص H را در دانشگاه یزد بخود اختصاص داده است. وی افزود: دکتر محمدمظلوم با شاخص اچ 27 و دکتر حمیدرضا زارع با شاخص اچ 26 نیز بیشترین تعداد استناد را به خود اختصاص داده اند که به عنوان دانشمندان آی اس آی نام گرفته اند.

محمدرضا زارع در پایان تاکید کرد: محققانی که دارای اثر علمی هستند حتما به سایت گوگل اسکولار مراجعه و یک پروفایل عمومی ایجاد کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا